killerdammen en remise
killerdammen en remise
Het NK is een remisefeest, de wereldkampioen is via vluggeren bepaald. Het experidammen en het DUWO toernooi zijn al uitingen van onvrede over de huidige damregels. Er gaat ooit iets veranderen, maar wanneer en hoe. Ik hoor (of wil horen) alleen positieve meningen over killerdammen. Vindt men dit echt het de toekomst van het dammen?
Mocht dit zo zijn, is het zelfs een idee om het NK experidammen te veranderen in het NK killerdammen.
De onvrede over het huidige internationale damspel lijkt verdacht veel op de ondergang van het 64 velden dammen in het voormalige Sowjet-Unie. Weet iemand of die verandering verregaande gevolgen heeft gehad voor het damspel in de Sowjet-Unie toen?
Mocht dit zo zijn, is het zelfs een idee om het NK experidammen te veranderen in het NK killerdammen.
De onvrede over het huidige internationale damspel lijkt verdacht veel op de ondergang van het 64 velden dammen in het voormalige Sowjet-Unie. Weet iemand of die verandering verregaande gevolgen heeft gehad voor het damspel in de Sowjet-Unie toen?
- Henk de Witt
Re: killerdammen en remise
[quote="Bosje"] Mocht dit zo zijn, is het zelfs een idee om het NK experidammen te veranderen in het NK killerdammen.
Is killerdammen hetzelfde als demotiedammen?
Re: killerdammen en remise
Ja.Henk de Witt wrote:Bosje wrote: Mocht dit zo zijn, is het zelfs een idee om het NK experidammen te veranderen in het NK killerdammen.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Killerdammen is mij niet te extreem (om naast het bestaande damspel in te voeren; pas als het zich bewezen heeft en er een meerderheid voor te vinden is, zou het in de plaats van het bestaande spel mogen komen), maar ik ben er bepaald niet van overtuigd dat we dit een leuke spelvariant gaan vinden.
Naar aanleiding van de partij Goedemoed-Leijenaar vroeg Bert Zwart: voor wie is dit eindspel in killer gewonnen? Niemand die reageerde. Niemand had kennelijk zin om een killer-eindspel te analyseren, en dat verbaast me niet. De meeste dammers hebben nu al een hekel aan eindspel, en bij killer gaat het nog minder om strategisch inzicht, en nog veel meer om het uittellen van variantjes dan nu het geval is.
Het zou leuk zijn als er een keer een (niet-sneldam) killer-toernooi wordt georganiseerd, maar ik vrees dat de deelnemers na afloop minder enthousiast zullen zijn dan ervoor.
De poll heb ik niet ingevuld, want ik kan mijn mening in geen van de geboden opties terugvinden.
Naar aanleiding van de partij Goedemoed-Leijenaar vroeg Bert Zwart: voor wie is dit eindspel in killer gewonnen? Niemand die reageerde. Niemand had kennelijk zin om een killer-eindspel te analyseren, en dat verbaast me niet. De meeste dammers hebben nu al een hekel aan eindspel, en bij killer gaat het nog minder om strategisch inzicht, en nog veel meer om het uittellen van variantjes dan nu het geval is.
Het zou leuk zijn als er een keer een (niet-sneldam) killer-toernooi wordt georganiseerd, maar ik vrees dat de deelnemers na afloop minder enthousiast zullen zijn dan ervoor.
De poll heb ik niet ingevuld, want ik kan mijn mening in geen van de geboden opties terugvinden.
- Hanco Elenbaas
Op naar een NK Killer Draughts naast het 'gewone' NK!Wieger Wesselink wrote:Dat vind ik een prima idee. Liefst gecombineerd met een hoger speeltempo, zodat je 2 partijen per dag kunt afwerken. De enige manier om dit geaccepteerd te krijgen lijkt mij om een cyclus buiten het reguliere NK om te organiseren. Zodra het NK killer meer toppers trekt dan het gewone NK (lijkt me een kwestie van tijd) kan het NK oude stijl langzamerhand naar de achtergrond verdwijnen. Alleen die naam 'killer' moet nog vervangen worden door iets subtielers. Wie verzint er een geschikte naam?Kosmos wrote:
Wat dacht je van een NK killer?
95% beslissingen.
Killer Draughts vind ik wel een geschikte naam.
-
Ik neig hier ook naar.Hanco Elenbaas wrote:Op naar een NK Killer Draughts naast het 'gewone' NK!Wieger Wesselink wrote:Dat vind ik een prima idee. Liefst gecombineerd met een hoger speeltempo, zodat je 2 partijen per dag kunt afwerken. De enige manier om dit geaccepteerd te krijgen lijkt mij om een cyclus buiten het reguliere NK om te organiseren. Zodra het NK killer meer toppers trekt dan het gewone NK (lijkt me een kwestie van tijd) kan het NK oude stijl langzamerhand naar de achtergrond verdwijnen. Alleen die naam 'killer' moet nog vervangen worden door iets subtielers. Wie verzint er een geschikte naam?Kosmos wrote:
Wat dacht je van een NK killer?
95% beslissingen.
Killer Draughts vind ik wel een geschikte naam.
Alleen... niet met een verhoogd speeltempo alsjeblieft! Dat is ook niet nodig, want Killer Draughts brengt genoeg beslissingen. En de bedenktijd is meer dan hard nodig om dunne middenspelstanden en eindspelen te berekenen. De partijen worden zwaarder en ik zie niet in waarom er meer partijen op een dag gespeeld moeten worden.
Killer Draughts lijkt me een geschikte naam om de Marokkaanse jeugd aan het damspel te binden . Ik twijfel wel een beetje aan dat 'Killer', maar het kan misschien nèt.
Net als JP heb ik de poll niet ingevuld. Mijn optie stond er niet bij.
Wat een interessante en verrassende discussie over killer dammen!
Overigens is die naam bedacht door Christian Freeling, de webmaster van de Minsports Arena. De heer Freeling heeft heel veel tijd gestoken in het ombouwen van de Arena om een speciale killer sectie te maken.
Daar is hij maanden mee bezig geweest, allerhande codes moesten worden veranderd.
Ik vind killer wel een lekker vitale naam. Het past ook bij het spel. Er vloeit steevast bloed! Remises worden zeldzaam.
Mijn oudste broer wilde het spel ook Killer noemen. Hij werd vroeger door ons wel Seiko Killer (eerst alleen Seiko, hij heet Sytse) genoemd naar de hit van de Talking Heads Psycho Killer (qu'est-ce que cést)?
Bij killer verandert het eindspel natuurlijk flink. Dat het late middenspel belangrijker wordt lijkt me diuidelijk. Maar het eindspel wordt juist leuker.
Dat kan snel afgehandeld worden. En het is niet in 99% van de eindspelen remise, zoals nu.
Die superingewikkelde 4 om 2 eindspelen verdwijnen ook. Ik vind dat prima.
Overigens is die naam bedacht door Christian Freeling, de webmaster van de Minsports Arena. De heer Freeling heeft heel veel tijd gestoken in het ombouwen van de Arena om een speciale killer sectie te maken.
Daar is hij maanden mee bezig geweest, allerhande codes moesten worden veranderd.
Ik vind killer wel een lekker vitale naam. Het past ook bij het spel. Er vloeit steevast bloed! Remises worden zeldzaam.
Mijn oudste broer wilde het spel ook Killer noemen. Hij werd vroeger door ons wel Seiko Killer (eerst alleen Seiko, hij heet Sytse) genoemd naar de hit van de Talking Heads Psycho Killer (qu'est-ce que cést)?
Bij killer verandert het eindspel natuurlijk flink. Dat het late middenspel belangrijker wordt lijkt me diuidelijk. Maar het eindspel wordt juist leuker.
Dat kan snel afgehandeld worden. En het is niet in 99% van de eindspelen remise, zoals nu.
Die superingewikkelde 4 om 2 eindspelen verdwijnen ook. Ik vind dat prima.
Heaven is no location, but a state of mind
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Volgens mij is de beste manier om achter de waarde van killerspel te komen zelf spelen!Jan Pieter wrote:Al 11 killer-gelovigen. Extra beslissingen, daar ben ik natuurlijk ook voor, maar kan iemand van die enthousiastelingen mij uitleggen wat hem/haar zo leuk lijkt aan een killer-eindspel? Ik zie alleen maar eindeloze zuigvariantjes in het verschiet.
Mijn advies is dus:
Speel zo veel mogelijk op de Arena als U een doorwrochte visie op het killerdammen wilt ontwikkelen!
- Hanco Elenbaas
Het zou best kunnen dat het eindspel in Killer Draughts (veel) minder mooi is dan het eindspel in het huidige damspel. Dat is natuurlijk te betreuren, maar daar staat tegenover dat het late middenspel aanzienlijk scherper wordt. Eén foutje en je gaat eraan. Daardoor komen de krachtsverschillen beter aan het licht en zal de sterkere speler dankzij zijn grotere spelinzicht de punten kunnen binnenhalen.Jan Pieter wrote:Al 11 killer-gelovigen. Extra beslissingen, daar ben ik natuurlijk ook voor, maar kan iemand van die enthousiastelingen mij uitleggen wat hem/haar zo leuk lijkt aan een killer-eindspel? Ik zie alleen maar eindeloze zuigvariantjes in het verschiet.
Naar remise kruipen wordt verleden tijd.
Het eindspel in de wedstrijdpraktijk is toch helemaal niet zo mooi, Hanco? Het is bijna altijd remise! Kijk eens naar Winkel - Stokkel, vind je dat mooi?Hanco Elenbaas wrote:Het zou best kunnen dat het eindspel in Killer Draughts (veel) minder mooi is dan het eindspel in het huidige damspel. Dat is natuurlijk te betreuren, maar daar staat tegenover dat het late middenspel aanzienlijk scherper wordt. Eén foutje en je gaat eraan. Daardoor komen de krachtsverschillen beter aan het licht en zal de sterkere speler dankzij zijn grotere spelinzicht de punten kunnen binnenhalen.Jan Pieter wrote:Al 11 killer-gelovigen. Extra beslissingen, daar ben ik natuurlijk ook voor, maar kan iemand van die enthousiastelingen mij uitleggen wat hem/haar zo leuk lijkt aan een killer-eindspel? Ik zie alleen maar eindeloze zuigvariantjes in het verschiet.
Naar remise kruipen wordt verleden tijd.
- Hanco Elenbaas
Jawel, het eindspel in de wedstrijdpraktijk vind ik heel mooi, ook als het tot remise leidt. Het is voor mij een genot om eindspelexperts als Hein Meijer en Cees Pippel bezig te zien met bijvoorbeeld het eindspel van Michiel Kloosterziel tegen Léopold Sekongo. De winst is in het huidige damspel vaak veel ingewikkelder en daardoor moeilijker te vinden dan in dat van Killer Draughts. Maar heel vaak, te vaak is er nog wel een remisegaatje.Kosmos wrote: Het eindspel in de wedstrijdpraktijk is toch helemaal niet zo mooi, Hanco? Het is bijna altijd remise! Kijk eens naar Winkel - Stokkel, vind je dat mooi?
Aan de andere kant kunnen mijn indrukken over het eindspel in Killer nog heel goed veranderen. Ik zou daarom graag meer Killerpartijen tussen topspelers zien. 28 Mei in Amsterdam in de Twee Klaveren is een Killer/demotietoernooi, schreef Peter.
Een mooi initiatief van Peter!Hanco Elenbaas wrote:Jawel, het eindspel in de wedstrijdpraktijk vind ik heel mooi, ook als het tot remise leidt. Het is voor mij een genot om eindspelexperts als Hein Meijer en Cees Pippel bezig te zien met bijvoorbeeld het eindspel van Michiel Kloosterziel tegen Léopold Sekongo. De winst is in het huidige damspel vaak veel ingewikkelder en daardoor moeilijker te vinden dan in dat van Killer Draughts. Maar heel vaak, te vaak is er nog wel een remisegaatje.Kosmos wrote: Het eindspel in de wedstrijdpraktijk is toch helemaal niet zo mooi, Hanco? Het is bijna altijd remise! Kijk eens naar Winkel - Stokkel, vind je dat mooi?
Aan de andere kant kunnen mijn indrukken over het eindspel in Killer nog heel goed veranderen. Ik zou daarom graag meer Killerpartijen tussen topspelers zien. 28 Mei in Amsterdam in de Twee Klaveren is een Killer/demotietoernooi, schreef Peter.
Ik ben benieuwd!!!