Hanco Elenbaas wrote:Ajax-fan wrote:
Ipv alle andere jaren dat het de laatste ronde fout ging gaat het nu juist goed en vermorzeld PWG Hiltex 2 met 13-7. Met een overwinning van Dominique de Rooij op Hanco Elenbaas [img]
images/smilies/icon_twisted.gif[/img]
Precies Ajax-fan, alles is mogelijk, zelfs een nederlaag van mij tegen Dominique. Als iedereen zich dat nou maar goed inprent, dan kun je nog een heleboel verrassingen tegemoet zien.
Kijk, dit bedoel ik:
Friesch Dagblad, dinsdag 13 november 2001, Sport
Tjalling Goedemoed: in een flits zag ik die forcing
EDWARD JORNA
Leeuwarden – De telefoon staat roodgloeiend en in zijn mailbox rollen de felicitaties binnen. De prestatie die dammer Tjalling Goedemoed (30) uit Leeuwarden zaterdag aan bord 6 van damclub Rinsumageest leverde was dan ook uniek.
Goedemoed versloeg Ton Sijbrands. In zijn lange damcarrière was dat voor de tweevoudig oud-wereldkampioen pas zijn vierde verlies in de clubcompetitie.
In de 44ste zet sloeg Goedemoed zijn slag. ,,Sijbrands zocht naar de winst, maar doordat hij voor het berekenen van de winnende variant teveel tijd had genomen kwam hij in tijdnood’’, aldus Goedemoed. Met nog één minuut op de tijdklok ging de oud-wereldkampioen in de fout. ,,Hij dacht een schijnbaar winnende zet te hebben gedaan, maar het was de verliezende.’’
De Leeuwarder pareerde met een dubbele dreiging. ,,In een flits zag ik die forcing .’’ Sijbrands onderkende alleen de simpele dreiging. De geniepige versie zag Sijbrands pas toen het al te laat was. Goedemoed: ,,Na afloop zei Sijbrands dat hij op dat moment dat ik de winnende zet deed dacht: ‘wat doet die Goedemoed nou? Is hij nu helemaal gek geworden?’’
Voor Sijbrands, die in de jaren zeventig tweemaal wereldkampioen werd, was het pas zijn vierde nederlaag in de clubcompetitie. In 1977 was Auke Scholma de eerste die Sijbrands klopte. Anton Schotanus (1983) en Peter van der Stap (1999) kwamen ook tot die unieke prestatie. ,,Het is even wennen’’, zo erkende Sijbrands na zijn nederlaag. ,,Ik maakte een fout en Goedemoed verraste mij toen met een zet die ik niet kon pareren.’’
Kijken en dan pas geloven
In de damzaal in Rinsumageest drong de historische zege van Goedemoed niet direct door. ,,Ik dacht: ‘wat gebeurt me hier nou? Win ik van Sijbrands, loop ik met gebalde vuisten rond en komt niemand me feliciteren’.’’ De meeste mensen konden het kunststukje echter pas geloven, nadat ze zich ervan verzekerd hadden dat ze niet voor de gek werden gehouden. ,,Ze keken op mijn biljet, op dat van Sijbrands en op dat van de arbiter. En overal stond het: 3-0 voor Goedemoed.’’
De overwinning van Goedemoed op Sijbrands was zaterdag niet de enige verrassing van Rinsumageest. Ook Jappie de Vries deed van zich spreken door wereldtopper N’Diaga Samb weg te spelen. Omdat ook de teruggekeerde oud-wereldkampioen Guntis Valneris, Fries kampioen Rein van der Pal en Gerlof Kolk wonnen, prijkte er na afloop een klinkende overwinning op het scorebord: Rinsumageest – Wolters&Dros/ADG: 19-8.
Voor de Friese hoofdklasser kwam die overwinning na vier verliespartijen als geroepen. ,,De beleving was toch niet zo goed de afgelopen weken. Maar ik denk dat de spirit er door deze zege weer helemaal is. Deze overwinning hadden we echt nodig. We hebben nu de laatste plaats verlaten en moeten ervoor zorgen dat we ons handhaven’’, aldus Goedemoed, die bij thuiskomst zaterdagavond nog een prettige verrassing wachtte. ,,Mijn vriendin had een boek over de Dalai Lama gekocht. Ik ben dol op alles wat met spiritualiteit te maken heeft.’’
Zaterdag 10 november zal Goedemoed niet licht vergeten. ,,Het was een dag om nooit te vergeten. Zo’n grote speler had ik nog nooit verslagen. Het mooie van alles is dat ik altijd weer aan deze zege herinnerd zal worden. Hij blijft altijd op mijn palmares staan. Niemand kan het meer afpakken.’’