NK2005 (DG Het Noorden 100jaar)

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Mon Apr 18, 2005 17:14

Hanco Elenbaas wrote:
Jaap van Galen wrote:
GuidoB wrote:Ik ben trouwens benieuwd wat de tuchtcommissie zou vinden van jouw gedrag, als ze ermee zouden worden geconfronteerd. Het lijkt me vrij duidelijk in strijd met de wezenlijke belangen van de damsport.
Gewone vrije meningsuiting, kan geen tuchtcommissie iets over zeggen.
Gewoon een column Michiel, gewoon een column, en nog bedankt voor al je inspanningen voor het NK!
Daar sluit ik me bij aan Jaap. Nogmaals, goed gedaan Michiel! Dapper om je nek zo uit te steken, ook op een forum vol drankorgels. Wat jij in je column schreef moest ook maar eens gezegd worden. Bé Eggens, de Geweldenaar uit Stieltjeskanaal, zegt altijd: "Drank maakt meer kapot dan je lief is!"
Aardig ook van je vader dat hij het NK gered heeft door in te springen toen niemand het wou sponsoren. Ik vond het een mooi NK in een mooie ruimte en ik hoop dat jullie het binnenkort (volgend jaar, als Het Noorden 101 jaar bestaat?) nog een keer overdoen, liefst dan met een vette sponsor, zodat jullie al je wensen kunnen uitvoeren en de spelers beter schadeloos kunnen stellen.
Ben het met je eens Hanco, en dus ook met Michiel. Op een gegeven moment was ik het geleuter over bier drinken ook zat. Als je tijdens een NK gaat stappen, prima, maar dat hoeft niet iedere keer breed uitgemeten in de krant te komen.

Vond het trouwens na het stroeve begin een leuk NK.

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Apr 18, 2005 17:16

Casper van der Tak wrote:Ben het met je eens Hanco, en dus ook met Michiel. Op een gegeven moment was ik het geleuter over bier drinken ook zat. Als je tijdens een NK gaat stappen, prima, maar dat hoeft niet iedere keer breed uitgemeten in de krant te komen.
En waar leidt het stuk van Michiel toe: dat het juist breed wordt uitgemeten in de krant. Ben je het nu met Michiel eens, of niet?

Voorpost

Post by Voorpost » Mon Apr 18, 2005 17:17

Kosmos wrote:
Voorpost wrote:Het gaat er niet om of hij gelijk heeft of niet. Het feit dat hij alles en iedereen loopt af te zeiken en dat nog anoniem ook is heel kwalijk! Daarom ben ik het van harte eens met ktarinus. Heb totaal geen respect voor die kerel!
Image

Juist, Bennie, spreek je maar uit.
Weg met die Ben Anoniem.
Kunnen we hem niet collectief op ignore zetten en hem negeren. De man is zo negatief, heeft ons NIKS te bieden.
Een forumverbod zou op z'n plaats zijn!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Apr 18, 2005 17:50

Henk de Witt wrote:De vermakelijke discussie over alcoholgebruik en stappen laat zien waar het probleem zit in de dambond. Een teveel aan damdominees.
Kees Thijssen wrote:Een paar halve liters gaan er wel in. Ik moet echt uitkijken dat ik niet te veel ga drinken, want dan krijgt het invloed op mijn spel en ben ik minder scherp.
Wat Kees hier zegt is een variatie op de verstandige slogan 'Geniet, maar drink met mate'. En Kees wordt kampioen. Een zeer goed voorbeeld voor de dammende jeugd!
En stel dit nu eens tegenover onderstaand citaat.
Michiel Kroesbergen wrote:Ik lag elke avond netjes rond een uurtje of 9 á 10 (uitgeput)op bed om de volgende dag weer helemaal fit de speelzaal klaar te kunnen zetten.
'Netjes?' 'Uitgeput?' Sorry Michiel, dit is je reinste geborneerde calvinisme. De boodschap is in feite 'Een NK is een straf. Je raakt uitgeput. Genieten mag niet, je moet elke avond om 9 uur naar bed'. Dammen als straf, zeer afstotend voor de jeugd.

Jij zult dokter De Witt niet geloven maar jij raakt echt niet uitgeput van het NK, jij raakt uitgeput van het onnatuurlijk vroeg naar bed gaan! Niets is zo vermoeiend als het leven ervaren als een straf, jezelf het verbod op te leggen om te genieten. Ik schat dat ik ongeveer drie keer jouw leeftijd heb, maar dacht je dat ik tijdens het DUWO Kennisstad Damfestival om 9 of 10 uur op bed lag? Ben je gek, dan begint de avond pas. En tijdens dat festival valt dagelijks heel wat meer klaar te zetten dan bij het NK.
Ik herinner me dat Tjalling Goedemoed en ik een keer 's ochtends om zes uur afscheid namen met kramp in de kaken van het lachen en dat ik me toch wel enige zorgen maakte over zijn spel de volgende dag. Hij won in grootse stijl, ik meen van Olga Kamyshleeva met wie hij later de eerste prijs in de Meestergroep zou delen.

Het calvinisme van jou, maar ook van anderen op dit forum blijkt ook uit het taalgebruik. De gezelligheid opzoeken, een paar biertjes drinken, wordt al snel gelijkgesteld met zuipen en lallen. Zie ook dominee Ben Anoniem en dominee Dieter.
Okee, Kees is 1 keer flink doorgezakt, maar dat was de donderdagnacht voor de rustdag. Topdammers staan onder hoogspanning. Die rustdag is er niet voor niets, het geeft de mogelijkheid om even de sleur te doorbreken, eens lekker te ontspannen en vervolgens uit te rusten.
Michiel Kroesbergen wrote:Natuurlijk gelden deze zuippartijen niet voor elke deelnemer. Daarom hoop ik van harte dat Baljakin vandaag van Thijssen wint. Dat zou een overwinning zijn voor de damsport. Het dammen als topsport. Anti-reclame is er nu al genoeg gemaakt...
Daar heb je het weer. Gezelligheid, een paar biertjes drinken wordt gelijkgesteld met zuippartijen. En je weet niet eens wat en hoeveel Baljakin gedronken heeft.
Reclame voor de damsport is wanneer de beste dammer met het mooiste spel kampioen wordt.
Ja wat hebben we weer ouderwets gelachen toen.
Wat kan het leven toch mooi zijn ... soms als de calvinisten braaf op bed liggen.
Kees Thijssen heeft potverdomme de dag voor het Barkel-debacle geen enkel halve liter gedronken. De lullo dronk louter koffie en waarover klaagde Kees de volgende dag? Hij had niet kunnen slapen van al die Calvijnse Koffij!

Weet je wat het hysterische stukje van m is?
Kleingeestige bedilzucht die door rioolratten gulzig wordt uitgegoten over de krantenlezer.
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2005 18:04

Kosmos wrote:
Zegt meneer de zuiplap!
Kom jij nou vertellen dat drank goed voor je is Tjalling?

Ik hou van een biertje en nog meer van een glas whisky, maar één keer in de twee weken alcohol is voor mij doorgaans meer dan genoeg. En dronken ben ik nooit.

In de nacht van zaterdag op zondag 10 april moest ik om een uur of half vier een van de deelnemers aan het NK met veel moeite wakker maken en op de taxi zetten, toen hij in de zoveelste kroeg in slaap was gevallen achter zijn zoveelste glas bier. Zonde, want hij was (en is) een van mijn favorieten.

Bert Raven, die bij mij om de hoek woont, een van de talentvolste dammers die er zijn geweest, is met dammen gestopt omdat hij niet van zijn alcoholproblemen kon afkomen als hij bleef dammen. En een van mijn beste damvrienden, met wie ik vroeger achter de bar stond, is dankzij zijn behoefte aan alcohol een paar jaar geleden zelfs dakloos geworden.

Maar hou jij maar vol dat drank de boel kleurrijk maakt. Neem me niet kwalijk dat ik je niet zal geloven. De vele remises van superdammers als Martin en Marino zijn veroorzaakt door al het gezuip. Hopelijk komen ze snel in Amsterdam wonen, dan zullen wij ze wel wat discipline bijbrengen.

kleine trap

Post by kleine trap » Mon Apr 18, 2005 18:40

Kosmos wrote:
Ja wat hebben we weer ouderwets gelachen toen.
Wat kan het leven toch mooi zijn ... soms als de calvinisten braaf op bed liggen.
Kees Thijssen heeft potverdomme de dag voor het Barkel-debacle geen enkel halve liter gedronken. De lullo dronk louter koffie en waarover klaagde Kees de volgende dag? Hij had niet kunnen slapen van al die Calvijnse Koffij! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Weet je wat het hysterische stukje van m is?
Kleingeestige bedilzucht die door rioolratten gulzig wordt uitgegoten over de krantenlezer.
Wat nou Calvinisten? Abraham Kuijper wist ooit te zeggen: "Bij de chocoladeketel kweekt met geen kloeke Calvinisten" (op kritiek op zijn drinkgewoonten) Praat dus niet over dingen waar je geen verstand van hebt: [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]

Het was een leuk NK dat zeker, ik ben het met Michiel eens dat het wat jammer is dat Marino doorgezakt is. Ben het met anderen eens dat dat beter niet op deze manier op de site had kunnen staan.

tantekaatje

Post by tantekaatje » Mon Apr 18, 2005 18:43

[quote="Hanco Elenbaas"][quote="Kosmos"]

In de nacht van zaterdag op zondag 10 april moest ik om een uur of half vier een van de deelnemers aan het NK met veel moeite wakker maken en op de taxi zetten, toen hij in de zoveelste kroeg in slaap was gevallen achter zijn zoveelste glas bier. Zonde, want hij was (en is) een van mijn favorieten.

En een paar uur later kon Baljakin hem na slordig spel afmaken. Net zoals Thijssen dat deed. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Mon Apr 18, 2005 20:17

m wrote:Prijzengeld is inderdaad verhoogt.
Student Nederlands, ga je niet te laad naar bet?

Ernstiger is, dat het lijkt alsof je Barkel ten onrechte beschuldigd hebt van het uit de slaap halen van Baljakin.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Apr 18, 2005 21:31

Michiel Kroesbergen wrote:Henk, ik heb blijkbaar niet zoveel energie als jij. En dat met je 72 jaar! Chapeau!
Dat ik drie keer zo oud zou zijn als jij was een ruwe schatting. Twee-en-half keer komt dichter in de buurt. Maar toch, ik heb mijn oog al laten vallen op een geinig modelletje rollator.
Michiel Kroesbergen wrote:Ik zeg niet dat iedereen om 9 uur op bed moet, en die boodschap die je uit mijn teksten haalt is compleet voor jouw rekening.
Bovendien zijn wij als organisatoren niet zo ervaren als jij en zullen we meer stress ondervinden van onvoorziene omstandigheden. Voor mij was de organisatie ook een leerproces. En als je die routine in organiseren nog niet bezit wil je jezelf wel eens helemaal over de kop lopen...
Ik heb respect voor jou en de anderen van het organisatiecomite om zo'n evenement als het NK te organiseren. Er komt altijd stress bij kijken. Ieder mens zit anders in elkaar en zal anders met stress om gaan, dat heeft denk ik weinig met routine te maken. In jouw plaats zou ik een aantal keren zijn meegegaan naar de Drie Gezusters. Een biertje (of een cola) drinken met deelnemers in een mooie, gezellige ambiance kan mijns inziens zeer stressverlagend werken. Met stress naar bed gaan, ik weet het niet, ik heb mijn twijfels... Mijn standpunt is dat we af moeten van het calvinistische gedoe. Dammen is leuk en een toernooi moet voor alles een feest zijn, ook voor de organisatoren.
Michiel Kroesbergen wrote:Ik heb helemaal niets tegen zuipen, feesten en wat niet al.
Weer dat zuipen. Als je een paar keer was meegedaan, zou je waarschijnlijk hebben gezien dat die jongens met een zakdambordje bezig waren en daar een glas bij dronken. De Drie Gezusters lijkt me geen cafe waar men lallend de polonaise danst. Marino heeft misschien wat meer gedronken, maar kan misschien ook meer hebben. Ron Heusdens drinkt geen alcohol, hij verdraagt het niet, en is toch onderaan geeindigd. Hans Jansen lijkt me ook geen groot drinker. Rob Clerc lust best een biertje, maar leeft tijdens een toernooi volgens mij erg gedisciplineerd. Ook hij is voor zijn doen laag geeindigd. Over de hele linie valt het denk ik hard mee met het drankgebruik. Overigens vind ik wel dat iemand in een column grote vrijheid moet hebben en dat zo'n column best prikkelend mag zijn. Ik vind deze discussie allerminst destructief, eerder vermakelijk.
Hanco Elenbaas wrote:De vele remises van superdammers als Martin en Marino zijn veroorzaakt door al het gezuip. Hopelijk komen ze snel in Amsterdam wonen, dan zullen wij ze wel wat discipline bijbrengen.
De helderziende dominee Hanco Elenbaas weet met grote stelligheid waar al die remises vandaan komen. Door zuipen. Tsjizjov en Georgiev moeten tijdens een WK match veel minder zuipen, dan vallen er vast meer beslissingen, ik zal het tegen ze zeggen.
Anderen, zoals Tantekaatje, zijn juist van mening dat door zuipen juist in de tweede toernooihelft nog redelijk wat beslissingen zijn gevallen.
Hanco wil de zuiplappen Amsterdamse discipline bijbrengen. Weer een aanwijzing dat het cosmopolitische Amsterdam op damgebied steeds meer Staphorst aan het IJ wordt. Treurige ontwikkeling.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2005 21:59

Henk de Witt wrote:
Hanco Elenbaas wrote:De vele remises van superdammers als Martin en Marino zijn veroorzaakt door al het gezuip. Hopelijk komen ze snel in Amsterdam wonen, dan zullen wij ze wel wat discipline bijbrengen.
De helderziende dominee Hanco Elenbaas weet met grote stelligheid waar al die remises vandaan komen. Door zuipen. Tsjizjov en Georgiev moeten tijdens een WK match veel minder zuipen, dan vallen er vast meer beslissingen, ik zal het tegen ze zeggen.
Anderen, zoals Tantekaatje, zijn juist van mening dat door zuipen juist in de tweede toernooihelft nog redelijk wat beslissingen zijn gevallen.
Hanco wil de zuiplappen Amsterdamse discipline bijbrengen. Weer een aanwijzing dat het cosmopolitische Amsterdam op damgebied steeds meer Staphorst aan het IJ wordt. Treurige ontwikkeling.
Dominee Henk,
In jouw kerk nemen de ouderlingen dagelijks verschillende kopstoten en cognacjes tot zich. Dat inspireert je blijkbaar tot kleurrijke voorstellingen.
Maar Georgiev drinkt helemaal niets en Tsjizjov vrijwel niets. Die remises in hun match komen dus niet door drankmisbruik.
Tantekaatje heeft gelijk dat het zuipen ook nog beslissingen heeft veroorzaakt.

Misschien moeten we hier in Amsterdam, of anders in Leeuwarden of Groningen, maar snel ook een NK Killer zien te krijgen, of een Bijlmer-Killertoernooi of iets dergelijks, misschien wel WK Killer, met o.a. Tsjizjov, Georgiev, Schwarzman, Barkel, Thijssen, Jansen, Dolfing, Samb, Ndjofang, Bassirou Bâ, Wiersma.
28 Mei is alvast door Peter van Heun in De Twee Klaveren een toernooi georganiseerd. Na afloop krijg jij een kopstoot van me, als je wilt, dat beloof ik je.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Tue Apr 19, 2005 02:07

GuidoB wrote:
Casper van der Tak wrote:Ben het met je eens Hanco, en dus ook met Michiel. Op een gegeven moment was ik het geleuter over bier drinken ook zat. Als je tijdens een NK gaat stappen, prima, maar dat hoeft niet iedere keer breed uitgemeten in de krant te komen.
En waar leidt het stuk van Michiel toe: dat het juist breed wordt uitgemeten in de krant. Ben je het nu met Michiel eens, of niet?
Veel berichten in de krant gingen toch al over het drinken, en minder over het dammen. Michiel benoemt het probleem, wat misschien op de korte termijn tot nog meer krantenartikelen leidt, maar op langere termijn misschien een verbetering als gevolg heeft. Ik ben het dus met Michiel eens.

DJNASI

Post by DJNASI » Tue Apr 19, 2005 09:19

Jonges,

Laten we eens ophouden om over dat alcohol te gaan praten. Dat barkel een biertje drinkt moet hij toch zelf weten. Dat hij dan de volgende dag vlug van het bord wordt geveegd is zijn probleem toch. Dus waar zitten jullie mee. Laten we weer normaal over dammen gaan praten.

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Tue Apr 19, 2005 09:44

Heeft Clerc ooit zo'n slecht NK gespeeld? Eerst in een zetje trappen tegen Scholma, vervolgens ten onder gaan tegen Winkel:

Image

1. 39-34 ? Ongetwijfeld onder druk van de klok, na 38-33 4-9 kan 28-23 wel. 4-9 Nu is 28-22 verhinderd door 12-17 en 19-24, 2. 28-23 leidt tot verlies. Zeer knullig.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Apr 19, 2005 10:10

Christian van der Schaaf wrote:Heeft Clerc ooit zo'n slecht NK gespeeld? Eerst in een zetje trappen tegen Scholma, vervolgens ten onder gaan tegen Winkel:

Image

1. 39-34 ? Ongetwijfeld onder druk van de klok, na 38-33 4-9 kan 28-23 wel. 4-9 Nu is 28-22 verhinderd door 12-17 en 19-24, 2. 28-23 leidt tot verlies. Zeer knullig.
Truus maakt na 39-34 4-9 28-23 19x28 32x23 9-14 remise met 38-32 14-20 34-30! 35x33 36-31 18x29 32-28 33x22 27x9 = De zet 38-33? is slecht, maar nog niet direct fataal. Na 14-20 moet natuurlijk wel 38-33 20-24 29x20 18x40 20-15 40-45 15-10 45-50 10-4 13-19 37-31 26x37 39-34 50x31 36x27 met remise. Rob maakte met 27-22?? pas de definitieve fout.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Apr 19, 2005 11:31

Hanco Elenbaas wrote:De vele remises van superdammers als Martin en Marino zijn veroorzaakt door al het gezuip.
Hanco Elenbaas wrote:Maar Georgiev drinkt helemaal niets en Tsjizjov vrijwel niets. Die remises in hun match komen dus niet door drankmisbruik.
Inderdaad, die jongens drinken weinig tot niets. Die remises moeten dus ergens anders van komen, dat ben ik helemaal met je eens.
Hanco Elenbaas wrote:Na afloop krijg jij een kopstoot van me, als je wilt, dat beloof ik je.
Vriendelijk aangeboden Hanco. Maar om een of andere reden heeft zich het idee bij jou vastgezet dat ik een liefhebber van kopstoten ben. Dat is niet zo, ook nooit geweest. Je hoofd krijgt er zo'n opdonder van.
Heel zelden neem ik er eentje, nou ja meestal een paar achter elkaar. Vrijwel alleen na een periode van hard werken met weinig ontspanning en in het vooruitzicht van een rustdag. De opdonder komt namelijk pas de volgende dag, maar na enig uitslapen gevolgd door een stevige lunch, een lobbig paddenstoelsoepje bijvoorbeeld of een stokbrood zuurkool met veel worst en spekjes, daarbij een glas rode wijn natuurlijk, en vervolgens een lange, kalme middagwandeling voelt een mens zich als herboren. Gerestaureerd zeg maar.
Mm, zo'n lunch kan natuurlijk ook wanneer men de vorige avond geen kopstoot heeft genomen en geen tijd voor een wandeling heeft. Ik ga eens even de stad in.

Post Reply