Klokincident

Discussies over damsport (in het Nederlands)
hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Nov 14, 2004 23:18

archimedes wrote:
AnDa wrote:Oh ja, vergeten...

Volgens mij was het zo (maar ik was zelf aan het spelen en heb het voorval niet 100% meegekregen) dat de speler van Wageningen alleen geconstateerd heeft dat de totale bedenktijd niet overeenkwam met de feitelijke tijd. Voor zover mij bekend heeft hij op geen enkel moment geconstateerd dat zijn klok liep terwijl hij niet aan zet was, ook niet toen hij het 'tijdsverschil' constateerde.
Ik was er zelf helemaal niet bij, maar ging uitsluitend af op de aangehaalde tekst op de WSDV-site. Het gaat mij ook niet om dit specifieke voorval, maar om de kennelijke reglementen: volgens mij wordt in dit soort situaties soms de verkeerde partij "gestraft".
Ik zou niet zeggen "gestraft" maar "benadeeld".

Op de site van WSDV las ik niet dat BEIDE klokken liepen.
In dat geval is de foutieve tijd te corrigeren.

Ik veronderstelde, dat steeds 1 van de klokken liep. Dan valt niet na te gaan hoeveel tijd de defecte klok verkeerd gelopen heeft.
Weet iemand hoe het is? Liep 1 of beide klokken?
En hoe was dat dan in Hijken?

Jasper Daems

Post by Jasper Daems » Sun Nov 14, 2004 23:33

hans andriessen wrote:
archimedes wrote:
AnDa wrote:Oh ja, vergeten...

Volgens mij was het zo (maar ik was zelf aan het spelen en heb het voorval niet 100% meegekregen) dat de speler van Wageningen alleen geconstateerd heeft dat de totale bedenktijd niet overeenkwam met de feitelijke tijd. Voor zover mij bekend heeft hij op geen enkel moment geconstateerd dat zijn klok liep terwijl hij niet aan zet was, ook niet toen hij het 'tijdsverschil' constateerde.
Ik was er zelf helemaal niet bij, maar ging uitsluitend af op de aangehaalde tekst op de WSDV-site. Het gaat mij ook niet om dit specifieke voorval, maar om de kennelijke reglementen: volgens mij wordt in dit soort situaties soms de verkeerde partij "gestraft".
Ik zou niet zeggen "gestraft" maar "benadeeld".

Op de site van WSDV las ik niet dat BEIDE klokken liepen.
In dat geval is de foutieve tijd te corrigeren.

Ik veronderstelde, dat steeds 1 van de klokken liep. Dan valt niet na te gaan hoeveel tijd de defecte klok verkeerd gelopen heeft.
Weet iemand hoe het is? Liep 1 of beide klokken?
En hoe was dat dan in Hijken?
Voor zover ik het gezien liep op het moment dat de tegenstander van Willy Maertzdorf zei dat hun klokstand niet klopte, alleen de klok van Willy. Zijn tegenstander had overigens meer tijd verbruikt. Willy lachte zeker niet hard in zijn vuistje en had er ook geen moeite mee als de klok was teruggezet omdat hij zelf toch tijd genoeg had, en ook niet wist aan welke kant van de klok het probleem lag. Dat een uitspelende club hier nadeel van zou hebben, zou inderdaad zo kunnen zijn, maar mocht er een defect aan de klok zijn (zoals een klok die sneller loopt) en er is geen vervangend materiaal, dan moet de thuisspelende club met de defecte kant spelen (indien nadelig).

hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Nov 14, 2004 23:47

Gaat het om een digitale of een analoge klok?

gerritsen

Post by gerritsen » Mon Nov 15, 2004 08:44

Het ging om een analoge klok.
De scheidsrechter verving de defecte klok.
Hij stelde vast dat deze klok ingedrukt, toch bleef doorlopen.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Mon Nov 15, 2004 10:57

gerritsen wrote:Het ging om een analoge klok.
De scheidsrechter verving de defecte klok.
Hij stelde vast dat deze klok ingedrukt, toch bleef doorlopen.
Ik kon me al niet voorstellen, dat bij een digitale klok beide klokken kunnen lopen.
Bij een analoge wel. Dan drukt het rem-veertje niet goed. Kan gemakelijk gerepareerd worden.
De arbiter handelde volgens de aanwijzingen. Maar daarbij gaat men ervan uit dat de defecte klok niet loopt (denk ik). Vervanging zonder verrekening is dan in het voordeel van de speler die de defecte klok heeft.
In dit geval had m.i. de juiste tijd berekend kunnen worden. Tijd voor wijziging van de reglementen?

archimedes

Post by archimedes » Mon Nov 15, 2004 11:27

hans andriessen wrote:Tijd voor wijziging van de reglementen?
Dat is precies wat ik bedoel!

wibor

Post by wibor » Tue Nov 16, 2004 23:34

Hanco Elenbaas wrote:Met dank aan Kosmos het volgende bericht:

Kees Thijssen:
"Hiltex neemt de volle verantwoordelijkheid voor wat er gebeurd is. Wij hebben dan ook geen enkel protest ingediend en kijken alweer uit naar onze volgende wedstrijd. Men heeft mij gevraagd naar wat er gebeurd is. Ik heb aangegeven dat Dollekamp zeer resoluut en onsympathiek de partij opeiste, terwijl hij wist dat ik op tijd mijn 50e zet heb gedaan en dat hij al 20 minuten cadeau had gehad door de Hijkense klok. Allemaal prima, we zijn grote jongens, hij kan de partij reglementair opeisen, en het kwam voor ons niet als een verrassing dat hij dat deed. Hard voor ons, maar hopelijk ook leerzaam. Als ik dan lees, van Jannet Andries die niet aanwezig was bij de wedstrijd, dat de heer Dollekamp mij gewaarschuwd heeft (zelfs meerdere keren ?!) dan zakt mijn dambroek toch echt af !!! Ik ben op geen enkele manier gewaarschuwd door de heer Dollekamp. De heer Dollekamp heeft als een berekend ijskonijn die partij opgeëist, mijn vertwijfelde remisevoorstel naast zich neergelegd en reglementair kan dat! Einde verhaal, ik vind het niet sportief, maar ik neem hem dat niet kwalijk, hij kon zich beroepen op de reglementen. Maar zeg dan wel eerlijk dat je gewoon de punten hard nodig hebt en dat je elke kans aangrijpt, maar ga niet de heer Dollekamp sportiviteit/humaniteit toedichten, die hij niet heeft getoond. Nogmaals wij protesteren nergens tegen, feliciteren Hijken nogmaals met deze klinkende overwinning, en hopen de schade nog te kunnen repareren in de volgende wedstrijden. That`s all folks !!!".
Dapper gesproken Kees. Ik vrees dat Dollekamp voorlopig niet door Amsterdam kan fietsen? [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 18, 2004 18:58

De Gelderlander, 18 november 2004

Meurs heeft geen bord voor zijn kop
Door ROY HAMMINK

CULEMBORG - Haitze Meurs is de nieuwe voorzitter van de Nederlands dambond. De Culemborger wil vooral de rijen sluiten. "Het is beter slim na te denken dan hard te werken."

Haitze Meurs lacht hard om de vraag wat het grootste probleem in de damwereld is. "Het grootste probleem is dat er zoveel problemen zijn", luidt het antwoord.

De 52-jarige Culemborger is sinds anderhalve week de nieuwe preses van de Nederlandse dambond en wordt dus geacht al die moeilijkheden op te lossen. Zijn ervaring in het bedrijfsleven (Meurs is oprichter en eigenaar van een adviesbureau met 160 werknemers) kan hij daarbij prima gebruiken. Maar die maatschappelijke ervaring heeft hem ook geleerd geen overhaaste dingen te doen.

"Mijn eerste actie zal zijn een rangorde van alle problemen op te stellen", zegt Meurs. "Dan weet je waar je je aandacht als eerste op moet focussen. Ik ben niet inhoudelijk deskundig op damgebied. Ik heb de bond niet doorgelicht, maar ga dat natuurlijk wel doen. En daarna kunnen we met z'n allen op zoek naar wijsheid. Het is beter slim na te denken dan hard te werken."

Zo probeert hij het in het maatschappelijke leven ook te doen. Meurs: "Teamverband is enorm belangrijk in mijn bedrijf. Als we hadden gedaan wat ik zelf vond, waren we allang failliet geweest. Ik ben goed in luisteren naar andere mensen en in het aantrekken van personen die wel weten hoe het moet. Bij mijn bedrijf zit een goede directeur, die heeft ervoor gezorgd dat ik van de bloeddrukpillen ben afgekomen en me zonder zorgen kan bezighouden met andere zaken. Met dit voorzitterschap bijvoorbeeld, al is dat zeker geen erebaan. Maar de mensen stonden niet te dringen om voorzitter te worden en ik wil de verantwoordelijkheid niet uit de weg gaan."

Haitze Meurs damde zelf twee jaar, bij Bennekom, op het hoogste clubniveau van Nederland. In 1987 verhuisde hij van Wageningen naar Culemborg en liep hij bij de plaatselijke damclub Denk en Zet binnen. Dat bleek aanvankelijk geen succes ('Het was niet gezellig, iedereen was in zichzelf gekeerd'), maar een jaar later werd hij toch lid. Ruim tien jaar geleden verbond zijn bedrijf de naam aan de vereniging, die daarna met sprongen vooruit ging. Het eerste werd in 2003 nationaal kampioen en de jeugd floreert.

Meurs, wiens zoon Pim als groot talent wordt gezien: "Ik ben niet bang dat ik als voorzitter van de bond last krijg met het sponsorschap bij Denk en Zet, misschien hooguit bij de beeldvorming van sommige mensen. Bij de club heb ik geen bestuursfunctie, ben ik alleen achter de schermen actief. In de Nederlandse damwereld zijn veel kampen, voor mij is het een voordeel dat ik niet in een bepaald kamp zit."

Hij kiest zijn woorden bedachtzaam, weet dat de tenen in zijn sport lang kunnen zijn. Hij stoort zich aan kleine en grote affaires in het dammen. "Ik zou als voorzitter graag de sportiviteit verbeteren. Laatst stond Kees Thijssen (Nederlands kampioen, red.) op nadat hij vijftig zetten had gedaan, maar zijn klok tikte nog door. Zijn tegenstander (Evert Dollekamp, red.) zei niets, maar eiste wel de partij op toen Kees even later door zijn vlag ging. Natuurlijk zijn er regels en wetten, maar soms is het misdadig om daar een beroep op te doen. Als je door zo'n flauwiteit een partij wint, ben je bezig met een bureacratisch proces en niet met sport."

"Nog een voorbeeld: een partij van Samb (een Afrikaanse topspeler in de Nederlandse competitie, red.) werd verloren verklaard omdat zijn telefoon afging. Ik weet dat zoiets een verstorend element is als iemand anders nadenkt. Maar ik vraag me af waar de redelijkheid ligt. Je hebt ook dammers met een tik, die draaien de hele tijd met hun gezicht. Een ander zit met zijn vingers te trommelen. Ik constateer een onevenredigheid tussen overtreding en straf. Het beroerde is dat het dammen steeds door dit soort bureaucratische zaken op een knullige manier in het nieuws komt. De afgelopen jaren is de sport gekenmerkt door veel conflicten, dat is allemaal verkeerde aandacht."

Meurs sluit zijn ogen er niet voor, maar maakt zich liever druk om de echte problemen. "We moeten ons afvragen hoe we de sport aantrekkelijker kunnen maken. De laatste jaren daalt het ledenaantal gestaag. Er is een behoorlijke kloof tussen de top- en de huisdammers. We hebben het imago in rokerige holen te spelen en een stoffige sport te zijn, dat remt de ontwikkeling. Ik zou graag willen dat er meer vrouwen gaan dammen. Ik ben er heilig van overtuigd dat zoiets de binding met de club verstevigt. We zouden ook meer allochtone leden moeten hebben."

Concrete oplossingen heeft Meurs nog niet. Dat geldt ook voor het prominentste strijdpunt: de grote remisemarge in de sport. Voor een topper is het betrekkelijk makkelijk niet te verliezen. Verschillende nationale en mondiale toppers hebben via een brandbrief (alweer) aangedrongen om een modernere puntentelling, maar cracks als Harm Wiersma en Ton Sijbrands zijn daar mordicus tegen.

"Ik ben niet tegen zo'n vernieuwing, maar ben er ook niet klakkeloos een voorstander van", klinkt diplomatiek uit de mond van de Culemborger. "Als je die nieuwe telling invoert, verander je meteen de gehele eindspeltheorie. Dat is nogal wat. Ik heb nog geen studie gedaan naar de plussen en de minnen. Die discussie voer ik graag op basis van rationele argumenten, niet op basis van emoties. En ik laat me er graag over voorlichten door mensen die er meer verstand van hebben dan ik."

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Fri Nov 19, 2004 09:56

Hanco Elenbaas wrote:De Gelderlander, 18 november 2004

Meurs heeft geen bord voor zijn kop
Door ROY HAMMINK

CULEMBORG - Haitze Meurs is de nieuwe voorzitter van de Nederlands dambond. De Culemborger wil vooral de rijen sluiten. "Het is beter slim na te denken dan hard te werken."

...
In dit interview komt Meurs goed naar voren - ik denk dat we blij kunnen zijn met deze voorzitter!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 27, 2004 06:48

De Telegraaf, 27 november 2004

Image

lonkluus

Post by lonkluus » Sat Nov 27, 2004 11:29

jammer dat de Telegraaf rubriek zo weinig "nieuw" nieuws bevat, tenminste als je datgene leest wat op Internet staat. Het is bijna een resumé van reeds gepubliceerd Internet-nieuws. De journalist lijkt slechts te "knippen en te plakken". Dat valt overigens ook al elders te constateren.
Je vraagt je nu af wat de toegevoegde waarde van de damrubriek eigenlijk is. Misschien is die er wel voor de buitenwacht.
De "waar" in de damrubriek van de Volkskrant is wat mij betreft het geld
beslist waard.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 27, 2004 15:35

lonkluus wrote:jammer dat de Telegraaf rubriek zo weinig "nieuw" nieuws bevat, tenminste als je datgene leest wat op Internet staat. Het is bijna een resumé van reeds gepubliceerd Internet-nieuws. De journalist lijkt slechts te "knippen en te plakken". Dat valt overigens ook al elders te constateren.
Je vraagt je nu af wat de toegevoegde waarde van de damrubriek eigenlijk is. Misschien is die er wel voor de buitenwacht.
De "waar" in de damrubriek van de Volkskrant is wat mij betreft het geld
beslist waard.
De rubriek van Ton is ook lang niet altijd actueel, maar toch zelfs interessant als hij het wekenlang heeft over Raichenbach of over partijen van Koeperman, Andreiko of Sjtsjogoljev uit de jaren zestig.

Anonieme lariekoek natuurlijk dat Harm Wiersma slechts knipt en plakt. Probeer zelf bijvoorbeeld maar eens een analyse in elkaar te zetten als Harm vorige week maakte van zijn partij tegen Hein.

Klareveld

Post by Klareveld » Sat Nov 27, 2004 18:52

Hanco Elenbaas wrote: Anonieme lariekoek natuurlijk dat Harm Wiersma slechts knipt en plakt. Probeer zelf bijvoorbeeld maar eens een analyse in elkaar te zetten als Harm vorige week maakte van zijn partij tegen Hein.
Zeker geen lariekoek! Soms zijn hele rubrieken gebaseerd op werk van anderen!!!

En zelfs de de genoemde rubriek put vrolijk uit de pagina's op dit forum. Nee, ik vind dat Wiersma zich er vaak maar gemakkelijk afmaakt met die rubriek.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 27, 2004 19:20

Klareveld wrote: Zeker geen lariekoek! Soms zijn hele rubrieken gebaseerd op werk van anderen!!!

En zelfs de de genoemde rubriek put vrolijk uit de pagina's op dit forum. Nee, ik vind dat Wiersma zich er vaak maar gemakkelijk afmaakt met die rubriek.
Jij was toch een schaker uit Texas, Klareveld?!?!
Wat vond je van die prachtige aanval van Tsjizjov vandaag? Zelfs Tsjizjov en Georgiev kunnen van elkaar winnen. Wat zou er allemaal gebeuren als Schwarzman daar zou zitten tegen een van die twee?!

Klareveld

Post by Klareveld » Sat Nov 27, 2004 20:05

Hanco Elenbaas wrote: Jij was toch een schaker uit Texas, Klareveld?!?!
Wat vond je van die prachtige aanval van Tsjizjov vandaag? Zelfs Tsjizjov en Georgiev kunnen van elkaar winnen. Wat zou er allemaal gebeuren als Schwarzman daar zou zitten tegen een van die twee?!
Je verandert het onderwerp. We hadden over Wiersma die zich te gemakkelijk van zijn plicht als rubriekschrijver kwijt. Sterker nog: hij kopieert en plakt veel te veel.

Over Tsjizjov-Georgiev: het is een mooi gevecht waar hard wordt gestreden! Ja, ik ben aangenaam verrast.

Post Reply