FMJD rating 01.04.2005
-
De oplossing is om remises van spelers met een hogere rating veel forser te bestraffen, ook als het ratingverschil zeer miniem is. Nu houden de heren zelf hun hoge rating in stand en is de dwang om voor winst te gaan nihil. Dus als Sijbrands tegen Wiersma speelt zijn beiden tevreden met remise. Beter is hoe dan ook een beslissing te forceren, desnoods door een tiebreak dmv sneldampartijen achteraf. Zo krijg je meer schommelingen en dus actuelere verhoudingen. Het prikkelt om dan voor winst te gaan. Een overwinning in een reguliere moet je helemaal extra belonen. Remise spelen wordt een kostbare grap en de huidige top zal continu aan de bak moeten om geen status te verleizen.
- Eric Sanders
-
Die beginstand van Sijbrands is wat ook intrigeert.Wieger Wesselink wrote:Dankzij de geweldige inspanningen van Pawlicki wordt tegenwoordig openlijk gepubliceerd hoe de rating wordt berekend. Zoveel openheid, dat moet haast wel op korte termijn tot een oneervol ontslag leiden [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]. Het goede nieuws is dat we sinds eind 2003 precies weten waar we aan toe zijn. Voor de liefhebbers heb ik even de statistieken over Sijbrands op een rijtje gezet:
Aan het begin stond Sijbrands op 2463, inmiddels is hij gezakt naar 2458. Ik laat het aan de geleerden over om deze gegevens juist te interpreteren.Code: Select all
Bijlmer 2003 9-12 (2331) -1 Bondscompetitie 2004 6-11 (2172) +4 Bondscompetitie 2004 0- 0 -2 (correctie dubbel getelde ronde) Bondscompetitie 2004 5- 8 (2176) -2 Bondscompetitie 2004 3- 5 (2121) -2 Bondscompetitie 2005 1- 2 (2026) +1 Bondscompetitie 2005 4- 7 (1995) -3
Is Sijbrands niet met een veel te hoog startkapitaal begonnen?
(daarom zingt die 1973-match ook nog steeds rond, zijn laatste grote internationale overwinning dacht ik)
-
Blind_Curve wrote:Je hebt gelijk wat betreft je voorbeelden. Het feit is er dat beide sterke dammers ook enkele slechte prestaties hebben neergezet. Sijbrands zal net zo worden gestraft als hij verliest van Bert Zwart. Je kunt op twee manieren redeneren:
1. hij speelt weinig dus de kans dat hij verliest of slechte resultaten boekt.
2. hij speelt weinig dus hij moet als hij speelt er wel staan anders heeft dat consequenties.
Het is natuurlijk zo dat wanneer je minder speelt ook minder schommelingen hebt, maar deze spelers heb je ook op de nationale ranglijst, maar ook deze mensen gaan (al is het langzaam) binnen een paar jaar behoorlijk achteruit.
Je kunt niet zijn eerste plaats alleen wijten aan het feit dat hij minder speelt.
Een van de redenen dat Sijbrands zo hoog staat is dat hij eigenlijk nooit negatieve uitschieters heeft wanneer hij speelt. zijn laatste drie toernooien die ik me kan herinneren (EK99, WK03, bijlmer03) waren natuurlijk stuk voor stuk topprestaties, al won hij geen enkel toernooi.
Ik ben het wel met Peter eens over niveau versus prestaties. Ik denk dat je de ratinglijst als prestatiemaatastaf kan verbeteren door bonuspunten toe te kennen die slechts tijdelijk meetellen, bijvoorbeeld een jaar. Bonuspunten kun je bijvoorbeeld verdienen door het winnen van een toernooi of het verslaan van een 2300+ speler.
-
Henk, hier een mooi voorbeeld hoe gunstig het is om remise te spelen tegen de mindere goden.Wieger Wesselink wrote:Code: Select all
Bondscompetitie 2005 4- 7 (1995) -3
-
Exact. Het is echt niet makkelijk om zo'n hoge rating te behouden.Bert Zwart wrote: Een van de redenen dat Sijbrands zo hoog staat is dat hij eigenlijk nooit negatieve uitschieters heeft wanneer hij speelt. zijn laatste drie toernooien die ik me kan herinneren (EK99, WK03, bijlmer03) waren natuurlijk stuk voor stuk topprestaties, al won hij geen enkel toernooi.
Dit is een leuk idee, vergelijkbaar met het tennis.Bert Zwart wrote: Ik ben het wel met Peter eens over niveau versus prestaties. Ik denk dat je de ratinglijst als prestatiemaatastaf kan verbeteren door bonuspunten toe te kennen die slechts tijdelijk meetellen, bijvoorbeeld een jaar. Bonuspunten kun je bijvoorbeeld verdienen door het winnen van een toernooi of het verslaan van een 2300+ speler.
-
tja, wellicht moeten we dan toch concluderen dat sijbrands het best presteert van alle dammers, omdat hij nooit een negatieve uitschieter heeft?Blind_Curve wrote:Henk, hier een mooi voorbeeld hoe gunstig het is om remise te spelen tegen de mindere goden.Wieger Wesselink wrote:Code: Select all
Bondscompetitie 2005 4- 7 (1995) -3
- Hanco Elenbaas
De beste methode voor Ton Sijbrands om een einde te maken aan al het geleuter over zijn eerste plaats op die ratinglijst is gewoon weer wereldkampioen worden in oktober.
Amsterdam Zuidoost is zeer Sijbrands-vriendelijk en een heel stuk dichter bij Muiden dan Zwartewaterland. Als Hettie Ton elke dag even naar de speelzaal rijdt, dan wordt hij achter elkaar weer wereldkampioen als Harm niet meedoet.
Amsterdam Zuidoost is zeer Sijbrands-vriendelijk en een heel stuk dichter bij Muiden dan Zwartewaterland. Als Hettie Ton elke dag even naar de speelzaal rijdt, dan wordt hij achter elkaar weer wereldkampioen als Harm niet meedoet.
-
Ik zou geen uitspraak willen doen of Sijbrands de beste is of niet. Dit lijkt me heel moeilijk te beoordelen. Een subjectieve beoordeling is deze rating. Je zou het nadeel van te weinig partijen teniet kunnen doen op een simpele wijze: De veranderingsfactor verdubbelen wanneer er weinig wedstrijden door iemand worden gespeeld.
Fout gedacht.Eric Sanders wrote:Ik denk dat het Sijbrands geen lor kan schelen wat zijn rating is en welke positie hij inneemt op de ranglijst.
Sijbrands schreef eens in de Volkskrant dat hij een flesje champagne had laten ontkurken nadat hij de eerste plaats op de ratinglijst had heroverd.
Hij schreef er bij en dat ben ik dus nooit vergeten, dat zijn prestatie weliswaar op de Kosmos beschouwd (echt waar!) niet veel voorstelde, maar ... (toch, zo'n flesje smaakt altijd goed).
Heaven is no location, but a state of mind
Goh, doetie alweer aan een WK mee die Sijbrands? Leuk!Hanco Elenbaas wrote:De beste methode voor Ton Sijbrands om een einde te maken aan al het geleuter over zijn eerste plaats op die ratinglijst is gewoon weer wereldkampioen worden in oktober.
In Zwartewater heeft Sijbrands toch enkele fraaie potten op de velden gelegd:
Gerard Jansen
Ron Heusdens
Ndjofang
Weitsman
en vooral
Georgiev
Een analyse van Sijbrands - Georgiev 0 - 2 ontbreekt opvallend genoeg in het WK-boek...
Net zoals dat ik nog nooit een analyse heb gezien van de zeventiende matchpartij Tsjizjow - Sijbrands 2 - 0
En dan komen we op het punt waarom Ton dus geen wereldkampioen gaat worden, nooit meer.
- Eric Sanders
Dat is hetzelfde als Eric van Dusseldorp die een borrel drinkt op het speeltempo tijdens het WK. Die borrel had ie toch wel genomen. Hij zocht gewoon een beter excuus dan 'zin'.Kosmos wrote:Fout gedacht.Eric Sanders wrote:Ik denk dat het Sijbrands geen lor kan schelen wat zijn rating is en welke positie hij inneemt op de ranglijst.
Sijbrands schreef eens in de Volkskrant dat hij een flesje champagne had laten ontkurken nadat hij de eerste plaats op de ratinglijst had heroverd.
Hij schreef er bij en dat ben ik dus nooit vergeten, dat zijn prestatie weliswaar op de Kosmos beschouwd (echt waar!) niet veel voorstelde, maar ... (toch, zo'n flesje smaakt altijd goed).
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Gister had ik zin in Rum met jus.Eric Sanders wrote:Dat is hetzelfde als Eric van Dusseldorp die een borrel drinkt op het speeltempo tijdens het WK. Die borrel had ie toch wel genomen. Hij zocht gewoon een beter excuus dan 'zin'.Kosmos wrote:Fout gedacht.Eric Sanders wrote:Ik denk dat het Sijbrands geen lor kan schelen wat zijn rating is en welke positie hij inneemt op de ranglijst.
Ik kocht een fles rum
en een pak jus
en ik dankte de Kosmos
- Hanco Elenbaas
Je vergeet de magische invloed van de Bijlmer!!Kosmos wrote:Goh, doetie alweer aan een WK mee die Sijbrands? Leuk!Hanco Elenbaas wrote:De beste methode voor Ton Sijbrands om een einde te maken aan al het geleuter over zijn eerste plaats op die ratinglijst is gewoon weer wereldkampioen worden in oktober.
In Zwartewater heeft Sijbrands toch enkele fraaie potten op de velden gelegd:
Gerard Jansen
Ron Heusdens
Ndjofang
Weitsman
en vooral
Georgiev
Een analyse van Sijbrands - Georgiev 0 - 2 ontbreekt opvallend genoeg in het WK-boek...
Net zoals dat ik nog nooit een analyse heb gezien van de zeventiende matchpartij Tsjizjow - Sijbrands 2 - 0
En dan komen we op het punt waarom Ton dus geen wereldkampioen gaat worden, nooit meer.
In Amsterdam Zuidoost heeft Kees Thijssen al twee keer een Bijlmertoernooi gewonnen, vóór Aleksej Tsjizjov en Aleksander Schwarzman. En ook Ndiaga is in het Bijlmertoernooi al twee keer eerste geworden voor allerlei Russisch geweld.
Ton Sijbrands is in Suriname, Afrika en de Bijlmer razend populair, vooral door zijn vele dampromotie in die gebieden.
Je vergeet nog een van de mooiste partijen van Ton Sijbrands in het WK 2003, die tegen Milsjin.
Je hebt gelijk dat het curieus is dat Sijbrands van die belangrijke nederlagen geen uitgebreide analyse publiceert. Je zou zeggen dat dat juist het verwerkingsproces zou bevorderen, zodat hij nog sterker had kunnen worden van die nederlagen. Desondanks is Sijbrands op zijn 55ste(!!!) volgens mij echt een van de favorieten in het WK in de Bijlmer in oktober. Maar ik hoop dat Kees of Ndiaga wereldkampioen wordt.