Zondag is een rustdag
Zondag is een rustdag
Moet zondag een rustdag zijn in internationale kampioenschappen?
Heeft het zin om te discussieren over eventueel toekomstige niet-zaterdagdammers?
Kan een tegenstander van een niet-zondagsspeler verplicht worden om vooruit te spelen?
In hoeverre moet rekening gehouden worden met het geloof van een speler?
Verder is voor twee weken een poll geopend over de zondag. Ik heb besloten me buiten de discussie te houden en niet te stemmen.
Heeft het zin om te discussieren over eventueel toekomstige niet-zaterdagdammers?
Kan een tegenstander van een niet-zondagsspeler verplicht worden om vooruit te spelen?
In hoeverre moet rekening gehouden worden met het geloof van een speler?
Verder is voor twee weken een poll geopend over de zondag. Ik heb besloten me buiten de discussie te houden en niet te stemmen.
let op de details
-
- Real name: Irene Stegeman
- Hanco Elenbaas
Lees onderstaand stukje van Henk Stroetinga uit de draad De jongste speler in de Nationale Competitie.
Binnenkort zullen slechts de Gereformeerden de sterkste spelers van Nederland leveren! Wen er maar vast aan en laat een uitgetreden Gereformeerde als Ruurd Wuestman niet ongestoord zijn gang gaan.
Binnenkort zullen slechts de Gereformeerden de sterkste spelers van Nederland leveren! Wen er maar vast aan en laat een uitgetreden Gereformeerde als Ruurd Wuestman niet ongestoord zijn gang gaan.
Henk Stroetinga wrote:Na de tweede plaats in de clubcompetitie pupillen heeft VGO uit Hoornaar nu in de clubcompetitie welpen de nationale titel behaald.
De scholen in de Alblasserwaard dienen als eerste kweekvijver voor jeugdspelers.
Let bij het schooldammen pupillen op topfavoriet de Wegwijzer uit Hoogblokland (VGO) Maar ook op de Regenboog uit Gorichem.
Bij de welpen is de School met de Bijbel uit Noordeloos (VGO) nu ook torenhoog favoriet. Misschien tref je binnen enkele jaren ook Marco de Bruijn, Ries Uitenbogaard, of Bart Bikker op zaterdagmiddag in een wedstrijd in de tweede klasse van de Nationale Competitie aan de overzijde van het bord.
Verslag en foto's op www.damz.nl
Hieronder alle individuele scores van het NK welpen clubteams.
-
Ik wilde eerst niet stemmen, maar ik heb toch voor de eerste optie gekozen.
Een lastig dilemma. Ik vind het niet op zondag willen spelen nogal fundamentalistisch (excusez-le-mot maar ik meen dat toch wel letterlijk) en voor andere spelers érg, érg lastig. Dammers die aarzelen over wel of niet op zondag spelen mogen m.i. best enige 'druk' voelen om dat uiteindelijk toch maar wel te doen.
Maar we moeten inderdaad zuinig zijn op onze leden.
Een lastig dilemma. Ik vind het niet op zondag willen spelen nogal fundamentalistisch (excusez-le-mot maar ik meen dat toch wel letterlijk) en voor andere spelers érg, érg lastig. Dammers die aarzelen over wel of niet op zondag spelen mogen m.i. best enige 'druk' voelen om dat uiteindelijk toch maar wel te doen.
Maar we moeten inderdaad zuinig zijn op onze leden.
- Eric Sanders
Je moet met iedereen rekening houden, binnen de mogelijkheden.
Daarbij neemt levensbeschouwing niet een speciale plaats in.
Als de helft niet op zondag wil spelen, dan speel je niet op zondag. Is het er maar eentje, dan zal ie waarschijnlijk pech hebben.
Daarbij neemt levensbeschouwing niet een speciale plaats in.
Als de helft niet op zondag wil spelen, dan speel je niet op zondag. Is het er maar eentje, dan zal ie waarschijnlijk pech hebben.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Wat ik me afvraag, werken degenen die zo fel voorstander van spelen op zondag zijn eigenlijk op zondag, of vinden zij niet dat zij net als het grootste deel van de rest van de samenleving dan van een vrije dag mogen genieten?
Zelf beschouw ik dammen als hobby, en heb dan ook er geen problemen mee op zondag te spelen als één van de dagen van een toernooi op zondag valt, maar ik speel dan ook geen internationale kampioenschappen. Wanneer mensen menen dat zij zulke wedstrijden niet op zondag kunnen spelen is dat niet onlogisch. Een internationaal kampioenschap kent toch wel heel wat druk; de prestatie staat voorop. Zo'n toernooi kan derhalve worden vergeleken met werken. In ons land kan niemand worden gedwongen op zondag te werken.
Zelf beschouw ik dammen als hobby, en heb dan ook er geen problemen mee op zondag te spelen als één van de dagen van een toernooi op zondag valt, maar ik speel dan ook geen internationale kampioenschappen. Wanneer mensen menen dat zij zulke wedstrijden niet op zondag kunnen spelen is dat niet onlogisch. Een internationaal kampioenschap kent toch wel heel wat druk; de prestatie staat voorop. Zo'n toernooi kan derhalve worden vergeleken met werken. In ons land kan niemand worden gedwongen op zondag te werken.
De meest gehate dammer allertijden.
-
Op zich ben ik er wel voor zodanif flexibel te zijn dat in bepaalde kampioenschappen zondagswedstrijden vooruit gespeeld worden. Je moet dan wel consequent zijn en andere gelovigen toestaan hun vrijdag- of zaterdagwedstrijd te verplaatsen. En natuurlijk zijn er kampioenschappen waar je niet aan mee kunt doen, zoals bijvoorbeeld het NK Rapid, dat later dit jaar op zondagen gespeeld wordt.
Ohwnee? Hmm.. mijn ouders werken toevallig in het ziekenhuis en daar moet toch echt iedereen zijn diensten draaien hoor. Kan een arts zeggen van nee sorry het is zondag ik opereer niet? Als je dat niet wil moet je maar ander werk zoeken waar het niet hoeft of je aanpassen en toch maar wel werken op zondag, Hetzelfde vind ik voor dammen, als je er problemen mee hebt, dan maar niet. En voor eventuele aanvallen, dit heeft niks te maken met wel of geen respect hebben voor mensen die vanwege hun geloof niet op zondag willen spelen. Zolang de niet-zondag spelers een grote minderheid zijn, moeten zij zich aanpassen.Vraagje wrote:. In ons land kan niemand worden gedwongen op zondag te werken.
- Hanco Elenbaas
Misschien is het beste maar, dat de niet-op-zondag spelers zich afsplitsen. Het zullen er bij elkaar toch gauw 1000, 1500 zijn, inclusief hervormde aanhang.Maartuhhh wrote: Zolang de niet-zondag spelers een grote minderheid zijn, moeten zij zich aanpassen.
Dan hoeft niemand zich meer aan te passen. En kunnen de wel-op-zondagspelers ongestoord hun gang gaan.
Daarna laten we weer een nieuw conflict rond de Delftse telling ontstaan en zie: drie dambonden, een ongekende weelde.
Hebben we drie NK's met drie organisatiecomité's, die ons wel even zullen laten zien hoe je een sponsor moet vinden.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
Ik heb gekozen voor de optie geen rekening houden met....
Reden daarvoor is de volgende. Het zal met name spelen op toernooien als het NK en WK. Met name de weekeinden zijn dan voor het publiek hèt moment om te gaan kijken (vooral voor de werkenden onder ons). Gezellig een dagje uit. Kijken naar de toppers en genieten van de demonstraties.
En dan is het frustrerend als dat alleen op zaterdag kan. Moet je zondags weer naar dat voetbal, waar wel gespeeld wordt.
Niet erg professioneel allemaal.
Reden daarvoor is de volgende. Het zal met name spelen op toernooien als het NK en WK. Met name de weekeinden zijn dan voor het publiek hèt moment om te gaan kijken (vooral voor de werkenden onder ons). Gezellig een dagje uit. Kijken naar de toppers en genieten van de demonstraties.
En dan is het frustrerend als dat alleen op zaterdag kan. Moet je zondags weer naar dat voetbal, waar wel gespeeld wordt.
Niet erg professioneel allemaal.
Precies! Dat is ook de reden dat de organisatie van het Kroda NK Dammen 2005 heeft gekozen voor de vrijdag als rustdag. Want zelfs onder dammers bevinden zich mensen die door de week moeten werken!
Door rekening te houden met niet-zondagsspelers zadelt de KNDB de organisatie van bijvoorbeeld een NK op met een dilemma:
óf zondag als rustdag om geen problemen te hebben met het vooruitspelen van wedstrijden van nietzondagsspelers, en dan een zogenaamde publieksdag opgeven.
óf de zondag als publieksdag handhaven, en problemen met vooruitspelen van wedstrijden.
(gelukkig doen er tijdens dit NK geen niet-zondagsspelers mee)
Door rekening te houden met niet-zondagsspelers zadelt de KNDB de organisatie van bijvoorbeeld een NK op met een dilemma:
óf zondag als rustdag om geen problemen te hebben met het vooruitspelen van wedstrijden van nietzondagsspelers, en dan een zogenaamde publieksdag opgeven.
óf de zondag als publieksdag handhaven, en problemen met vooruitspelen van wedstrijden.
(gelukkig doen er tijdens dit NK geen niet-zondagsspelers mee)