Podolski...WK-deelnemer, maar niet als het aan Fokkink ligt!

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Moet Podolski (als kampioen van Duitsland) meedoen aan het wk?

Poll ended at Tue Jan 18, 2005 23:58

Ja
27
77%
Nee
8
23%

Total votes: 35

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jan 20, 2005 07:43

Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Pieter Hildering wrote:
The 7 players of Africa will represent seven different countries.
Seven different countries. Which means that from Senegal only one player can join the world championship. Whether Ndiaga Samb or Bassirou Ba or Macodou N'Diaye.
Kindergartenrules.
Not only does this deny some strong players access to the tournament, but I'm also wondering from which seven African countries the FMJD expects participants. Senegal, Mali, Ivory Coast, Cameroon, and ???
Walther von Beek kent vast wel een paar zwervers uit Zuid-Afrika, Zimbabwe, Kongo en Burkina Faso. Na een stuk of 5 lessen van Der Walther moet dat stel toch redelijk kunnen meedraaien op een WK.

In het verleden hebben we op WK's ook deelnemers gehad als graaf De Descallar namens Marokko en Georges Post, de vliegende Algerijn, dus wie weet hoe Walther ons nog gaat verrassen, alles en iedereen ondergeschikt makend aan het edelste aller FMJD-doelen, het IOC-lidmaatschap.
Daarom is het meegenomen als nog enkele landen zich aansluiten bij de FMJD en zo'n WK is natuurlijk dé gelegenheid om al die nieuwe lidstaten te presenteren.

Image
Don Kandane, een in Den Haag werkende Sri Lankees,
bracht zijn eigen sponsor mee naar het WK 1976

Echte dammers als Ron Heusdens (daaag A-status) , Rob Clerc (daaag 14de WK op rij sinds 1976) en Ndiaga Samb (daaag 9de Bijlmertoernooi) zullen er vanzelfsprekend geen moeite mee hebben om zich een keertje op te offeren.

Maar wat ik niet snap is dat als je toch een circus maakt van het WK, waarom je er dan niet gewoon voor zorgt dat in plaats van 40 man er liefst 50 kunnen meedoen. Achfaaq regelt via woningbouwvereniging Patrimonium nog wel een paar extra etages in die Bijlmerflat waarop het El Al-uraniumvliegtuig is neergestort. Kunnen we gelijk zien hoe topdammers reageren op dergelijke leefomstandigheden.

En in Ghana wordt trouwens ook goed gedamd. Weliswaar op een gespiegeld bord, maar zo heeft Baba Sy het ooit ook geleerd, dus misschien kunnen we Walther nog op expeditie naar Accra sturen, als het nodig mocht zijn.

Image
Dammende Ghanezen in de Haagse
Schilderswijk, juli 2004

Om op Podolski terug te komen: begrijp ik goed dat er maar één Duitser mag meedoen aan het WK? Dus als Wirni in het kwalificatietoernooi in Polen voor Podolski eindigt dan is het weer over en uit voor Mark?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jan 20, 2005 19:15

Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Pieter Hildering wrote:
The 7 players of Africa will represent seven different countries.
Seven different countries. Which means that from Senegal only one player can join the world championship. Whether Ndiaga Samb or Bassirou Ba or Macodou N'Diaye.
Kindergartenrules.
Not only does this deny some strong players access to the tournament, but I'm also wondering from which seven African countries the FMJD expects participants. Senegal, Mali, Ivory Coast, Cameroon, and ???
Als je op http://www.fmjd.nl/ onder het logo linksboven op 'Federations' klikt kun je te weten komen welke landen zijn aangesloten bij de FMJD.
Klik op 'Federations' en daarna op 'Africa' en je komt erachter dat de volgende Afrikaanse landen lid zijn: Burkina Faso, Kameroen, Kongo, Ivoorkust, Guinee, Mali, Mauretanië, Senegal, Libanon, Zuid-Afrika en Gambia.
Sommige (de meeste?) hebben contributie-achterstand.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Jan 20, 2005 22:33

Hanco Elenbaas wrote:Als je op http://www.fmjd.nl/ onder het logo linksboven op 'Federations' klikt kun je te weten komen welke landen zijn aangesloten bij de FMJD.
Klik op 'Federations' en daarna op 'Africa' en je komt erachter dat de volgende Afrikaanse landen lid zijn: Burkina Faso, Kameroen, Kongo, Ivoorkust, Guinee, Mali, Mauretanië, Senegal, Libanon, Zuid-Afrika en Gambia.
Libanon als onderdeel van Afrika terwijl Israel opeens in Europa ligt, zo leer je nog eens wat.

Overigens geloofde ik best dat er voldoende lidstaten zijn in Afrika, maar het lijkt me ondenkbaar dat zeven daarvan in staat zullen zijn een deelnemer af te vaardigen naar het WK. De geschiedenis leert dat het nooit zo soepel loopt met spelers uit Afrika.

Podgorny

Post by Podgorny » Thu Jan 20, 2005 22:41

Libanon als onderdeel van Afrika terwijl Israel opeens in Europa ligt, zo leer je nog eens wat.

Euro-visie songfestival logica [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Fri Jan 21, 2005 01:15

Partijen van Duitse kampioenschap zijn hier te vinden:
http://www.fmjd.org/bb/viewtopic.php?p=24873

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Fri Jan 21, 2005 01:37

Jan Pieter wrote:Libanon als onderdeel van Afrika terwijl Israel opeens in Europa ligt, zo leer je nog eens wat.
Libanon ligt en hoort bij Asia.
Als je de adresgegevens van Libanese dambond oproept zie je:

Hassan, A.
BP 3793
DAKAR Senegal

Israel is een ander geval.
Israel is in alle sporten aangesloten aan Europeesche bonden.
Zie bijvoorbeeld betreffende pagina van IOC http://www.olympic.org/uk/organisation/ ... id_assoc=8
Dat heeft uiteraard te maken niet met geografie maar met politiek en veiligheid.

stoker

Post by stoker » Fri Jan 21, 2005 13:12

A.Presman wrote:
Jan Pieter wrote:Libanon als onderdeel van Afrika terwijl Israel opeens in Europa ligt, zo leer je nog eens wat.

Hassan, A.
BP 3793
DAKAR Senegal

Israel is een ander geval.
Israel is in alle sporten aangesloten aan Europeesche bonden.
Zie bijvoorbeeld betreffende pagina van IOC http://www.olympic.org/uk/organisation/ ... id_assoc=8
Dat heeft uiteraard te maken niet met geografie maar met politiek en veiligheid.
Veiligheid? eerder met viezigheid.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jan 21, 2005 18:49

A.Presman wrote:

Hassan, A.
BP 3793
DAKAR Senegal
Hoeveel leden heeft de Libanese dambond? Eén of twee?
De kampioen van de Libanese dambond kan straks door alleen maar mee te doen en laatste te worden in het Afrikaans kwalificatietoernooi de nummers 2 en 3 van Senegal uit het WK houden, als het aan die FMJD-bestuurders ligt. Ook Flaubert Ndonzi en Léopold Kouogueu uit Kameroen zullen worden uitgeschakeld door Ali Hassan.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Jan 21, 2005 21:45

Hanco Elenbaas wrote:De kampioen van de Libanese dambond kan straks door alleen maar mee te doen en laatste te worden in het Afrikaans kwalificatietoernooi de nummers 2 en 3 van Senegal uit het WK houden, als het aan die FMJD-bestuurders ligt.
Ik vermoed dat Ali niet eens hoeft te spelen. De timetable meldt dat 'the selections have to be concluded before July 1, 2005 (FMJD informed about the players to be invited).'.

Ik kan me amper voorstellen dat er binnen 5 maanden na nu in Amerika, Afrika, of Azie een kwalificatietoernooi van de grond komt. Dat betekent waarschijnlijk dat elke Amerikaan/Afrikaan/Aziaat die bereid is zijn eigen vliegticket te betalen mee kan doen aan het WK, mits geen sterkere landgenoot zich meldt.

Voor Europa ziet het er ook somber uit. Nederland heeft er geen belang bij om een zonetoernooi te organiseren, want het quotum van 5 spelers zit al vol, en elders zie ik het op zo'n korte termijn niet gebeuren. De FMJD-ratinglijst zal hier dus wel als scherprechter fungeren en aangezien Wirny nog steeds een iets hogere rating heeft dan Podolsky...
Maar er is natuurlijk nog een sluipweg wanneer Witte van Moort even in de buidel tast. De sponsorplaats kan toch niet naar een Nederlander.

Wishmaster
Real name: Pascal Stil

Post by Wishmaster » Fri Jan 21, 2005 22:16

Ik denk dat ik me maar eens moet gaan verdiepen in de regels van plaatsing, want ik geloof niet dat er vanuit het Verenigd Koninkrijk veel tegenstand zal zijn, dus een plaats in een eventueel zonetoernooi moet lukken als je daarvoor niet al meerdere jaren in het land hoeft te wonen. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
everytime is a good time to take your time to have a good time

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jan 22, 2005 01:57

Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:De kampioen van de Libanese dambond kan straks door alleen maar mee te doen en laatste te worden in het Afrikaans kwalificatietoernooi de nummers 2 en 3 van Senegal uit het WK houden, als het aan die FMJD-bestuurders ligt.
Ik vermoed dat Ali niet eens hoeft te spelen. De timetable meldt dat 'the selections have to be concluded before July 1, 2005 (FMJD informed about the players to be invited).'.

Ik kan me amper voorstellen dat er binnen 5 maanden na nu in Amerika, Afrika, of Azie een kwalificatietoernooi van de grond komt. Dat betekent waarschijnlijk dat elke Amerikaan/Afrikaan/Aziaat die bereid is zijn eigen vliegticket te betalen mee kan doen aan het WK, mits geen sterkere landgenoot zich meldt.

Voor Europa ziet het er ook somber uit. Nederland heeft er geen belang bij om een zonetoernooi te organiseren, want het quotum van 5 spelers zit al vol, en elders zie ik het op zo'n korte termijn niet gebeuren. De FMJD-ratinglijst zal hier dus wel als scherprechter fungeren en aangezien Wirny nog steeds een iets hogere rating heeft dan Podolsky...
Maar er is natuurlijk nog een sluipweg wanneer Witte van Moort even in de buidel tast. De sponsorplaats kan toch niet naar een Nederlander.
Dat het een complete chaos gaat worden staat vast, dat is ook moeilijk te vermijden met dit soort 'bestuurders' in de technische commissie van de FMJD.
Maar Jacek Pawlicki organiseert het kwalificatietoernooi voor 'overig Europa' in Polen, schreef Alexander via Pieter, dus Wadim Wirni zal ervoor moeten spelen met Mark Podolski.

Ndiaga Samb, Macodou N'Diaye en Bassirou Ba wonen al in Nederland, dus die zullen met dobbelstenen gaan beslissen wie voor Senegal achter het bord komt. Het valt me nog mee dat Fokkink niet bepaald heeft dat dat via Russisch roulette uitgemaakt wordt.

Mag Wit-Rusland nog wel meedoen nu het door George W. tot schurkenstaat is benoemd?

Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jan 30, 2005 05:37

A.Presman wrote: Over de toezegging van plaats aan K. Thijssen en R. Clerc kan ik niets zeggen, er is inderdaad geen match geweest.
Ben alleen benieuwd WIE heeft deze toezegging heeft gedaan.
Kees Thijssen vertelde vannacht dat Frank Teer, lid van de "technische commissie" van de FMJD en hoofdarbiter op het WK 2003 in Zwartewaterland, tijdens een van de diners op het WK 2003 Rob Clerc en Kees Thijssen toegezegd heeft dat zij beiden zich hadden geplaatst voor het WK 2005 door qua puntenaantal gelijk te eindigen op de 6de en 7de plek. Om die reden is afgezien van een barrage tussen Kees en Rob.
Ton, Gérard, Kees en Rob, bij elkaar vier Nederlanders. Maximaal vijf Nederlanders mogen meedoen aan het WK in Amsterdam volgens de -ook in dit opzicht absurde- regels van Fokkink en zijn "technische commissie", dus nog maar één Nederlander kan zich plaatsen op het NK in Groningen, mits de eerder genoemde vier kunnen en willen deelnemen.

Gezellig

Post by Gezellig » Sun Jan 30, 2005 13:12

Heeft Kees het al smikkelend wel goed verstaan?
Zei Meneer Teer hem niet dat hij de nieuwe wereldkampioen mag zijn?

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sun Jan 30, 2005 19:55

Hanco Elenbaas wrote:
A.Presman wrote: Over de toezegging van plaats aan K. Thijssen en R. Clerc kan ik niets zeggen, er is inderdaad geen match geweest.
Ben alleen benieuwd WIE heeft deze toezegging heeft gedaan.
Kees Thijssen vertelde vannacht dat Frank Teer, lid van de "technische commissie" van de FMJD en hoofdarbiter op het WK 2003 in Zwartewaterland, tijdens een van de diners op het WK 2003 Rob Clerc en Kees Thijssen toegezegd heeft dat zij beiden zich hadden geplaatst voor het WK 2005 door qua puntenaantal gelijk te eindigen op de 6de en 7de plek. Om die reden is afgezien van een barrage tussen Kees en Rob.
Ton, Gérard, Kees en Rob, bij elkaar vier Nederlanders. Maximaal vijf Nederlanders mogen meedoen aan het WK in Amsterdam volgens de -ook in dit opzicht absurde- regels van Fokkink en zijn "technische commissie", dus nog maar één Nederlander kan zich plaatsen op het NK in Groningen, mits de eerder genoemde vier kunnen en willen deelnemen.
Het moge inmiddels duidelijk zijn dat niet de bovengrens van 5 Nederlanders een probleem is, maar wel het eeuwigdurende gesjoemel rondom het uitdelen van plaatsen. [Of is het toch zo dat ook de nr. 7 recht had op plaatsing? Daar heb ik vlak na het toernooi al een vraag over gesteld, maar ik kan me niet herinneren dat iemand daar toen uitsluitsel over kon geven]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jan 30, 2005 22:26

Wieger Wesselink wrote: Het moge inmiddels duidelijk zijn dat niet de bovengrens van 5 Nederlanders een probleem is, maar wel het eeuwigdurende gesjoemel rondom het uitdelen van plaatsen. [Of is het toch zo dat ook de nr. 7 recht had op plaatsing? Daar heb ik vlak na het toernooi al een vraag over gesteld, maar ik kan me niet herinneren dat iemand daar toen uitsluitsel over kon geven]

Artikel 10 van de wedstrijdvoorwaarden van het WK 2003 in Zwartewaterland luidde:
De spelers die eindigen op de 2de t/m de 6de plaats verwerven het recht om deel te nemen aan de Challenge of het eerstvolgende titeltoernooi dat in 2005 zal worden gehouden.
Een eventuele barrage voor de 2de t/m 6de plaats moet onmiddellijk na afloop van het toernooi worden gehouden.

(Waarna 'de appendix' tamelijk uitgebreid beschrijft onder wat voor condities en met welk speltempo zo'n barrage gespeeld moet worden.)

Die barrage is er nooit gekomen. In naam van de FMJD vond Frank Teer dat niet nodig. Inderdaad een vorm van sjoemelen.
De technische commissie van de FMJD besluit vervolgens in januari 2005 dat maximaal vijf Nederlanders mogen meedoen in Amsterdam.
De bovengrens van vijf is vastgesteld door dezelfde instantie die eerder sjoemelde door de nummers 6 en 7 van 2003 beiden toe te laten tot het WK 2005.

Mede via sponsor- en organisatieplaatsen wil de FMJD het aantrekkelijker maken voor sponsors en organisaties om een WK op zich te nemen, maar vervolgens torpedeert de technische commissie van de FMJD de aantrekkelijkheid van deze sponsor- en organisatieplaatsen door via gesjoemel en bovengrenzen het onmogelijk te maken dat Nederlanders, afkomstig uit het land dat bijna alle WK's organiseert en sponsors verzorgt, van deze regeling kunnen profiteren. Hoe je jezelf belachelijk maakt, hoeft men dat stelletje achterlijken bij de FMJD niet meer te leren.

Nogmaals, ik heb er geen bezwaar tegen dat tientallen ex-Sovjets meedoen aan het komend WK. Bij de Challenge Mondial 2002 in Jakoetsk telde ik ongeveer 20 ex-Sovjets onder 32 deelnemers. Min of meer terecht, want bijna allemaal zeer sterke dammers die op een WK thuishoren.
Maar wèl tientallen ex-Sovjets toelaten en ondertussen het maximum aantal Nederlanders op 5 stellen, na te hebben gesjoemeld door de nummer 7 van het WK 2003 ook rechten te schenken, komt allemaal heel onzuiver over.

Ron Heusdens, Erno Prosman, Alexander Baljakin(!), Marino Barkel, Martin Dolfing, Auke Scholma, ze moeten zich allemaal nog zien te plaatsen op het NK in Groningen. Zelfs Harm Wiersma is nog niet zeker van deelname, mocht hij geïnteresseerd zijn.
Nog één plaatsje is er over voor een Nederlander. Zot.

Post Reply