Bezuinigingen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue Oct 28, 2003 13:07

Jan Pieter wrote:In beide gevallen hebben de dames recht op een eigen kampioenschap, maar ik vind dat daarbij wel op de verhoudingen gelet moet worden. Voor enige tientallen dammende vrouwen hoef je niet dezelfde voorzieningen te creeren als voor 8000 dammende mannen. Onze Damkoningin kan wel roepen dat dammen niet leuk is wanneer je nooit wat wint, maar heeft ze wel eens bedacht dat dit voor 90% van de dammende mannen de normale situatie is?
Helemaal mee eens. Maar het streven is natuurlijk om van die tientallen
dammende vrouwen in eerste instantie honderden en later duizenden te
maken. In dat kader bezien moeten de kampioenschappen en trainingen
die doorgang blijven vinden, wel zo professioneel mogelijk worden ge-
organiseerd.

Vraagje

Post by Vraagje » Tue Oct 28, 2003 19:28

Dammen heeft net als schaken het grote voordeel dat het gemengd kan worden beoefend en dat de vrouwen dan relatief veel kans hebben van een man te winnen. Toch blijkt dat voordeel niet te helpen om dames naar de damclub te krijgen.

Donner (volgens mij was die het) schreef ooit dat vrouwen niet kunnen schaken, omdat ze daarvoor te sociaal zijn. Misschien willen ze daarom ook niet dammen? Daarom zouden ze tevens wel weer goed kunnen bridgen, omdat je dat met een partner doet. De tekst heb ik niet meer die stond in een van mijn boeken voor Nederlands op de middelbare school.

Ander probleem is natuulijk dat er weinig vrouwen zijn die 4 uur lang hun mond kunnen houden

Al met al kan het probleem van dames in het dammen dus worden opgelost door dammen tot een socialer gebeuren te maken. Veel onbelangrijke partijen zouden daarom misschien een stuk korter kunnen, bijv. onderlinge op de club. Hierbij is echter 1 maar: veel spelers beschouwen de onderlinge juist als een belangrijk onderdeel van het damseizoen, omdat het (in de lijn van wat JP al zei) hun enige kansje is een titel te winnen, en omdat het vrijwel de enige activiteit is waar ze aan meedoen buiten de bondscompetitie om. Als je er echter in slaagt om de leden die graag een 'belangrijke' onderlinge willen spelen te combineren met jongere leden die meer snelheid willen kan je misschien ledenwinst boeken. Misschien kan zoiets worden bereikt door een beperktere opzet van de onderlinge competitie.

Je kunt echter wel aantrekkelijk zijn, maar er moet ook nog een reden zijn waarom mensen dat opmerken. Minstens zo belangrijk voor de ledenwerving is denk ik een aansprekend voorbeeld a la Barney die je ook nog op TV moet zien te krijgen... Misschien moeten we daarom juist extra investeren in de knappe damsters die we hebben????

Een ander idee is misschien om damschijen i.p.v. flippo's in de chipszakken te doen...

Overigens, wat aparte kampioenschappen voor dames betreft, dat heeft bijna iedere sport, maar aparte traininge voor meisjes kunnen misschien worden afgeschaft en de echt sterke meisjes bij de jongens, al kun je je dan wel weer afvragen of er dan niet weer te veel zwakke jongens bijzitten... Maar wat dat aangaat lijkt me het profijtbeginsel: we gebruikt betaalt, erg nuttig.

steenslag

Post by steenslag » Tue Oct 28, 2003 21:34

Vraagje wrote:Dammen heeft net als schaken het grote voordeel dat het gemengd kan worden beoefend en dat de vrouwen dan relatief veel kans hebben van een man te winnen. Toch blijkt dat voordeel niet te helpen om dames naar de damclub te krijgen.

Donner (volgens mij was die het) schreef ooit dat vrouwen niet kunnen schaken, omdat ze daarvoor te sociaal zijn.(...)
Donner schreef in 1972, op de vrouwenpagina van het Parool:

(...)
Vrouwen kunnen niet schaken, Maar ze kunnen ook niet schilderen, niet schrijven, niet filosoferen en in feite is er eigenlijk nooit iets door een vrouw gedacht of gemaakt dat de moeite van het kennisnemen waard was. Het ligt dus niet aan het schaken, laten we wel wezen.
Hoe het dan wel komt?
In de allereerste plaats natuurlijk omdat vrouwen veel dommer zjn dan mannen. En daarom is een vrouw geheel niet in staat om zichzelf te amuseren.
(...)

Dat leidde, in de tijd van de dolle mina's, tot nogal wat protesten. Nog enige citaten uit Donner's reactie:

"Eind augustus vroeg Jeanne Roos van Het Parool mij om een bijdrage voor haar vrouwenpagina over het interessante, maar o zo moeilijke onderwerp 'waarom kunnen vrouwen niet schaken?' Toevallig is dat een onderwerp waar ik erg veel verstand heb en ik haastte mij dan ook om aan het verzoek te voldoen.(...)
Ik werd zelfs van discriminatie beschuldigd. 'Donner heeft vergeten negers aan zijn rijtje toe te voegen. Het zou moeten zijn "vrouwen en negers kunnen niet schaken, want ze zijn dommer dan wij", werd mij door een mevrouw uit Amsterdam in de schoenen geschoven. Deze mevrouw heeft het niet goed begrepen. Negers kunnen best schaken, maar negerinnen niet. Dat is het nu juist.(...)
Stellig is er geen dommere opmerking denkbaar dan dat vrouwen dommer zouden zijn dan mannen. maar wij moeten wel onze toevlucht nemen tot domheden, want de vrouwen - ze zijn zo anders, zo volkomen anders.
Ook ik kan er weinig verstandigs over zeggen en als ik het toch steeds maar weer probeer, dan is dat misschien alleen maar omdat mijn vrouw er zo verschrikkelijk om moet lachen."

Bron: de Koning, J.H. Donner

Post Reply