Voor alle duidelijkheid. De bovenstaande column is op persoonlijke titel door Michiel geschreven, en vertegenwoordigt dus niet de mening van de organisatie van het NK. Zelf vind ik een dergelijke zedenpreek richting de spelers niet erg gepast. maar ja iedereen moet schrijven wat hij niet kan laten.Dieter wrote:Dagcolumns
Kroda NK Zuipen 2005
Door Michiel Kroesbergen
Barkel gaat donderdagavond de stad in. Zuipt daar tot een uurtje of vijf, zes. Komt terug bij het hotel. Bonst op de ramen. Maakt Baljakin wakker. Volgende dag twaalf uur. Nog helemaal dronken. Gebruikt 16 minuten om van Thijssen te verliezen. Thijssen kampioen. Baljakin geen kampioen. Barkel tegen het Algemeen Dagblad: ,,Met zes uur slaap per nacht red ik het wel. 's Ochtends loop ik gewoon even hard, en dan ben ik weer helemaal fit om een partij te spelen.'' Geen commentaar...
Nog een citaat uit datzelfde artikel: “Een grote groep van de NK-dammers geeft zich over aan het uitgaansleven. De biertjes worden daarbij niet geschuwd. Thijssen. ,,Een paar halve liters gaan er wel in. Ik moet echt uitkijken dat ik niet te veel ga drinken, want dan krijgt het invloed op mijn spel en ben ik minder scherp. En dat is niet de bedoeling.'' “ Kees Thijssen in zijn dagboek op 8 april: “Ik word in de middag wakker met veel bier in mijn hoofd. Tot diep in de kleine uurtjes hebben we de kroegen en disco's afgeschuimd.�
Het Café De Drie Gezusters komt geregeld terug in Kees’ dagboeken. Trotse verhalen over nog meer zuippartijen. U moet er zelf maar van denken wat u wilt. Ik zou zeggen: NOC-NSF, schrap het dammen als sport. Hef de KNDB op. Ga lekker in kroegen spelen. Zuipen en dammen. Topsport blijkt het niet te zijn.
Ouders, laat uw kinderen niet dammen. Voor je het weet worden ze meegesleept in de kroegentochten. Laat ze een ander spelletje kiezen. Sjoelen of knikkeren. Zoiets... Een spelletje waarbij je het niet kan permitteren met een kater te spelen. Een spelletje waarbij je nog wél moet kunnen nadenken. Zonder nevel in je kop.
Natuurlijk gelden deze zuippartijen niet voor elke deelnemer. Daarom hoop ik van harte dat Baljakin vandaag van Thijssen wint. Dat zou een overwinning zijn voor de damsport. Het dammen als topsport. Anti-reclame is er nu al genoeg gemaakt...
Als Thijssen toch kampioen zou worden zou dat één voordeel hebben. Het dammen is dan geen remisespel meer. Het dammen lijdt een keiharde nederlaag...
Het winst percentage is beneden de 30% gebleven daar kunnen zich onze spelhervormers dan wel weer druk om maken, O, O, wat heeft het dammen door zijn remises een slecht imago. Nee dan het bovenstaande verslag van Michiel, de verantwoordelijke spelers hebben de damsport een enorme dienst bewezen, de organisatie van Groningen zal heel blij zijn geweest met deze handelswijze en sponsoren ja die staan nu natuurlijk volgend seizoen weer in de rij.
Volgend jaar geen sponsoren, geen organisatie, dat zal dan wel weer aan de remise's liggen.
Ik hoop maar dat de ouders die ik deze week sprak bij een jeugdtoernooi niet de verslaggeving van het NK lezen, zien we die kinderen direct niet meer terug.
NK2005 (DG Het Noorden 100jaar)
Fred, nu hou jij weer een zedenpreek over mijn zogenaamde zedenpreek!("niet erg gepast etc....") Waar houdt het op?!
Ik heb in een andere topic ook al aangegeven dat ik dit stuk op persoonlijke titel geschreven heb en dat de organisatie hier verder niets mee te maken heeft, dus dat moet onderhand wel duidelijk zijn... [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Ik heb in een andere topic ook al aangegeven dat ik dit stuk op persoonlijke titel geschreven heb en dat de organisatie hier verder niets mee te maken heeft, dus dat moet onderhand wel duidelijk zijn... [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Ik neem toch aan dat de columns die geplaatst worden op de site de goedkeuring van de organisatie krijgt. Of kan iedereen een column op de site laten zetten. Daarbij denk ik dat de organisatie de hand in eigen boezem kan steken.Braintag wrote:Voor alle duidelijkheid. De bovenstaande column is op persoonlijke titel door Michiel geschreven, en vertegenwoordigt dus niet de mening van de organisatie van het NK. Zelf vind ik een dergelijke zedenpreek richting de spelers niet erg gepast. maar ja iedereen moet schrijven wat hij niet kan laten.Dieter wrote:Dagcolumns
Kroda NK Zuipen 2005
Door Michiel Kroesbergen
Barkel gaat donderdagavond de stad in. Zuipt daar tot een uurtje of vijf, zes. Komt terug bij het hotel. Bonst op de ramen. Maakt Baljakin wakker. Volgende dag twaalf uur. Nog helemaal dronken. Gebruikt 16 minuten om van Thijssen te verliezen. Thijssen kampioen. Baljakin geen kampioen. Barkel tegen het Algemeen Dagblad: ,,Met zes uur slaap per nacht red ik het wel. 's Ochtends loop ik gewoon even hard, en dan ben ik weer helemaal fit om een partij te spelen.'' Geen commentaar...
Nog een citaat uit datzelfde artikel: “Een grote groep van de NK-dammers geeft zich over aan het uitgaansleven. De biertjes worden daarbij niet geschuwd. Thijssen. ,,Een paar halve liters gaan er wel in. Ik moet echt uitkijken dat ik niet te veel ga drinken, want dan krijgt het invloed op mijn spel en ben ik minder scherp. En dat is niet de bedoeling.'' “ Kees Thijssen in zijn dagboek op 8 april: “Ik word in de middag wakker met veel bier in mijn hoofd. Tot diep in de kleine uurtjes hebben we de kroegen en disco's afgeschuimd.�
Het Café De Drie Gezusters komt geregeld terug in Kees’ dagboeken. Trotse verhalen over nog meer zuippartijen. U moet er zelf maar van denken wat u wilt. Ik zou zeggen: NOC-NSF, schrap het dammen als sport. Hef de KNDB op. Ga lekker in kroegen spelen. Zuipen en dammen. Topsport blijkt het niet te zijn.
Ouders, laat uw kinderen niet dammen. Voor je het weet worden ze meegesleept in de kroegentochten. Laat ze een ander spelletje kiezen. Sjoelen of knikkeren. Zoiets... Een spelletje waarbij je het niet kan permitteren met een kater te spelen. Een spelletje waarbij je nog wél moet kunnen nadenken. Zonder nevel in je kop.
Natuurlijk gelden deze zuippartijen niet voor elke deelnemer. Daarom hoop ik van harte dat Baljakin vandaag van Thijssen wint. Dat zou een overwinning zijn voor de damsport. Het dammen als topsport. Anti-reclame is er nu al genoeg gemaakt...
Als Thijssen toch kampioen zou worden zou dat één voordeel hebben. Het dammen is dan geen remisespel meer. Het dammen lijdt een keiharde nederlaag...
Het winst percentage is beneden de 30% gebleven daar kunnen zich onze spelhervormers dan wel weer druk om maken, O, O, wat heeft het dammen door zijn remises een slecht imago. Nee dan het bovenstaande verslag van Michiel, de verantwoordelijke spelers hebben de damsport een enorme dienst bewezen, de organisatie van Groningen zal heel blij zijn geweest met deze handelswijze en sponsoren ja die staan nu natuurlijk volgend seizoen weer in de rij.
Volgend jaar geen sponsoren, geen organisatie, dat zal dan wel weer aan de remise's liggen.
Ik hoop maar dat de ouders die ik deze week sprak bij een jeugdtoernooi niet de verslaggeving van het NK lezen, zien we die kinderen direct niet meer terug.
Kees Thijssen : "Donderdagavond is de vaste stap-avond van de organisatie. Vandaar die rustdag op vrijdag. Ze nemen me tot diep in de nacht mee op sleeptouw, kroeg in, kroeg uit, kroeg in..."
Voor de rest is dit dus een NK geweest met toch een aantal negatieve geluiden:
Weinig prijzengeld ( de organisatie deed bij de opening nog een toezegging om het prijzengeld te verhogen)
Slechte speelruimte ( te donker, te klein)
Slechte analyse ruimte ( de spelers moesten daar langs lopen als ze naar het toilet liepen)
Waardeloze website (te laat met bijna alles) enkele uitzonderingen daargelaten in de 2e helft van het tournooi.
....
......door politie en dominee geweerd.....
Prijzengeld is inderdaad verhoogt. Natuurlijk ligt het prijzengeld nog steeds te laag. De organisatie heeft erg zijn best gedaan sponsors binnen te halen, maar zoals bekend is dat voor de damsport erg moeilijk.
De speelruimte was alleen de eerste dag te donker. Daarna zijn er extra lichten aangeschaft en opgehangen en was er goed te spelen. De speelruimte was inderdaad klein, dat was alleen in de weekenddagen tijdens de tijdnoodfase een probleem, voor de rest was het prima.
Als jij hebt geanalyseerd in de ruimte waar de spelers langsliepen, Vengaboy, dan verdien je straf! Dat was streng verboden! Dat was ook duidelijk aangegeven, en de arbiter en organisatie zagen daar nog extra op toe.
De website kwam inderdaad traag op gang, maar de 2e week ging het naar behoren dacht ik...
En over dat de organisatie de hand in eigen boezem moet steken.... Ik schreef die column op eigen titel en ik hoef zeker niet de hand in eigen boezem te steken. Ik lag elke avond netjes rond een uurtje of 9 á 10 (uitgeput)op bed om de volgende dag weer helemaal fit de speelzaal klaar te kunnen zetten.
De speelruimte was alleen de eerste dag te donker. Daarna zijn er extra lichten aangeschaft en opgehangen en was er goed te spelen. De speelruimte was inderdaad klein, dat was alleen in de weekenddagen tijdens de tijdnoodfase een probleem, voor de rest was het prima.
Als jij hebt geanalyseerd in de ruimte waar de spelers langsliepen, Vengaboy, dan verdien je straf! Dat was streng verboden! Dat was ook duidelijk aangegeven, en de arbiter en organisatie zagen daar nog extra op toe.
De website kwam inderdaad traag op gang, maar de 2e week ging het naar behoren dacht ik...
En over dat de organisatie de hand in eigen boezem moet steken.... Ik schreef die column op eigen titel en ik hoef zeker niet de hand in eigen boezem te steken. Ik lag elke avond netjes rond een uurtje of 9 á 10 (uitgeput)op bed om de volgende dag weer helemaal fit de speelzaal klaar te kunnen zetten.
Uiteraard mag je natuurlijk een column schrijven op persoonlijke titel, dat neemt niet weg dat jij in de organisatie zit/zat die dit kampioenschap georganiseerd heeft.m wrote:Prijzengeld is inderdaad verhoogt. Natuurlijk ligt het prijzengeld nog steeds te laag. De organisatie heeft erg zijn best gedaan sponsors binnen te halen, maar zoals bekend is dat voor de damsport erg moeilijk.
Mooi dat het prijzengeld toch nog een beetje verhoogd is.
Ik heb uiteraard niet geanalyseerd, dat stond netjes aangeplakt op de deur. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] . Was er ergens anders wel een plek waar dat mocht ?...?
Toch bedankt voor je reactie.
Ik heb die column als voorbeeld genomen maar de kranten schrijven vandaag in gelijke bewoordingen over dit NK, Hanco zal zonder twijfel wel diverse stukken op het forum zetten.
IK ben nu 2,5 uur op kantoor en heb nog niets anders gedaan dan uitleggen wat ik ook zelf niet kan begrijpen. Het is triest met jullie sport gesteld was het eerste dat mijn directeur mij vanmorgen over de telefoon liet weten, nog voordat ik zelf een krant in de hand had gehad, en inderdaad het is beschamend om dit te moeten lezen. Hoe snel kan een stelletje vaandeldragers al het werk van anderen te niet doen.
Topdammen in Nederland? we worden uitgelachen, en dat doet pijn!
IK ben nu 2,5 uur op kantoor en heb nog niets anders gedaan dan uitleggen wat ik ook zelf niet kan begrijpen. Het is triest met jullie sport gesteld was het eerste dat mijn directeur mij vanmorgen over de telefoon liet weten, nog voordat ik zelf een krant in de hand had gehad, en inderdaad het is beschamend om dit te moeten lezen. Hoe snel kan een stelletje vaandeldragers al het werk van anderen te niet doen.
Topdammen in Nederland? we worden uitgelachen, en dat doet pijn!
Ik vrees toch dat niet iedereen het helemaal begrepen heeft. Lees het artikel en vooral de kop van dit artikel over het NK van vandaag in het dagblad van het Noorden maar eens. Schrijf jij een ingezonden brief om het beeld te corrigeren?m wrote:Fred, nu hou jij weer een zedenpreek over mijn zogenaamde zedenpreek!("niet erg gepast etc....") Waar houdt het op?!
-
Zuipende dammers wekken woede bij organisatie NK Harm VonkBraintag wrote: Ik vrees toch dat niet iedereen het helemaal begrepen heeft. Lees het artikel en vooral de kop van dit artikel over het NK van vandaag in het dagblad van het Noorden maar eens. Schrijf jij een ingezonden brief om het beeld te corrigeren?
groningen - Het NK dammen is niet beslist in de speelzaal, maar in De Drie Gezusters. Nationaal kampioen Kees Thijssen leert in twee weken tijd weinig nieuwe varianten, maar des te meer uitgaansgelegenheden in het Groningse nachtleven.
Tot in de kleine uurtjes laten enkele dammers zich laven aan de Poelestraat, Peperstraat en Grote Markt. "Wat mij betreft spelen we volgend jaar weer in Groningen", zegt Thijssen, die voor de derde keer op rij 's lands beste wordt. "Kardinge is een mooi centrum om te spelen, de Grote Markt en het uitgaansleven zijn goed."
Om Thijssen verwijten te maken gaat te ver; de Amsterdammer (29) wint vier van zijn dertien partijen, de rest eindigt in remise. Eén van zijn overwinningen krijgt wel een heel vreemde smaak: die van bier en zweet. In de voorlaatste ronde speelt Thijssen tegen Marino Barkel. De Vriezenvener is kansloos voor een topklassering en verzet zijn zinnen de avond en nacht ervoor naar het nachtleven.
De volgende dag schuift Thijssen zijn tegenstander in no time van het bord. Of beter: Barkel schuift zichzelf van het bord, Barkel gebruikt slechts 16 minuten. Gevolg: Thijssen vergroot zijn voorsprong op concurrent Aleksander Baljakin tot twee punten, waardoor remise in de slotronde volstaat. Saillant detail: rond een uur of vijf, zes ('s ochtends) heeft Barkel Baljakin lallend wakker gemaakt.
"De volgende keer moet Marino dat echt anders doen", vind Thijssen. "Hij had niet eens gedouched, zweette en stonk naar bier. Ach, Marino is een los projectiel, met hem kan het alle kanten op. Ik profiteer, maar kan me goed voorstellen dat anderen balen." Zelf is Thijssen ook wezen stappen, maar nadelen in zijn spel ondervond hij nauwelijks. "Alleen op de rustdag, toen barstte ik van de koppijn. Maar dat moet kunnen: ik probeer mijn sport altijd met het sociale aspect te combineren."
Baljakin, de grote verliezer, weigert om terug te vallen in verwijten: "Natuurlijk had Marino te veel gezopen, maar ik had zelf meer kansen moeten afdwingen. En dat ik 's ochtends om 5 uur wakker werd gemaakt, ach? Het was tijd om op te staan."
Toch is de organisatie laaiend, volgens een column van organisatielid Michiel Kroesbergen. 'U moet er zelf maar van denken wat u wilt', schrijft Kroesbergen, 'Ik zou zeggen: NOC*NSF, schrap het dammen als sport. Hef de KNDB op. Ga lekker in kroegen spelen. Zuipen en dammen: topsport blijkt het niet te zijn.'
Thijssen verdient met zijn titel 1500 euro. "Daar kan ik wel een biertje voor kopen. Ik heb het wel verdiend, dacht ik zo."
artikel dagblad van het noorden
voor de liefhebber:
Zuipende dammers wekken woede bij organisatie NK
Harm Vonk
groningen - Het NK dammen is niet beslist in de speelzaal, maar in De Drie Gezusters. Nationaal kampioen Kees Thijssen leert in twee weken tijd weinig nieuwe varianten, maar des te meer uitgaansgelegenheden in het Groningse nachtleven.
Tot in de kleine uurtjes laten enkele dammers zich laven aan de Poelestraat, Peperstraat en Grote Markt. "Wat mij betreft spelen we volgend jaar weer in Groningen", zegt Thijssen, die voor de derde keer op rij 's lands beste wordt. "Kardinge is een mooi centrum om te spelen, de Grote Markt en het uitgaansleven zijn goed."
Om Thijssen verwijten te maken gaat te ver; de Amsterdammer (29) wint vier van zijn dertien partijen, de rest eindigt in remise. Eén van zijn overwinningen krijgt wel een heel vreemde smaak: die van bier en zweet. In de voorlaatste ronde speelt Thijssen tegen Marino Barkel. De Vriezenvener is kansloos voor een topklassering en verzet zijn zinnen de avond en nacht ervoor naar het nachtleven.
De volgende dag schuift Thijssen zijn tegenstander in no time van het bord. Of beter: Barkel schuift zichzelf van het bord, Barkel gebruikt slechts 16 minuten. Gevolg: Thijssen vergroot zijn voorsprong op concurrent Aleksander Baljakin tot twee punten, waardoor remise in de slotronde volstaat. Saillant detail: rond een uur of vijf, zes ('s ochtends) heeft Barkel Baljakin lallend wakker gemaakt.
"De volgende keer moet Marino dat echt anders doen", vind Thijssen. "Hij had niet eens gedouched, zweette en stonk naar bier. Ach, Marino is een los projectiel, met hem kan het alle kanten op. Ik profiteer, maar kan me goed voorstellen dat anderen balen." Zelf is Thijssen ook wezen stappen, maar nadelen in zijn spel ondervond hij nauwelijks. "Alleen op de rustdag, toen barstte ik van de koppijn. Maar dat moet kunnen: ik probeer mijn sport altijd met het sociale aspect te combineren."
Baljakin, de grote verliezer, weigert om terug te vallen in verwijten: "Natuurlijk had Marino te veel gezopen, maar ik had zelf meer kansen moeten afdwingen. En dat ik 's ochtends om 5 uur wakker werd gemaakt, ach? Het was tijd om op te staan."
Toch is de organisatie laaiend, volgens een column van organisatielid Michiel Kroesbergen. 'U moet er zelf maar van denken wat u wilt', schrijft Kroesbergen, 'Ik zou zeggen: NOC*NSF, schrap het dammen als sport. Hef de KNDB op. Ga lekker in kroegen spelen. Zuipen en dammen: topsport blijkt het niet te zijn.'
Thijssen verdient met zijn titel 1500 euro. "Daar kan ik wel een biertje voor kopen. Ik heb het wel verdiend, dacht ik zo."
Zuipende dammers wekken woede bij organisatie NK
Harm Vonk
Leuk [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] De organisatie discussieert op het forum "professioneel" die damsport [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]Braintag wrote:Ik vrees toch dat niet iedereen het helemaal begrepen heeft. Lees het artikel en vooral de kop van dit artikel over het NK van vandaag in het dagblad van het Noorden maar eens. Schrijf jij een ingezonden brief om het beeld te corrigeren?m wrote:Fred, nu hou jij weer een zedenpreek over mijn zogenaamde zedenpreek!("niet erg gepast etc....") Waar houdt het op?!
Ach ja, we zijn jong dynamisch en vernieuwend he [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]Vengaboy wrote:Leuk [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] De organisatie discussieert op het forum "professioneel" die damsport [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]Braintag wrote:Ik vrees toch dat niet iedereen het helemaal begrepen heeft. Lees het artikel en vooral de kop van dit artikel over het NK van vandaag in het dagblad van het Noorden maar eens. Schrijf jij een ingezonden brief om het beeld te corrigeren?m wrote:Fred, nu hou jij weer een zedenpreek over mijn zogenaamde zedenpreek!("niet erg gepast etc....") Waar houdt het op?!
Tip: Ga eerst eens om de tafel zitten met jullie organisatie commitee voordat jullie nog meer vuile was buiten gaan hangen.Braintag wrote:Ach ja, we zijn jong dynamisch en vernieuwend he [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]Vengaboy wrote:Leuk [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] De organisatie discussieert op het forum "professioneel" die damsport [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]Braintag wrote: Ik vrees toch dat niet iedereen het helemaal begrepen heeft. Lees het artikel en vooral de kop van dit artikel over het NK van vandaag in het dagblad van het Noorden maar eens. Schrijf jij een ingezonden brief om het beeld te corrigeren?
- Eric Sanders
Column van Michiel Kroesbergen op dag 5 1/2:
Nog niet iedereen is weer relaxed, geloof ik.Brullende apen
Voor de organisatie komt de rustdag als een zegen. Een laatste blessing van de Paus. De spanningen zijn de afgelopen dagen hoog opgelopen. Murphy's Law. Alles ging mis. De frustratie moet zijn weg vinden. Organisatieleden vliegen elkaar in de haren. De organisatie maakt de omgekeerde evolutie mee. Eerst lopen we fier rechtop. We gaan het NK organiseren! We gaan er iets moois van maken! Na verloop van tijd stapelen de lasten en spanningen zich op onze rug. We beginnen al iets krommer te lopen. Tot het moment komt dat het allemaal teveel wordt. Dat we alleen nog in staat zijn ongearticuleerde klanken voort te brengen. Stenen naar elkaar te werpen. De omgekeerde evolutie is voltooid. We zijn verworden tot brullende apen.
Er zijn genoeg verhalen te vertellen over conflicten tussen wie dan ook maar met het NK te maken heeft. Dat zal ik misschien later doen. Als het toernooi erop zit. Als iedereen weer relaxed is. In zijn luie stoel zit. Herinneringen op te halen. Ouwe koeien... Ik hou die conflicten nu nog even in de doofpot. Alles zeggen wat je weet. Daar komen alleen maar problemen van. Problemen zijn er al genoeg
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Haha, dat klopt. Misschien had ik me maar moeten houden aan die laatste paar zinnen. Gewoon in de doofpot. En het leven ging verder... [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]