Teamspirit
- Wishmaster
- Real name: Pascal Stil
Teamspirit
Ik wil eens een onderwerp aan snijden wat niet zo zeer lijkt te leven in de damwereld.
Bij Heemstede hechten wij veel waarde aan het eerste team en proberen we dit zo constant mogelijk te houden. Mede hierdoor hebben we dit seizoen pas 2 keer een invaller nodig gehad, waarvan er 1 keer 1 gespeeld heeft. De 2e kwam in de eerste ronde om 1 uur binnen en had toen dus al verloren. Deze persoon is toen ook mee gesproken en hij zou voor de rest van het seizoen geen plaats meer krijgen in dit team omdat zulke acties het hele team raken.
Maar wat ik wil zeggen is dat je als je eens een rondje langs de teams maakt dat het zo weinig nodig hebben van invallers vrij uitzonderlijk lijkt. Er zijn zelfs teams die bijna elke wedstrijd 3 invallers nodig hebben.
Dan vraag ik me af wat er gebeurt is met het gevoel van verantwoordelijkheid voor de club waar je lid van bent en waar de inzet en motivatie gebleven is om voor je club uit te komen.
Iedereen kan wel eens een dagje hebben dat hij of zij niet kan spelen, maar met een lidmaatschap van een club en het onderdeel zijn van een team leg je je in mijn ogen ook de taak op te zorgen dat je beschikbaar bent voor dat team. Bij veel sporten is het ook gebruikelijk dat als iemand die inzet van zichzelf vrij houden voor de wedstrijden niet heeft deze persoon naar de reservelijst verplaatst wordt. Bij dammen lijkt dit toch niet het geval.
Zou het de sport niet ten goede komen als er op dit vlak meer inzet van de spelers gevraagd wordt en de clubs wat harder worden hierin door spelers die teveel wedstrijden missen idd opzij te zetten voor een misschien iets zwakkere speler die wel alle wedstrijden meedoet? Want een goede teamspirit levert ook punten op.
Bij Heemstede hechten wij veel waarde aan het eerste team en proberen we dit zo constant mogelijk te houden. Mede hierdoor hebben we dit seizoen pas 2 keer een invaller nodig gehad, waarvan er 1 keer 1 gespeeld heeft. De 2e kwam in de eerste ronde om 1 uur binnen en had toen dus al verloren. Deze persoon is toen ook mee gesproken en hij zou voor de rest van het seizoen geen plaats meer krijgen in dit team omdat zulke acties het hele team raken.
Maar wat ik wil zeggen is dat je als je eens een rondje langs de teams maakt dat het zo weinig nodig hebben van invallers vrij uitzonderlijk lijkt. Er zijn zelfs teams die bijna elke wedstrijd 3 invallers nodig hebben.
Dan vraag ik me af wat er gebeurt is met het gevoel van verantwoordelijkheid voor de club waar je lid van bent en waar de inzet en motivatie gebleven is om voor je club uit te komen.
Iedereen kan wel eens een dagje hebben dat hij of zij niet kan spelen, maar met een lidmaatschap van een club en het onderdeel zijn van een team leg je je in mijn ogen ook de taak op te zorgen dat je beschikbaar bent voor dat team. Bij veel sporten is het ook gebruikelijk dat als iemand die inzet van zichzelf vrij houden voor de wedstrijden niet heeft deze persoon naar de reservelijst verplaatst wordt. Bij dammen lijkt dit toch niet het geval.
Zou het de sport niet ten goede komen als er op dit vlak meer inzet van de spelers gevraagd wordt en de clubs wat harder worden hierin door spelers die teveel wedstrijden missen idd opzij te zetten voor een misschien iets zwakkere speler die wel alle wedstrijden meedoet? Want een goede teamspirit levert ook punten op.
everytime is a good time to take your time to have a good time
Dat is één kant van de medaille. Er zijn ook teams die bewust spelers in het eerste zetten waarvan bekend is dat ze maar een paar keer mee kunnen doen. Die doen dit dan om het 2e te versterken, zelfs als dat 2e provinciaal speelt (dat laatste speelt weliswaar alleen bij provincies waar geen landelijke spelers in het provinciale team mogen zitten, als van dezelfde club ook het 1e landelijk speelt, zoals Overijssel). Dan krijg je vanzelf een lijstje met invallers.....
Dan zijn er ook spelers die de verjaardag van hun partner niet willen (mogen ) missen. Het argument 'wees dan niet jarig als er een bondswedstrijd is' werkt dan meestal niet.
Vakanties willen ook nog wel eens roet in het eten gooien. Zo missen wij minstens 1 wedstrijd per seizoen één van onze sterkste spelers.
Maar al het bovenstaande is van te voren bekend, en zaak is dan ook om te zorgen dat je capabele invallers hebt. Ik ben overigens wel met je eens dat een vast team (met de bijbehorende teamspirit) punten oplevert.
Dan zijn er ook spelers die de verjaardag van hun partner niet willen (mogen ) missen. Het argument 'wees dan niet jarig als er een bondswedstrijd is' werkt dan meestal niet.
Vakanties willen ook nog wel eens roet in het eten gooien. Zo missen wij minstens 1 wedstrijd per seizoen één van onze sterkste spelers.
Maar al het bovenstaande is van te voren bekend, en zaak is dan ook om te zorgen dat je capabele invallers hebt. Ik ben overigens wel met je eens dat een vast team (met de bijbehorende teamspirit) punten oplevert.
-
- Real name: Irene Stegeman
En stel dat er iemand ziek is dan?? Dan kun je ook niet zeggen: Word dan niet ziek op een zaterdag wanneer er gedamd moet worden. Er zijn veel dingen waarbij je een invaller nodig bent, en sommige dingen kun je niet tegenhouden.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
- Wishmaster
Natuurlijk heb je wel eens een keer een verjaardag die je niet mag missen of ben je wel eens ziek. Ik heb ook gezegd "Iedereen kan wel eens een dagje hebben dat hij of zij niet kan spelen".
Ik kan me echter niet voorstellen dat je elke wedstrijd 2 of 3 mensen (=20-30% van het team) mist om een van deze wel goeie redenen.
Ik kan me echter niet voorstellen dat je elke wedstrijd 2 of 3 mensen (=20-30% van het team) mist om een van deze wel goeie redenen.
Onze Club speelt op zaterdag met 3 teams landelijk,Wishmaster wrote:Natuurlijk heb je wel eens een keer een verjaardag die je niet mag missen of ben je wel eens ziek. Ik heb ook gezegd "Iedereen kan wel eens een dagje hebben dat hij of zij niet kan spelen".
Dat houd dus in dat we 30 man (vrouw) op de been moeten brengen
Als dan in elk team iemand niet zou kunnen is dus 10% per team. En we zouden iemand uit het 2e met het 1e mee laten doen , en dus 2 personen uit het 3e naar het 2e. dan heb je al snel 3 mensen tekort in het 3e team.
Dat lijkt dan veel, maar is gewoon een optelsom van...
......door politie en dominee geweerd.....
- Wishmaster
Dit is natuurlijk ook iets wat onder de goeie redenen kan vallen (als het niet elke wedstrijd zo is, want dan is het nog steeds veel). Het gaat mij in eerste instantie meer om de clubs die pas landelijk zijn gaan spelen toen het vrije inschrijving werd maar niet eens in staat zijn een beetje een constant team op de been te brengen. En toen ik daar naar keek viel het op dat er zelfs een aantal teams zijn die al bijna meer invallers dan basis-spelers hebben gebruikt.Vengaboy wrote: Onze Club speelt op zaterdag met 3 teams landelijk,
Als dan in elk team iemand niet zou kunnen is dus 10% per team. En we zouden iemand uit het 2e met het 1e mee laten doen , en dus 2 personen uit het 3e naar het 2e. dan heb je al snel 3 mensen tekort in het 3e team.
Er zijn denk ik zoveel goede redenen aan te voeren dat het onmogelijk wordt om met zekerheid te zeggen dat er een teamspirit mist bij teams die veel invallers nodig hebben. We hebben nu al ziekte, verjaardag, doorschuiven van spelers. Er zullen nog wel meer goede redenen zijn.Wishmaster wrote:Dit is natuurlijk ook iets wat onder de goeie redenen kan vallen (als het niet elke wedstrijd zo is, want dan is het nog steeds veel). Het gaat mij in eerste instantie meer om de clubs die pas landelijk zijn gaan spelen toen het vrije inschrijving werd maar niet eens in staat zijn een beetje een constant team op de been te brengen. En toen ik daar naar keek viel het op dat er zelfs een aantal teams zijn die al bijna meer invallers dan basis-spelers hebben gebruikt.Vengaboy wrote: Onze Club speelt op zaterdag met 3 teams landelijk,
-
- Real name: Martijn van Gortel
Leuk ondewerp.
Zelf vind ik teamspirit wel belangrijk, maar de relatie tot invallers is niet altijd correct. Sommige clubs doen dat bewust om spelers in meerdere teams op te kunnen stellen, en andere teams gebruiken een roulatiesysteen. Zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken. Vor de spirit is het dan wel goed als je teamgenoten wél bij de wedstrijd komen kijken!
Aan mensjes die een slap excuus gebruiken al "De buurvrouw van om de hoek is moeder geworden" of "De hond is loops" heb ik wel een hekel.
Zelf vind ik teamspirit wel belangrijk, maar de relatie tot invallers is niet altijd correct. Sommige clubs doen dat bewust om spelers in meerdere teams op te kunnen stellen, en andere teams gebruiken een roulatiesysteen. Zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken. Vor de spirit is het dan wel goed als je teamgenoten wél bij de wedstrijd komen kijken!
Aan mensjes die een slap excuus gebruiken al "De buurvrouw van om de hoek is moeder geworden" of "De hond is loops" heb ik wel een hekel.
Het 2e van Het Noorden heeft bijvoorbeeld zo'n roulatiesysteem. !6 spelers die rouleren. Te weinig voor een extra, 3e, team.
Het 1e van Het Noorden heeft dan weer, in verhouding tot andere clubs, weinig 'last' van invallers. In zeven wedstrijden nog maar vijf keer een invaller opgesteld.
Overigens heb ik als teamleider van het 1e nog niet te maken gehad met de argumenten ziekte, verjaardag of doorschuiven van spelers(wat bij een eerste team natuurlijk sowieso niet het geval is). Wel politieke activiteiten van spelers:)
Het 1e van Het Noorden heeft dan weer, in verhouding tot andere clubs, weinig 'last' van invallers. In zeven wedstrijden nog maar vijf keer een invaller opgesteld.
Overigens heb ik als teamleider van het 1e nog niet te maken gehad met de argumenten ziekte, verjaardag of doorschuiven van spelers(wat bij een eerste team natuurlijk sowieso niet het geval is). Wel politieke activiteiten van spelers:)
Ploegendienst, een verschrikkelijk probleem voor Troesoe 2.Mark Hees wrote:Er zijn denk ik zoveel goede redenen aan te voeren dat het onmogelijk wordt om met zekerheid te zeggen dat er een teamspirit mist bij teams die veel invallers nodig hebben. We hebben nu al ziekte, verjaardag, doorschuiven van spelers. Er zullen nog wel meer goede redenen zijn.Wishmaster wrote:Dit is natuurlijk ook iets wat onder de goeie redenen kan vallen (als het niet elke wedstrijd zo is, want dan is het nog steeds veel). Het gaat mij in eerste instantie meer om de clubs die pas landelijk zijn gaan spelen toen het vrije inschrijving werd maar niet eens in staat zijn een beetje een constant team op de been te brengen. En toen ik daar naar keek viel het op dat er zelfs een aantal teams zijn die al bijna meer invallers dan basis-spelers hebben gebruikt.Vengaboy wrote: Onze Club speelt op zaterdag met 3 teams landelijk,
De meest gehate dammer allertijden.
Noem dan eens een paar teams... [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]Wishmaster wrote:Dit is natuurlijk ook iets wat onder de goeie redenen kan vallen (als het niet elke wedstrijd zo is, want dan is het nog steeds veel). Het gaat mij in eerste instantie meer om de clubs die pas landelijk zijn gaan spelen toen het vrije inschrijving werd maar niet eens in staat zijn een beetje een constant team op de been te brengen. En toen ik daar naar keek viel het op dat er zelfs een aantal teams zijn die al bijna meer invallers dan basis-spelers hebben gebruikt.Vengaboy wrote: Onze Club speelt op zaterdag met 3 teams landelijk,