Wie wordt er kampioen 2004/2005?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Hanco Elenbaas

Re: Wie wordt er kampioen 2004/2005?

Post by Hanco Elenbaas » Mon Sep 06, 2004 02:49

Dominique wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Damlust is sterker dan jij de buitenwereld wil laten geloven. Damlust wordt kampioen.
Ik gun het ze wel hoor, altijd leuk team geweest om tegen te spelen, maar kampioen? Sterke top, maar iets te broos aan de achterkant vrees ik (voor Damlust zelf dan).
Maar Hanco, je zit toch zelf in dat team van Hiltex 2, of vergis ik me nu?Geef je voor de competitie de strijd al op?
Alle teams van ons proberen kampioen te worden.
Vooral ons derde heeft goede vooruitzichten.
Damlust vind ik sterker dan Hiltex 2, Excelsior of PWG. Rating zegt me niet zoveel. De teamgeest is heel goed bij Damlust en ze verzinnen sluwe opstellingen, daardoor worden die jongens kampioen. Wij hebben met Hiltex 2 een heel nieuw team en bij Excelsior moet je ook maar afwachten hoe dat allemaal samengaat. De Delftse telling kunnen Teer en Sijbrands maar beter niet bespreken tijdens de uitwedstrijden.

van der Reul

Post by van der Reul » Mon Sep 06, 2004 09:19

5 hoogst genoteerde verenigingen in H-b op basis van de gemiddelde rating:

1. Heijmans 1332
2. PWG 1250
3. Damlust 1241
4. Hiltex 1236
5. Bart Smit 1224

Het wordt spannend!

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Sep 06, 2004 12:21

Hanco Elenbaas wrote:
Dominique wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Damlust is sterker dan jij de buitenwereld wil laten geloven. Damlust wordt kampioen.
Ik gun het ze wel hoor, altijd leuk team geweest om tegen te spelen, maar kampioen? Sterke top, maar iets te broos aan de achterkant vrees ik (voor Damlust zelf dan).
Maar Hanco, je zit toch zelf in dat team van Hiltex 2, of vergis ik me nu?Geef je voor de competitie de strijd al op?
Damlust vind ik sterker dan Hiltex 2, Excelsior of PWG. Rating zegt me niet zoveel. De teamgeest is heel goed bij Damlust en ze verzinnen sluwe opstellingen, daardoor worden die jongens kampioen. Wij hebben met Hiltex 2 een heel nieuw team en bij Excelsior moet je ook maar afwachten hoe dat allemaal samengaat. De Delftse telling kunnen Teer en Sijbrands maar beter niet bespreken tijdens de uitwedstrijden.
De vraag is of Van Lith, Robbens en Delmotte dit jaar alle wedstrijden meedoen. Zo ja, dan is Excelsior te sterk voor de rest lijkt me. Dat ratingverschil zegt inderdaad echter weinig. De cruciale vraag is of de onderste borden van Excelsior gedisciplineerd zullen spelen.

Zou Ton onderlinge competitie bij Excelsior gaan spelen?

Teun van de Krol

Post by Teun van de Krol » Mon Sep 06, 2004 13:22

Hanco Elenbaas wrote:
Damlust is sterker dan jij de buitenwereld wil laten geloven. Damlust wordt kampioen.
.

Code: Select all

(18 oktober 2003) Na de 'perfecte' overwinning van de vorige ronde liep Hiltex 2 in de Havelaar niet alleen tegen de lamp, tegen Damlust, maar ook nog eens tegen onderschatting aan. Het grootste deel van de bovenste borden beleefde zaterdag een hulpeloze dag. 
Rob Geurtsen zette de trend door zichzelf nog een kwartier voor 33 zetten te geven. Zijn tegenstander pakte die merkwaardige tijdverdeling handig aan en won. Kees Romijn had alleen rekening gehouden met Erno Prosman als tegenstander, raakte van slag en verloor. Lamine Dialeele was niet geheel fit en had wellicht beter vanaf de kant toe kunnen blijven kijken want zijn tegenstander was zaterdag te sterk voor hem. 

Zo fijn als we twee weken geleden startten, zo rampzalig ging het tegen Damlust, die geheel verrast door de gang van zaken het hulpeloze tweede van Hiltex naar de slachtbank dreef.. Inmiddels was wederom pijnlijk duidelijk aan het worden dat dit Hiltex 2 door onderschatting van de tegenstander onderuit zou gaan. Mijn winst kon daar niets meer aan doen want ook ex-eerstetientalspeler Paul Oudshoorn werd op de slachtbank gevild. Pieter Hildering kon geen vuist maken en speelde remise. 

Hanco Elenbaas mocht helaas geen punt meenemen van crack Erno Prosman. Het verlies stond daarmee vast. Kees Jacobs, Hans van den Heuvel en Bert Bakhuis hadden alle drie nog wel ergens meer of mindere goede winstkansen, ze eindigden alle drie in remise. De zweep erover dan maar: laat Emile Ratelband maar eens komen en laten we met z'n allen maar eens over vuur lopen. Mea culpa, ik zal nooit meer over een 'perfecte' overwinning schrijven: Hiltex 2-Damlust 6-14 

Kees Romijn (1203) - Theo Dijkstra (1271) 0-2 (2) 
Rob Geurtsen (1315) - André Venema (1253) 0-2 (1) 
Paul Oudshoorn (1401) - Erik Hoogendoorn (1285) 0-2 (5) 
Peter van Heun (1250) - Geraldo IJssel (1148) 2-0 (4) 
Hanco Elenbaas (1231) - Erno Prosman (1528) 0-2 (7) 
Mahammed Lamine Dialeele (1248) - Teun van de Krol (1314) 0-2 (3) 
Hans van den Heuvel (1130) - Peter van Eck (1281) 1-1 (9) 
Bert Bakhuis (1169) - Raymond van Es (1142) 1-1 (10) 
Kees Jacobs (1099) - Alex Bitter (1168) 1-1 (8) 
Pieter Hildering (1217) - Cor den Besten (1128) 1-1 (6) 
Peter van Heun

Shit, gaat hiltex2 dit jaar niet voor onderschatting

dan worden we dus geen kampioen. Ik denk niet dat we kampioen worden. We spelen nog te wisselvallig, maar op termijn kunnen we nog iets groeien

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Sep 06, 2004 15:42

Bert Zwart wrote: De vraag is of Van Lith, Robbens en Delmotte dit jaar alle wedstrijden meedoen. Zo ja, dan is Excelsior te sterk voor de rest lijkt me. Dat ratingverschil zegt inderdaad echter weinig. De cruciale vraag is of de onderste borden van Excelsior gedisciplineerd zullen spelen.

Die Robbens moeten we confronteren met een paar Jannes van der Wal-ideeën, daar houdt die Robbens niet zo van. En van Fransen en vrouwen hoeft niemand te verliezen, dus het wordt spannender dan menigeen verwacht.

Kun je je dat krantenartikel herinneren over de teleurstelling bij Sijbrands toen niemand van Wolter & Dros in maart meewou naar de nacompetitiewedstrijd Angarde-PWG?
Als Sijbrands de wedstrijden niet heel nauwgezet kan voorbereiden met zijn teamgenoten, is hij binnen de kortste keren weg bij Excelsior. Dus ik denk dat ze daar al driftig aan het trainen zijn.
Des te leuker om ze te pakken!

Dominique

Post by Dominique » Mon Sep 06, 2004 16:07

Hanco Elenbaas wrote: Die Robbens moeten we confronteren met een paar Jannes van der Wal-ideeën, daar houdt die Robbens niet zo van. En van Fransen en vrouwen hoeft niemand te verliezen, dus het wordt spannender dan menigeen verwacht.
Je hebt wel overal een remedie op he. Hoe luidt het strijdplan tegen PWG? Eentje meer winnen dan de tegenstander? Hopen dat ik mee moet doen, dan heb je al een gewillig slachtoffer in handen.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Sep 06, 2004 16:20

Hanco Elenbaas wrote:
Bert Zwart wrote: De vraag is of Van Lith, Robbens en Delmotte dit jaar alle wedstrijden meedoen. Zo ja, dan is Excelsior te sterk voor de rest lijkt me. Dat ratingverschil zegt inderdaad echter weinig. De cruciale vraag is of de onderste borden van Excelsior gedisciplineerd zullen spelen.

Die Robbens moeten we confronteren met een paar Jannes van der Wal-ideeën, daar houdt die Robbens niet zo van. En van Fransen en vrouwen hoeft niemand te verliezen, dus het wordt spannender dan menigeen verwacht.

Kun je je dat krantenartikel herinneren over de teleurstelling bij Sijbrands toen niemand van Wolter & Dros in maart meewou naar de nacompetitiewedstrijd Angarde-PWG?
Als Sijbrands de wedstrijden niet heel nauwgezet kan voorbereiden met zijn teamgenoten, is hij binnen de kortste keren weg bij Excelsior. Dus ik denk dat ze daar al driftig aan het trainen zijn.
Des te leuker om ze te pakken!
Dan heb je nog Van der Kooij, Teer en Van Ballegooijen...

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Sep 06, 2004 16:21

Dominique wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Die Robbens moeten we confronteren met een paar Jannes van der Wal-ideeën, daar houdt die Robbens niet zo van. En van Fransen en vrouwen hoeft niemand te verliezen, dus het wordt spannender dan menigeen verwacht.
Je hebt wel overal een remedie op he. Hoe luidt het strijdplan tegen PWG? Eentje meer winnen dan de tegenstander? Hopen dat ik mee moet doen, dan heb je al een gewillig slachtoffer in handen.
PWG-Hiltex 2 is pas de laatste ronde Dominique, dan is Damlust waarschijnlijk al lang kampioen. Verre uitwedstrijd voor ons, dus met 9-11 zijn we bij jullie inderdaad wel tevreden.

Ajax-fan

Post by Ajax-fan » Mon Sep 06, 2004 16:24

Hanco Elenbaas wrote:
Dominique wrote:
PWG-Hiltex 2 is pas de laatste ronde Dominique, dan is Damlust waarschijnlijk al lang kampioen. Verre uitwedstrijd voor ons, dus met 9-11 zijn we bij jullie inderdaad wel tevreden.
Ipv alle andere jaren dat het de laatste ronde fout ging gaat het nu juist goed en vermorzeld PWG Hiltex 2 met 13-7. Met een overwinning van Dominique de Rooij op Hanco Elenbaas [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Sep 06, 2004 16:27

Ajax-fan wrote: Ipv alle andere jaren dat het de laatste ronde fout ging gaat het nu juist goed en vermorzeld PWG Hiltex 2 met 13-7. Met een overwinning van Dominique de Rooij op Hanco Elenbaas [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]
Precies Ajax-fan, alles is mogelijk, zelfs een nederlaag van mij tegen Dominique. Als iedereen zich dat nou maar goed inprent, dan kun je nog een heleboel verrassingen tegemoet zien.

Dominique

Post by Dominique » Mon Sep 06, 2004 16:30

Ajax-fan wrote:Ipv alle andere jaren dat het de laatste ronde fout ging gaat het nu juist goed en vermorzeld PWG Hiltex 2 met 13-7. Met een overwinning van Dominique de Rooij op Hanco Elenbaas [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]
Whahahahahahaha, dat lijkt me wel erg sterk; dat ik meedoe sowieso en dan nog eens winnen ook. Laatste keer dat ik een dampartij won was in januari 2003! Laat mij die partijtjes van die Ajax-fan nou maar lekker bekijken en afkraken, dat is voor mij genoeg dammen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Sep 06, 2004 16:38

Hanco Elenbaas wrote:
Ajax-fan wrote: Ipv alle andere jaren dat het de laatste ronde fout ging gaat het nu juist goed en vermorzeld PWG Hiltex 2 met 13-7. Met een overwinning van Dominique de Rooij op Hanco Elenbaas [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]
Precies Ajax-fan, alles is mogelijk, zelfs een nederlaag van mij tegen Dominique. Als iedereen zich dat nou maar goed inprent, dan kun je nog een heleboel verrassingen tegemoet zien.
Kijk, dit bedoel ik:

Friesch Dagblad, dinsdag 13 november 2001, Sport

Tjalling Goedemoed: in een flits zag ik die forcing
EDWARD JORNA

Leeuwarden – De telefoon staat roodgloeiend en in zijn mailbox rollen de felicitaties binnen. De prestatie die dammer Tjalling Goedemoed (30) uit Leeuwarden zaterdag aan bord 6 van damclub Rinsumageest leverde was dan ook uniek.
Goedemoed versloeg Ton Sijbrands. In zijn lange damcarrière was dat voor de tweevoudig oud-wereldkampioen pas zijn vierde verlies in de clubcompetitie.
In de 44ste zet sloeg Goedemoed zijn slag. ,,Sijbrands zocht naar de winst, maar doordat hij voor het berekenen van de winnende variant teveel tijd had genomen kwam hij in tijdnood’’, aldus Goedemoed. Met nog één minuut op de tijdklok ging de oud-wereldkampioen in de fout. ,,Hij dacht een schijnbaar winnende zet te hebben gedaan, maar het was de verliezende.’’
De Leeuwarder pareerde met een dubbele dreiging. ,,In een flits zag ik die forcing .’’ Sijbrands onderkende alleen de simpele dreiging. De geniepige versie zag Sijbrands pas toen het al te laat was. Goedemoed: ,,Na afloop zei Sijbrands dat hij op dat moment dat ik de winnende zet deed dacht: ‘wat doet die Goedemoed nou? Is hij nu helemaal gek geworden?’’
Voor Sijbrands, die in de jaren zeventig tweemaal wereldkampioen werd, was het pas zijn vierde nederlaag in de clubcompetitie. In 1977 was Auke Scholma de eerste die Sijbrands klopte. Anton Schotanus (1983) en Peter van der Stap (1999) kwamen ook tot die unieke prestatie. ,,Het is even wennen’’, zo erkende Sijbrands na zijn nederlaag. ,,Ik maakte een fout en Goedemoed verraste mij toen met een zet die ik niet kon pareren.’’

Kijken en dan pas geloven

In de damzaal in Rinsumageest drong de historische zege van Goedemoed niet direct door. ,,Ik dacht: ‘wat gebeurt me hier nou? Win ik van Sijbrands, loop ik met gebalde vuisten rond en komt niemand me feliciteren’.’’ De meeste mensen konden het kunststukje echter pas geloven, nadat ze zich ervan verzekerd hadden dat ze niet voor de gek werden gehouden. ,,Ze keken op mijn biljet, op dat van Sijbrands en op dat van de arbiter. En overal stond het: 3-0 voor Goedemoed.’’
De overwinning van Goedemoed op Sijbrands was zaterdag niet de enige verrassing van Rinsumageest. Ook Jappie de Vries deed van zich spreken door wereldtopper N’Diaga Samb weg te spelen. Omdat ook de teruggekeerde oud-wereldkampioen Guntis Valneris, Fries kampioen Rein van der Pal en Gerlof Kolk wonnen, prijkte er na afloop een klinkende overwinning op het scorebord: Rinsumageest – Wolters&Dros/ADG: 19-8.
Voor de Friese hoofdklasser kwam die overwinning na vier verliespartijen als geroepen. ,,De beleving was toch niet zo goed de afgelopen weken. Maar ik denk dat de spirit er door deze zege weer helemaal is. Deze overwinning hadden we echt nodig. We hebben nu de laatste plaats verlaten en moeten ervoor zorgen dat we ons handhaven’’, aldus Goedemoed, die bij thuiskomst zaterdagavond nog een prettige verrassing wachtte. ,,Mijn vriendin had een boek over de Dalai Lama gekocht. Ik ben dol op alles wat met spiritualiteit te maken heeft.’’
Zaterdag 10 november zal Goedemoed niet licht vergeten. ,,Het was een dag om nooit te vergeten. Zo’n grote speler had ik nog nooit verslagen. Het mooie van alles is dat ik altijd weer aan deze zege herinnerd zal worden. Hij blijft altijd op mijn palmares staan. Niemand kan het meer afpakken.’’

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Mon Sep 06, 2004 17:40

Tjalling is dus de enige die ooit met 3 punten verschil van Sijbrands heeft gewonnen!

Vraagje

Post by Vraagje » Mon Sep 06, 2004 17:52

Bert Zwart wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Dominique wrote: Ik gun het ze wel hoor, altijd leuk team geweest om tegen te spelen, maar kampioen? Sterke top, maar iets te broos aan de achterkant vrees ik (voor Damlust zelf dan).
De vraag is of Van Lith, Robbens en Delmotte dit jaar alle wedstrijden meedoen. Zo ja, dan is Excelsior te sterk voor de rest lijkt me. Dat ratingverschil zegt inderdaad echter weinig. De cruciale vraag is of de onderste borden van Excelsior gedisciplineerd zullen spelen.

Volgens de UPDB-website zou hij onderlinge bij ADG blijven spelen dus ik denk van niet.
De meest gehate dammer allertijden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Sep 06, 2004 18:02

Bert Zwart wrote:
Dan heb je nog Van der Kooij, Teer en Van Ballegooijen...
Hoe dan ook, alles wat dit jaar kampioen wordt en promoveert naar de ereklasse, vliegt daar achter elkaar weer uit, tenzij er flink wordt geïnvesteerd.
Bij Excelsior hebben ze Sijbrands, maar de overige 9 spelers zijn prooidier in de ereklasse.
Wil Excelsior wel promoveren?

Post Reply