meisjesdammen verwijnt

Discussies over damsport (in het Nederlands)
marjolein

meisjesdammen verwijnt

Post by marjolein » Mon Oct 13, 2003 21:01

waarschijnlijk, het is bijna cker, worden de damestraining en de meisjestraining van nina, afgeschaft.. de bond gaat namelijk bezuinigen...en wie zijn de lul?? de meisjes en de dames...de motivatie verdwijnt>> meisjesdammen verdwijnt helemaal want het nk meisjes willen ze misschien ook stoppen...over een paar jaar zijn er geen dammende meisjes meer, want we kunnen ons niet meten bij jongens...dat wou ik ff zeggen

Dieter

Re: meisjesdammen verwijnt

Post by Dieter » Mon Oct 13, 2003 21:18

marjolein wrote:waarschijnlijk, het is bijna cker, worden de damestraining en de meisjestraining van nina, afgeschaft.. de bond gaat namelijk bezuinigen...en wie zijn de lul?? de meisjes en de dames...de motivatie verdwijnt>> meisjesdammen verdwijnt helemaal want het nk meisjes willen ze misschien ook stoppen...over een paar jaar zijn er geen dammende meisjes meer, want we kunnen ons niet meten bij jongens...dat wou ik ff zeggen
Dat zijn alarmerende geluiden marjolein, zo ver mag het niet komen dus nog even en we kunnen weer een enquete beginnen, grapje [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Maar serieus, het is wel kort door de bocht als er nu al geluiden zijn dat bepaalde groepen de dupe moeten worden van bezuinigingen. Dat moet ook anders kunnen dus geef de hoop niet te snel op, want ik denk dat er wel meer bestuurders zijn die dit niet willen laten gebeuren.

Wel zorgen dat je je kunt gaan meten met de jongen hoor, waarom zouden meisjes de mindere moeten zijn?

ktarinus

bezuiniging is belachelijk

Post by ktarinus » Mon Oct 13, 2003 21:27

Ik vind de manier waarop er met geld wordt omgesprongen belachelijk, het geld dat de kndb krijgt voor talentontwikkeling is bestemd voor iedereen maar vaak zie je dat het enkel en alleen naar gelderse spelers gaat.

En dat de kndb dan ook nog de subsidiekraan voor het meisjesdammen wil dichtdraaien is ronduit belachelijk.
Ze zouden betere dingen met het geld kunnen doen dan alles in een paar spelers stoppen en meer om zich heen moeten kijken.

Halve Gare

Post by Halve Gare » Mon Oct 13, 2003 23:13

Het geld moet naar de grootste talenten gaan en gezien de resultaten op jeugd-titeltournooien zijn dat de Gelderse jongens, al vind ik wel dat elke jeugdspeler de kans moet krijgen op dat geld. Toen ik jeugdspeler was bestond er ook al iets als CAT/CJT terwijl ik daar nooit voor ben uitgenodigd (of selecties daarvoor).

Overigens wel opmerkelijk dat de meisjes de LUL zijn, maar dat terzijde.

ktarinus

logische zaak

Post by ktarinus » Tue Oct 14, 2003 00:15

Het is nogal logisch dat als je de gelderse jongens van pupil af aan steun geeft dat ze later beter presteren dan andere spelers die nooit steun hebben gekregen, uitzonderingen daargelaten.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Oct 14, 2003 00:31

Het voordeel van bezuinigingen is dat alle uitgaven weer eens kritisch tegen het licht gehouden worden. Hierbij een voorschotje op de evaluatie:
- al 30 jaar hebben we voor vrouwen aparte trainingen/kampioenschappen, maar ik geloof niet dat meer vrouwen zijn gaan dammen.
- we hebben trainingen voor aspiranten/junioren/subtoppers/toppers, maar onze beste spelers (Sijbrands en Wiersma) zijn autodidact. Goede wijn behoeft kennelijk geen training.

Contributie verhogen of dameskampioenschappen en trainingen afschaffen? MacKinsey zou het wel weten.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Oct 14, 2003 09:22

Even wat tegengas geven:
In plaats van deel te nemen aan de CAT en CJT gaan de dames liever naar de NDT.
Ik ken voorbeelden van meisjes/dames die vrijwel in het geheel niet meer damden, maar die vanwege de sociale contacten naar de NDT gingen. Om die reden vind ik het verdwijnen van de NDT niet erg.

Uiteraard hoop ik niet dat het meisjesdammen verdwijnt. Het NK meisjes moet blijven.
Nu er geen NDT meer is, zou er meer geld van talentontwikkeling naar meisjes moeten gaan. Meisjes/vrouwen die willen trainen kunnen zich om die manier toch ontwikkelen.

DeletedProfile

Post by DeletedProfile » Tue Oct 14, 2003 12:35

Bert Zwart wrote:Even wat tegengas geven:
In plaats van deel te nemen aan de CAT en CJT gaan de dames liever naar de NDT.
Ik ken voorbeelden van meisjes/dames die vrijwel in het geheel niet meer damden, maar die vanwege de sociale contacten naar de NDT gingen. Om die reden vind ik het verdwijnen van de NDT niet erg.
Ik meot zeggen dat ik momenteel geen enkel meisje instaat acht het niveau van de CJT te halen, misschien wel enkele bij de CAT. Maar ondanks dat Tjalling er velen malen wat over geschreven heeft snap ik niet dat meisjes niets van zich hebben laten horen.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Tue Oct 14, 2003 13:47

Marielle Kromhout heeft zelfs een jaar op de CJT gezeten en zo zijn er nog wel een paar die beter zijn dan sommige jongens die nu op de CJT zitten. De meeste meisjes hebben echter nooit training gehad en komen daardoor niet door de selectiedag heen.
Verder mag ik wel zeggen dat de meisjes toch ook voor een groot deel de damwereld bij elkaar houden (ik bedoel maar, ga alle damkoppels maar eens na), verlies van het meisjesdammen zou de definitieve nekslag voor het nederlandse (jeugd)dammen betekenen.

Dolly's brother

Post by Dolly's brother » Tue Oct 14, 2003 22:59

Arjen de Mooij wrote:Marielle Kromhout heeft zelfs een jaar op de CJT gezeten en zo zijn er nog wel een paar die beter zijn dan sommige jongens die nu op de CJT zitten. De meeste meisjes hebben echter nooit training gehad en komen daardoor niet door de selectiedag heen.
Verder mag ik wel zeggen dat de meisjes toch ook voor een groot deel de damwereld bij elkaar houden (ik bedoel maar, ga alle damkoppels maar eens na), verlies van het meisjesdammen zou de definitieve nekslag voor het nederlandse (jeugd)dammen betekenen.
Idem bij de jeugdafdeling van IJmuiden. Omdat er meiden zijn, komen de jongens elke week en omdat er jongens zijn, komen de meiden [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]. En omdat er jeugd is, zijn er ook moedertjes en zo is onze voorzitter ook weer blij, waardoor hij de jeugdafdeling blijft doen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Halve Gare

Post by Halve Gare » Tue Oct 14, 2003 23:02

He waarom hadden ze dat bij ons op de club niet???

Bogarde

Post by Bogarde » Tue Oct 14, 2003 23:41

Het is duidelijk dat vrouwen bij het dammen horen, aangezien het woord dam iets van dame heeft. Het is daarom van belang dat vrouwen behouden blijven voor onze sport. Bijkomend voordeel is dan dat, zoals al genoemd, het relatief eenvoudig is nieuwe dammers te produceren.
Bovendien is dammen een woord dat kan worden gebruikt om bepaalde activiteiten te duiden zonder al te concrete bewoordingen te hoeven gebruiken. Aangezien voor deze activiteit ook vrouwen nodig zijn, is het noodzakelijk over voldoende vrouwen te beschikken. Hieruit blijkt tevens de grote meerwaarde van dammen boven schaken. Hierin is er slechts één dame om de koning te bevreden, met als gevolg dat de meeste schaakstukken niet verder komen dan aftrekschaak.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Wed Oct 15, 2003 13:38

Maar alles goed en wel, dit moet natuurlijk wel een puntje worden op de bondsraadvergadering! Ik roep u op o verlichte geesten ageer tegen deze stappen!

Bogarde

Post by Bogarde » Wed Oct 15, 2003 22:04

Men moet bovendien bedenken dat er op vele schakers slechts enkele dames zijn. Daarentegen zijn er veel minder dammers ook slechts enkele dames. Relatief gezien zullen er dus meer dames per dammer zijn dan per schaker, weer een pluspunt voor het dammen.

N.b. wie een vrouw geschaakt heeft, kan vervolgens met haar dammen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sat Oct 25, 2003 16:25

Jan Pieter wrote:Het voordeel van bezuinigingen is dat alle uitgaven weer eens kritisch tegen het licht gehouden worden. Hierbij een voorschotje op de evaluatie:
- al 30 jaar hebben we voor vrouwen aparte trainingen/kampioenschappen, maar ik geloof niet dat meer vrouwen zijn gaan dammen.
- we hebben trainingen voor aspiranten/junioren/subtoppers/toppers, maar onze beste spelers (Sijbrands en Wiersma) zijn autodidact. Goede wijn behoeft kennelijk geen training.

Contributie verhogen of dameskampioenschappen en trainingen afschaffen? MacKinsey zou het wel weten.
Meer dammende vrouwen in de afgelopen 30 jaar? Een goede vraag,
ik weet het niet. Mijn persoonlijke indruk is, dat het aantal wel degelijk
is toegenomen. En ik kan me voorstellen dat het NK meisjes en het
vrouwentoernooi in Delft daarin al een belangrijk verschil hebben ge-
maakt. Want we hebben het helaas nog over marginale aantallen.

Best mogelijk dat Sijbrands en Wiersma in grote mate autodidactisch
zijn, maar ook zij hebben training gehad. Belangrijkste verschil is, dat
zij toch wel in een iets andere tijd groot zijn geworden. Veel berustende
dambestuurders verklaren de neergang van het dammen door de grote
concurrentie van allerlei andere sporten en vrijetijdsbestedingen en daar
hebben ze natuurlijk voor een deel gelijk in. Trainingen en begeleiding
zijn echter nét de instrumenten die bij de huidig dunne zaaiing van de
damjeugd het verschil maken tussen verder dammen en stoppen. Of de
training van mensen die hun sportieve piek allang bereikt hebben (dus
allang geen jeugd meer) doorgang moet vinden is inderdaad een goede
vraag.

Post Reply