Van der Stoep in Het Damspel van februari 2002:Koops wrote:Het zal me benieuwen of er iets serieus boven water komt. 'De berichten' klinkt net zo betrouwbaar als dat verhaal over die Pool in die Franse kroeg.Hanco Elenbaas wrote: Een ander citaat van Van der Stoep uit Het Damspel van februari 2002:
"...volgens de berichten heeft Napoleon daadwerkelijk gedamd. Indien het niet om legendevorming achteraf gaat, frequenteerde hij als luitenant bij de Artillerie, dat wil zeggen in een periode na 1785, het beroemde Parijse schaakkoffiehuis Café de la Régence. Hij kreeg het schaken slecht onder de knie, verloor bij een nederlaag zijn beheersing, terwijl het spel hem ook te lang duurde. Daarom zou hij de voorkeur hebben gegeven aan dammen, waar het minder sloom toeging [Jerzy Gizycki, 'A history of chess', London 1972, pagina 213]".
"Jozef, de oudste broer van Napoleon, beschikte blijkens een bron uit 1877 [Nico Keessen in 'Dam Eldorado' 1980 pagina 28] over meer tijd; die verdeed zoveel uren aan dammen en schaken dat sommigen hem maar een slappeling vonden.
Eenmaal verbannen, vond Napoleon op St. Helena weer de rust om bordspel te beoefenen. Op een tentoonstelling met Napoleonania in het Tsjechische Austerlitz [volgens de bron van Keessen in 1926, volgens Gizycki in 1933] waren de stukken te bezichtigen waarmee hij de laatste jaren heeft geschaakt, onwetend van het feit dat ze plannen verborgen voor zijn ontsnapping."
Ook dat is nog lang niet voldoende Lambert-Jan. Van der Stoep noemt de naam van Philip de Schaap nergens ivm Napoleon. Sterker, uit het artikel van Van der Stoep blijkt dat Van der Stoep er niet van op de hoogte is dat het verhaal over het parelmoeren dambord en St. Helena afkomstig is van Philip de Schaap. Als Arie dat wel had geweten dan zou hij er zeker niet lacherig over hebben gedaan. Nu wel, in de veronderstelling dat de een of andere anoniem het verzonnen heeft voor de KNDB-brochure 'Dammen' van begin jaren '90.Koops wrote:Ik wist niet dat je zo'n purist was Hanco. Gelieve mijn opmerking te lezen als: "De Schaap zegt echter maar wat volgens [de tekst van] Van der Stoep." Of, nog meer aan jouw eisen aangepast: "De Schaap zegt echter maar wat volgens [mijn interpretatie van de tekst van] Van der Stoep."Hanco Elenbaas wrote: De Schaap zegt nergens dat die Coup Napoleon ook werkelijk door Napoleon is uitgevoerd. En Van der Stoep zegt nergens dat De Schaap maar wat zegt.