Is De Witt nog wel de juiste woordvoerder van de DT?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Eric Sanders

Re: Is De Witt nog wel de juiste woordvoerder van de DT?

Post by Eric Sanders » Sun Aug 08, 2004 13:49

Henk de Witt wrote:Fred, dit is een onzinnige draad. Henk de Witt is geen woordvoerder van de Delftse telling. Vorig jaar was ik dat wel van de werkgroep 'Modernisering Puntentelling'. O.a. vanwege het feit dat er enorm op mijn persoon werd gespeeld ben ik uit de Bondsraad gestapt. De werkgroep was ingesteld door de Bondsraad. Nu zou de werkgroep door kunnen gaan, in principe met mij er in want er hoeven niet uitsluitend bondsraadsleden in te zitten, maar ik heb al lang besloten dat dit zeer onverstandig zou zijn.
Een van de redenen dat de sceptische toeschouwer zich afkeerde van de Delftse telling was, mijns inziens, het (eerste) pamflet waar de werkgroep mee op de proppen kwam. Een tenenkrommend slecht stuk, en nu druk ik me zoals gewoonlijk genuanceerd uit.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Aug 08, 2004 15:51

Goed Henk laat ik dan voor even een keer iets serieuzer reageren. Dat er iets moet gebeuren in de damsport ben ik het absoluut mee eens. Ik betwijfel sterk of de remise de oorzaak is van de tanende belangstelling maar helemaal uitsluiten moeten we dat niet. Ik ben inmiddels wel bereid te geloven dat DT meer beslissingen kan geven. Of dit ook tot gevolg heeft dat het spel publicitair boeiender wordt zie ik niet direkt. De hele DT heeft niet mijn voorkeur maar ik ben niet tegen een experiment. Zelf zie ik meer in de drie punter. Wat het spel ook een boeiende wending kan geven is de fluoriserende kroonschijf. Door aan deze schijf een getalswaarde te geven zou hij inzet kunnen worden van een extra te verdelen punt. Aktieve deelname van de schijf aan de strijd levert de vijand een half punt op terwijl het verlies van het schijfje nog eens een half punt kan kosten. Voordat je dit idee helemaal weghoont, het is niet de zwakbegaafde kei die dit bedacht heeft maar een gespekteerd oud wkdeelnemer. Ik zal eens opzoeken wat hij hier allemaal precies mee voor had.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sun Aug 08, 2004 15:56

Fred van Amersfoort wrote:Wat het spel ook een boeiende wending kan geven is de fluoriserende kroonschijf. Door aan deze schijf een getalswaarde te geven zou hij inzet kunnen worden van een extra te verdelen punt. Aktieve deelname van de schijf aan de strijd levert de vijand een half punt op terwijl het verlies van het schijfje nog eens een half punt kan kosten.
Belachelijk idee! Het mooie aan het damspel is juist dat alle stukken dezelfde intrinsieke waarde hebben. De positie en het samenspel bepalen de kracht van een stand. Dat moet tot in de eeuwigheid zo blijven.
Voordat je dit idee helemaal weghoont, het is niet de zwakbegaafde kei die dit bedacht heeft maar een gespekteerd oud wkdeelnemer.
Oh, dan wordt het heel anders.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Andre de Koning

Post by Andre de Koning » Sun Aug 08, 2004 16:50

Fred van Amersfoort wrote:Goed Henk laat ik dan voor even een keer iets serieuzer reageren. Dat er iets moet gebeuren in de damsport ben ik het absoluut mee eens. Ik betwijfel sterk of de remise de oorzaak is van de tanende belangstelling maar helemaal uitsluiten moeten we dat niet. Ik ben inmiddels wel bereid te geloven dat DT meer beslissingen kan geven. Of dit ook tot gevolg heeft dat het spel publicitair boeiender wordt zie ik niet direkt. De hele DT heeft niet mijn voorkeur maar ik ben niet tegen een experiment. Zelf zie ik meer in de drie punter. Wat het spel ook een boeiende wending kan geven is de fluoriserende kroonschijf. Door aan deze schijf een getalswaarde te geven zou hij inzet kunnen worden van een extra te verdelen punt. Aktieve deelname van de schijf aan de strijd levert de vijand een half punt op terwijl het verlies van het schijfje nog eens een half punt kan kosten. Voordat je dit idee helemaal weghoont, het is niet de zwakbegaafde kei die dit bedacht heeft maar een gespekteerd oud wkdeelnemer. Ik zal eens opzoeken wat hij hier allemaal precies mee voor had.
Bedoel je dat fameuze plan van Korenewski, dat door Korchow werd weggehoond?

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Aug 08, 2004 16:50

Ja Erik, ik vind het zelf ook een volslagen belachelijk idee maar dat vind ik dammen met 40 personen autos op een parkeerplaats ook zoals ooit al eens vertoond.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Aug 08, 2004 16:53

Ja De Koning, het was inderdaad Korenewski als ik het me goed herinner. Ik weet nog dat Rybakov ooit tegen me zei dat hij wel handel zag in die fluoriserende schijfjes. Volgens mij zijn die jongens in de war met stratego maa rik heb al wel meer dwaze ideeen gezien hier dus waarom niet?

Andre de Koning

Post by Andre de Koning » Sun Aug 08, 2004 17:00

Fred van Amersfoort wrote:Ja De Koning, het was inderdaad Korenewski als ik het me goed herinner. Ik weet nog dat Rybakov ooit tegen me zei dat hij wel handel zag in die fluoriserende schijfjes. Volgens mij zijn die jongens in de war met stratego maa rik heb al wel meer dwaze ideeen gezien hier dus waarom niet?
Het probleem zat hem in de viltjes.
Die bleven niet zo goed zitten, maar met een beetje gluton lijkt me dat toch niet zo n probleem

Hanco Elenbaas

Re: Is De Witt nog wel de juiste woordvoerder van de DT?

Post by Hanco Elenbaas » Sun Aug 08, 2004 17:04

Henk de Witt wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Die Delftse telling zal ik nooit gaan spelen Fred.

Nou, nog even deze. Dan is het weer welletjes voor vandaag.
Hanco, mocht de puntenoverwinning ooit in Amsterdam worden ingevoerd dan hoef jij dat niet te weten. Je gaat gewoon dammen en dan op de manier van de plusjestelling, waar jij je een voorstander van hebt getoond.
Anderen houden jouw scores bij en aan het eind zie je vanzelf hoeveel punten je hebt behaald.
Je zult je er over verwonderen hoeveel punten je dan hebt. Dat komt door die royale, heerlijke Delftse telling. In plaats van een zuunig plusje belonen wij met 3-1. Geweldig toch?
In Amsterdam is er maar een die graag met puntenoverwinning wil spelen Henk en dat is de Amsterdamse Brabander Kees Thijssen.
We hebben hem wel vorig jaar een variant voorgesteld op de suggestie die jij mij nu doet, maar helaas zag Kees daar niet veel in.
Die plusjes daar ben ik ook niet van harte voor, maar er is ook niet echt een reden om er tegen te zijn. Het lijkt me een redelijk compromis.

Delfts is wel rechtvaardiger dan het huidige reguliere dammen, maar helaas niet 150, 200 jaar geleden uitgevonden. Punt.

Ik ben benieuwd wat de eraan komende generatie Kristallijnen of Indigokinderen gaat doen met de huidige wereldtop. In mijn omgeving fluisteren enkele begaafde geesten dat Sijbrands, Wiersma, Georgiev, Schwarzman, Thijssen, Tsjizjov op een nog veel indrukwekkender wijze opzij gaan worden geschoven dan jouw generatie destijds in de jaren '60 door Sijbrands en Wiersma.
Genieten geblazen binnenkort!

Maar veel realistischer lijken me experimenten met het Vengaboy-systeem. Als ik daar bij stilsta dan komen beelden op van hoe de mensen wakker schrikken wanneer ze op hun tv al die tovenaar-grootmeesters tijdens het sneldammen vliegensvlug de ene mooie truc na de andere zien uithalen. En vanaf dat ogenblik is het misschien mogelijk dat we in het klein het succes kunnen halen wat dat achterlijke pijltjesgooien een paar jaar geleden ten deel is gevallen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Aug 08, 2004 17:11

Fred van Amersfoort wrote:Ja Erik, ik vind het zelf ook een volslagen belachelijk idee maar dat vind ik dammen met 40 personen autos op een parkeerplaats ook zoals ooit al eens vertoond.
Wat vind je van het Vengaboy-systeem Fred?

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Aug 08, 2004 17:17

Ik ben voorstander van het Vengaboysysteem Hanco, absoluut voor. Het is de meest zuivere vorm van vernieuwing zonder aantasting van het eigenlijke spel. Verder ben ik voor het afschaffen van de bondsraad omdat dat in de huidige vorm een door de geallieerden bedacht onwettig tribunaal is met als enige doel aantasting van mijn vrije meningsuiting......kun jij je daar ook in vinden Hanco?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Aug 08, 2004 17:28

Fred van Amersfoort wrote:Ik ben voorstander van het Vengaboysysteem Hanco, absoluut voor. Het is de meest zuivere vorm van vernieuwing zonder aantasting van het eigenlijke spel. Verder ben ik voor het afschaffen van de bondsraad omdat dat in de huidige vorm een door de geallieerden bedacht onwettig tribunaal is met als enige doel aantasting van mijn vrije meningsuiting......kun jij je daar ook in vinden Hanco?
Ja Fred daar ben ik het mee eens.
Dieter had gelijk.
Maar Jelle Groeneveld is een statutenwijziging aan het voorbereiden waardoor de Bondsraad niet meer op hol kan slaan, zoals vorig jaar juni.
Jelle wil verplicht maken dat bij ingrijpende veranderingen via een referendum de achterban moet worden geraadpleegd.
Als dat erdoor is, dan kan die Bondsraad niet zo heel veel kwaad meer veroorzaken, of wel?

Vengaboy

Post by Vengaboy » Sun Aug 08, 2004 17:59

Fred van Amersfoort wrote:Ik ben voorstander van het Vengaboysysteem Hanco, absoluut voor. Het is de meest zuivere vorm van vernieuwing zonder aantasting van het eigenlijke spel. Verder ben ik voor het afschaffen van de bondsraad omdat dat in de huidige vorm een door de geallieerden bedacht onwettig tribunaal is met als enige doel aantasting van mijn vrije meningsuiting......kun jij je daar ook in vinden Hanco?

[img]images/smilies/welcome.gif[/img]
......door politie en dominee geweerd.....

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun Aug 08, 2004 22:26

Op zich voel ik sumpathie voor het systeem :
overwinning 3-0
bij remise sneldammen op t derde punt,

maar er is 1 levensgroot probleem / gevaar:

Door de remisemarge zal er zo vaak gesneldamd worden dat de partijen wel erg vaak door de T-break beslist worden.

Probleem blijft de remisemarge.

Beter lijkt mij:

Winst 5 - 0
Puntenoverwinning 3 - 1
Bij remise een rapide-barrage:
Bij winst 3 - 1
Rapid remise? sneldammen (10 minuten indien remise verder met zelfde tijd) winaar wint 2 - 1.
Heaven is no location, but a state of mind

hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Aug 08, 2004 22:48

Kosmos wrote:Op zich voel ik sumpathie voor het systeem :
overwinning 3-0

Door de remisemarge zal er zo vaak gesneldamd worden dat de partijen wel erg vaak door de T-break beslist worden.

Is het dan niet te verwachten, dat er juist meer overwinningen zullen vallen, omdat men het niet graag op sneldammen wil laten aankomen?

Vengaboy

Post by Vengaboy » Sun Aug 08, 2004 23:03

hans andriessen wrote:
Kosmos wrote:Op zich voel ik sumpathie voor het systeem :
overwinning 3-0

Is het dan niet te verwachten, dat er juist meer overwinningen zullen vallen, omdat men het niet graag op sneldammen wil laten aankomen?
Dat denk ik ook, het zogenoemde "aanjaageffect"
......door politie en dominee geweerd.....

Post Reply