Opheffen het Damspel

Discussies over damsport (in het Nederlands)

vind u dat we het Damspel best kunnen missen?

ja
13
29%
nee
32
71%

Total votes: 45

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu Sep 16, 2004 14:33

Henk de Witt wrote:Zo'n man als Tjalling geef je toch de vrijheid om uit te wijden over het een en ander, hij schrijft vaak genoeg wel over het eindspel.
Jazeker, het ging al zeker vijf keer over de drie-om-een.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

PeterHt

Post by PeterHt » Thu Sep 16, 2004 14:42

Henk de Witt wrote:
Bert Zwart wrote:
Nadat ik weer allerlei rare borden in de eindspelrubriek zag ging het damspel linea recta naar het oud papier.
Het artikel van Tjalling vond ik juist zeer interessant!
...
Ach, dat het artikel niet of nauwelijks over het eindspel ging.... Wat een boekhoudersgezeur. Zo'n man als Tjalling geef je toch de vrijheid om uit te wijden over het een en ander, hij schrijft vaak genoeg wel over het eindspel.
Is het dan geen idee om deze twee zaken te scheiden: een rubriek om uit te wijden over het een en ander (andere damspelvormen) en een rubriek voor eindspelen?

En natuurlijk staat er bij elke rubriek meteen genoteerd door wie deze geschreven is...

Koops

Post by Koops » Fri Sep 17, 2004 01:13

Braintag wrote:
Koops wrote:
Braintag wrote: Wat me ook ergert is dat bij veel artikelen niet staat wie het geschreven heeft. Bijvoorbeeld: bij het artikel over het boek van koops...
Het is een (door Nuys?) bewerkt persbericht. Het is niet gebruikelijk om daar een auteursnaam bij te zetten.
Persberichten over een boek overnemen in het damspel. Er staat niet eens advertentie bij.
Het lijkt me zuiverder wel de bron van zo'n stuk te vermelden. Waarom wordt het boek eigenlijk niet serieus besproken? Vroeger geschiedde zulks toch wel? Nu is het gewoon een verkooppraatje door de auteur. Ik lees liever een verkooppraatje voor het boek van een onafhankelijke medewerker van het damspel.
Een persbericht is geen advertentie. En hoe serieus waren de boekbesprekingen in HD dan altijd? Niet veel meer dan wat er nu in staat: een opsomming, een paar voorbeelden en een vermelding waar je het kon bestellen. Die onafhankelijke medewerker van Het Damspel waar jij het over hebt (Theo Berends) was/is weliswaar onafhankelijk maar ook niet bepaald kritisch.
Bovendien leek het me vanuit tactisch oogpunt niet zo heel verstandig om dit boek door Berends te laten bespreken. Als je ooit het boek nog eens van een ander geleend hebt en het voorwoord leest snap je vast wel waarom.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Sep 17, 2004 13:36

Eric Sanders wrote:
Henk de Witt wrote:Zo'n man als Tjalling geef je toch de vrijheid om uit te wijden over het een en ander, hij schrijft vaak genoeg wel over het eindspel.
Jazeker, het ging al zeker vijf keer over de drie-om-een.
Dat mag toch? Ook de artikelen over de drie-om-een van Tjalling vond ik meestal boeiend. Zowel de drie-om-eens die gewonnen bleken te zijn, waarbij sommige voor mij zeer verrassend waren, als het gegeven dat nogal wat drie-om-eens die objectief remise waren bij doorspelen gewonnen werden. Vaak ook verrassend!
Dit heeft mij er bijvoorbeeld toe gebracht om jeugdleden niet meer bij te brengen dat ze remise behoren te geven bij een drie-om-een maar uit te leggen dat het meestal remise is, maar dat ze het nog zestien zetten mogen proberen.
Bij senioren bekruipt mij nog altijd een gevoel van gene als er in een drie-om-een wordt doorgespeeld, maar ik denk er nu genuanceerder over.
Jij vond die drie-om-een blijkbaar te veel van het goede dat kan. Interesse en smaken verschillen. Het lijkt me echter niet iets om een groot punt van te maken.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Sep 17, 2004 13:56

PeterHt wrote: Is het dan geen idee om deze twee zaken te scheiden: een rubriek om uit te wijden over het een en ander (andere damspelvormen) en een rubriek voor eindspelen?

En natuurlijk staat er bij elke rubriek meteen genoteerd door wie deze geschreven is... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Welnee, laten we niet op elke slak zout leggen en alles in regeltjes vangen. Het is toch niet nodig om Tjalling meteen twee rubrieken te geven. En daarmee te verplichten om in elk nummer over bord- en spelvormen te schrijven. Laat die man toch gewoon schrijven en af en toe lekker uitweiden!
Trouwens Tjalling begon zijn rubriek keurig met het beroemde eindspel van Canalejas en de omzetting van dit eindspel van kleine bord naar grote bord. En van het een kwam toen gewoon het ander... Met als gevolg een boeiend artikel.

PeterHt

Post by PeterHt » Fri Sep 17, 2004 15:04

Henk de Witt wrote:
PeterHt wrote: Is het dan geen idee om deze twee zaken te scheiden: een rubriek om uit te wijden over het een en ander (andere damspelvormen) en een rubriek voor eindspelen?

En natuurlijk staat er bij elke rubriek meteen genoteerd door wie deze geschreven is...
Welnee, laten we niet op elke slak zout leggen en alles in regeltjes vangen.

Tja, vervelend toch, altijd maar die regels bij het dammen...
Henk de Witt wrote: Het is toch niet nodig om Tjalling meteen twee rubrieken te geven. En daarmee te verplichten om in elk nummer over bord- en spelvormen te schrijven. Laat die man toch gewoon schrijven en af en toe lekker uitweiden!

Okee, twee rubrieken is misschien teveel van het goede. Laten we dan een eindspelrubriek nemen, en als de gelegenheid dat vraagt een artikel over bord- en spelvormen om lekker uit te weiden. Volgens mij zijn er steeds genoeg mensen betrokken bij het 'Experidammen', dus een artikel door steeds een andere pen behoort tot de mogelijkheden. En wanneer er regelmatig toernooitjes gespeeld worden met andere bord- en spelvormen (die steeds uitvoerig kunnen worden beschreven) wordt het zelfs misschien nog wel weer een rubriek...

Post Reply