Die is er niet, punt. Een gegeven is dat er per jaar een lid afvalt door verhuizing, stoppen, overlijden enz. Nieuwe leden komen niet zomaar aangewandeld, ondanks datgene wat Pieter Jan beweert. In de 22 jaar dat ik lid ben van RDC is er nog nooit iemand binnen gelopen die nog nooit gedamd had maar toch lid wil worden. Wel komen er mensen bij die al bij een andere vereniging spelen of gespeeld heeft. Dat zijn echter geen nieuwe leden waar we nu met zijn allen zo op hopen.Piet Bouma wrote:De kern hebben we inderdaad wel te pakken. Maar hoe zie je de lange termijn van zo'n club?Jan Pieter wrote:Ik denk dat we met bovenstaande uitspraak wel de kern van ons meningsverschil te pakken hebben. Ik vind namelijk dat deze verenigingen wel bestaansrecht hebben, sterker, ik ben zeer blij met deze clubs en hun leden.Piet Bouma wrote:Als een damvereniging alleen maar uit leden bestaat, die graag een partijtje (nationaal) wil spelen en verder niks, dan heeft die wat mij betreft geen bestaansrecht.
Want ook als een club niet actief opleidt, dan nog steunt hij simpelweg door zijn bestaan de damsport. Er komt eens een buurman of een kennis mee naar de club, de vereniging biedt onderdak voor een dammer die verhuisd is, de leden steunen de KNDB dmv hun contributie, de club publiceert in de plaatselijke pers en houdt zo de aandacht voor het dammen warm, etc. Natuurlijk is het mooi als er nog meer gebeurt, maar als ik moet kiezen tussen een club waar de mensen alleen maar hun partijtje spelen of geen club, dan weet ik het wel.
De buurman of een kennis, die op latere leeftijd met de damsport in aanraking komt, zie ik maar al te vaak afhaken. En dat omdat we allemaal ons partijtje spelen en voor die buurman en kennis geen tijd hebben om ook daarvoor een stukje opleiding in het leven te roepen. (Wat dat betreft hebben de bridgers, die de doelgroep senioren aangeboord hebben, het beter voor elkaar. Introductiecursussen, begeleiding etc. het is vaak pico bello geregeld).
De contributie is een goed motief. Daar ben ik het met je eens. De clubs moeten vooral blijven bestaan. Maar hoelang?
De dammer, die verhuisd is. Opgeleid bij de jeugd van een andere club?
En uiteraard, ik kies ook voor een club waar je een partijtje kunt spelen dan geen club.
Maar nogmaals Jan Pieter, hoe zie je de lange termijn van zo'n club?
Wie moet de nieuwe voorzitter worden van de KNDB
't is geen cynisme van president Fred, maar waarheid.Piet Bouma wrote:Potverdikkie Fred is dit echt waar?Fred van Amersfoort wrote:By the way Fred: Hoeveel jeugdleden heeft Apeldoorn?
En misschien kan Dieter de gegevens van CEMA/De Vaste Zet ook eens geven?
Apeldoorn heeft geen jeugdleden, geen onderlinge kompetitie en volgend seizoen geen 2e team dus ik neem aan dat enkele spelers van dat team ook gaan stoppen. Mijn voorstel om samenwerking met Deventer en Warnsveld te benutten gaat ook niet gebeuren. Kortom het is op sterven na dood hier. De vereniging bestaat feitelijk alleen nog op papier. Na een aantal jaren een clubavond met een man of 4 vond ik het ook wel genoeg
Of is dit een cynische reactie op het doemdenken wat ik hier soms ten toon spreid?
Het goede bericht, in Warnsveld (DZW) hebben ze een heleboel jeugd, en een Damschool.
Overigens bij de "Dammers Uit Oost" hebben we ongeveer 20 jeugdleden, die nationaal uitermate goed presteren!!
- Hanco Elenbaas
Van '94 tot '99 speelde ik bij VAD.Gerard de Groot wrote:In de eerste plaats sta ik helemaal achter het idee van Piet. Je kunt het op verschillende manieren uitwerken. De tegenstanders hier (JP, Hanco) moeten het daarom meteen niet al te bedreigend opvatten. Het is niet zo zwart-wit.Hanco Elenbaas wrote:VAD en Amstelland hebben 0 jeugdleden.Piet Bouma wrote: Weet jij het aantal van VAD ook?
Maar we mogen blij zijn dat deze verenigingen nog net hun neus boven water kunnen houden, dus laten we ze niet daarbij ook nog verplichten om een jeugdafdeling te beginnen.
Je zou een club middels een licentie kunnen verplichten een percentage (15-25%) van sponsorinkomsten of van de uitgaven voor betaalde spelers in jeugdwerk te steken. Voor VAD en Amstelland is dat dan waarschijnlijk 15% van 0 euro.
Andere clubs die wel geld in hun eerste team pompen zouden kunnen kiezen: of zelf de handen uit de mouwen steken of je verplichting gewoon afkopen. Apeldoorn geeft een clubje in de buurt dat wel aan jeugd doet wat geld voor talentontwikkeling of ledenwerving.
Het verhaal van FvA over Apeldoorn is toch wel heel triest. Hoe is het toch mogelijk dat TG als erkend jeugddampromotor aan die club zijn diensten aanbiedt? Of koopt DCA zijn morele verplichting om aan jeugdwerk te doen af door TG een exorbitante vergoeding te geven?
Als ik daar op de onderlinge kwam dan waren Jan Terpstra en de drie Van Westerloo's er en als je veel geluk had ook nog een of twee anderen. Gemiddeld nog geen 2 ½ partij op de clubavond gedurende deze vijf jaar.
Nu heeft VAD al een paar jaar helemaal geen onderlinge meer.
Vanwege oude, nimmer gesleten rancune's en gecultiveerde vete's kun je vergeten dat VAD-ers lid worden van Hiltex. Dus anderhalve man en een paardekop zijn lid geworden bij Amstelland.
En bij Amstelland zitten wel echte liefhebbers, maar geen mensen die de capaciteiten en/of de tijd hebben om zich bezig te houden met jeugd opleiden.
Van '99 tot '03 was ik lid van Gandhi. Met name Achfaaq Mohamedjoesoef heeft van alles geprobeerd om de onderlinge daar te laten lopen, maar ondanks een paar oplevingen is dat nooit echt gelukt. Achfaaq geeft ook al jaren trouw op vrijdag training op lagere scholen, maar werkelijk geïnteresseerde talenten heeft hij nog niet kunnen ontdekken.
Bij Hiltex heeft Pieter Hildering dankzij zijn ruime beurs de mogelijkheid om zijn visie (jeugd, jeugd, jeugd!) kracht bij te zetten, waardoor Kees Romijn al jarenlang in de gelegenheid is full-time damles te geven aan kinderen. Momenteel heeft Hiltex tegen de veertig jeugdleden, wat redelijk is.
Ik heb ervoor gezorgd dat Hein Meijer en Hans Jansen in de eerste helft van de jaren '90 ook enkele jaren les hebben geven op scholen, maar zelfs dat heeft geen talent van betekenis opgeleverd, hoe betrokken en enthousiast Hans en Hein ook waren. Het enige voordeel was dat Hans en Hein er zelf wel beter van gingen dammen.
Als het idee van Piet wordt uitgevoerd kun je Amstelland, Gandhi en VAD begraven en zullen misschien een stuk of zes mensen naar een andere vereniging gaan. De rest, zo'n 40 KNDB-leden, kapt ermee.
Weg clubavonden in Amstelveen en Amsterdam Zuidoost, weg mogelijkheid om daar 'toevallig' aanwaaiend talent op te vangen, weg gezellig avondje voor velen. En over het hele land: weg duizenden KNDB-leden.
Sponsors houden er niet van als bestuurders ze gaan voorschrijven hoe het sponsorgeld besteed moet worden.
Dus zet die bizarre ideeën beter uit je hoofd en luister naar Jan Pieter.
Wees blij dat jullie zelf op je verenigingen wel de leden hebben die kindertraining kunnen en willen geven, probeer anderen te stimuleren jullie voorbeeld te volgen, maar staar je daar niet blind op en verplicht dus niemand om het ook zo te doen als jullie.
Fred van Amersfoort wrote:By the way Fred: Hoeveel jeugdleden heeft Apeldoorn?
En misschien kan Dieter de gegevens van CEMA/De Vaste Zet ook eens geven?
Apeldoorn heeft geen jeugdleden, geen onderlinge kompetitie en volgend seizoen geen 2e team dus ik neem aan dat enkele spelers van dat team ook gaan stoppen. Mijn voorstel om samenwerking met Deventer en Warnsveld te benutten gaat ook niet gebeuren. Kortom het is op sterven na dood hier. De vereniging bestaat feitelijk alleen nog op papier. Na een aantal jaren een clubavond met een man of 4 vond ik het ook wel genoeg[/quote]
In Geleen hebben we altijd veel aandacht voor de jeugd gehad, sterker, onze vereniging is groot geworden door zijn jeugdopleiding. In de jaren 80 zorgde ik zelf voor de jeugd, we hadden een behoorlijk aantal jeugdleden en damden op twee scholen. In de jaren 90 is dat minder geworden omdat ik zelf door mijn werk er de tijd niet meer voor had en er bleven maar enkele jeugdspelers over.
De laatste jaren zeker door de komst van Theo Schippers is er weer nieuw leven in onze jeugd. Op de club zijn we nu bezig met tien tot vijftien jongeren, op de KNDB lijst staan er nu 6, de anderen worden als ik goed geinformeerd ben per 1 juli ook aangemeld.
-
Het lijstje even bijgewerkt:
Ereklasse
CEMA/De Vaste Zet 6
Maas van ’t Hoog
Witte van Moort 40
Angarde Informatica
Van Stigt Thans
Hijken/DTC 32
Apeldoorn 0
Wolter & Dros/ADG
Heijting Huissen 64
Tomahaôk/Westland
Hiltex 34
Meurs/Denk en Zet 44
Hoofdklasse A
Dammers Uit Oost 20
Franeker/Visser 2
Het Noorden 29
Troesoe
DIOS Eibergen
DVSB 28
Huizum 12
De Oldehove 9
Nijverdal
DES Lunteren 20
Hoofdklasse B
IJmuiden
RDC 30 of 26?
Damlust
TDV
Dordrecht
Bart Smit 0
Heijmans Excelsior
Constant-Charlois
PWG ’s-Gravenpolder
VAD Amsterdam 0
Wie heeft nog gegevens van de overige verenigingen?
Ereklasse
CEMA/De Vaste Zet 6
Maas van ’t Hoog
Witte van Moort 40
Angarde Informatica
Van Stigt Thans
Hijken/DTC 32
Apeldoorn 0
Wolter & Dros/ADG
Heijting Huissen 64
Tomahaôk/Westland
Hiltex 34
Meurs/Denk en Zet 44
Hoofdklasse A
Dammers Uit Oost 20
Franeker/Visser 2
Het Noorden 29
Troesoe
DIOS Eibergen
DVSB 28
Huizum 12
De Oldehove 9
Nijverdal
DES Lunteren 20
Hoofdklasse B
IJmuiden
RDC 30 of 26?
Damlust
TDV
Dordrecht
Bart Smit 0
Heijmans Excelsior
Constant-Charlois
PWG ’s-Gravenpolder
VAD Amsterdam 0
Wie heeft nog gegevens van de overige verenigingen?
-
[quote="Hanco Elenbaas
Van '94 tot '99 speelde ik bij VAD.
Als ik daar op de onderlinge kwam dan waren Jan Terpstra en de drie Van Westerloo's er en als je veel geluk had ook nog een of twee anderen. Gemiddeld nog geen 2 ½ partij op de clubavond gedurende deze vijf jaar.
[/quote]
Triest om te constateren dat VAD en Apeldoorn, die in mijn ogen toch tot de aansprekende verenigingen van Nederland behoren (VAD op grond van historie en Apeldoorn als runner up in de Ereklasse), geen onderlinge competitie meer hebben.
De clubavond/onderlinge competitie is m.i. de ruggegraat van een vereniging (hoort eigenlijk bij een andere topic).
Of moeten we constateren dat een damvereniging ook best uit een groepje spelers kan bestaan, dat samen een genoeglijke damzaterdag in de KNDB-competitie heeft?
Een vraag aan Hanco en Fred: Hoe is het 'misgegaan'?
Geen aanwas? Geen clubbinding? Vlucht naar het 'grote' geld?
Waarschijnlijk zullen er verschillende oorzaken te noemen zijn. Kunnen we misschien van leren.
En Hanco en Fred, hoe zien jullie de toekomst van VAD en Apeldoorn?
Van '94 tot '99 speelde ik bij VAD.
[/quote]
Triest om te constateren dat VAD en Apeldoorn, die in mijn ogen toch tot de aansprekende verenigingen van Nederland behoren (VAD op grond van historie en Apeldoorn als runner up in de Ereklasse), geen onderlinge competitie meer hebben.
De clubavond/onderlinge competitie is m.i. de ruggegraat van een vereniging (hoort eigenlijk bij een andere topic).
Of moeten we constateren dat een damvereniging ook best uit een groepje spelers kan bestaan, dat samen een genoeglijke damzaterdag in de KNDB-competitie heeft?
Waarschijnlijk zullen er verschillende oorzaken te noemen zijn. Kunnen we misschien van leren.
Van '99 tot '03 was ik lid van Gandhi. Met name Achfaaq Mohamedjoesoef heeft van alles geprobeerd om de onderlinge daar te laten lopen, maar ondanks een paar oplevingen is dat nooit echt gelukt. Achfaaq geeft ook al jaren trouw op vrijdag training op lagere scholen, maar werkelijk geïnteresseerde talenten heeft hij nog niet kunnen ontdekken.En bij Amstelland zitten wel echte liefhebbers, maar geen mensen die de capaciteiten en/of de tijd hebben om zich bezig te houden met jeugd opleiden.
Tijd voor maken, dit is korte termijn politiek. En een gewoon damlesje geven is tegenwoordig niet meer voor een demobord een groep proberen te enthiousiasmeren. Er is fantastisch materiaal door de KNDB gemaakt die het mogelijk maakt dat iedereen hiermee aan de slag kan.
De grootste fout die er gemaakt wordt: op scholen les geven en dan maar wachten tot er iemand naar de club komt. Damlessen dienen op de club gegeven te worden en niet op scholen. Schooldammen is alleen een middelen beslist geen doel!
Ik heb ervoor gezorgd dat Hein Meijer en Hans Jansen in de eerste helft van de jaren '90 ook enkele jaren les hebben geven op scholen, maar zelfs dat heeft geen talent van betekenis opgeleverd, hoe betrokken en enthousiast Hans en Hein ook waren. Het enige voordeel was dat Hans en Hein er zelf wel beter van gingen dammen.Bij Hiltex heeft Pieter Hildering dankzij zijn ruime beurs de mogelijkheid om zijn visie (jeugd, jeugd, jeugd!) kracht bij te zetten, waardoor Kees Romijn al jarenlang in de gelegenheid is full-time damles te geven aan kinderen. Momenteel heeft Hiltex tegen de veertig jeugdleden, wat redelijk is.
40 jeugdleden redelijk? Een gemiddelde damclub heeft op dit moment nog 11 leden! Hilderink heeft door zijn jeugdbeleid dus ongeveer 4 x zoveel leden als een gemiddelde damclub. Fantastisch werk dus van hem!
Dezelfde fout
Sponsors houden er niet van als bestuurders ze gaan voorschrijven hoe het sponsorgeld besteed moet worden.
Een goede sponsor is blij als er vanuit de vereniging plannen komen om op de lange termijn continuiteit te krijgen. Een goed jeugdbeleid zorgt er immers voor dat het bedrijf steeds meer in de belangstelling staat.
Sorry Hanco, ik vind jouw verhaal struisvogelpolitiek.
Ik zie dat ik het Quoten nog niet helemaal onder de knie heb. De strekking van mijn betoog lijkt me echter wel duidelijk
- Hanco Elenbaas
Bij VAD hadden we midden jaren '70 nog zo'n 75, 80 leden, meerendeels studenten en wat daar voor doorging. Rond 1978, 1979 speelde VAD met twee team in de Ereklasse, een derde in de Hoofdklasse en het vierde in de provincie. VAD was in de jaren '70 en '80 veruit de sterkste club van Nederland, hoewel het eerste team steeds wonderbaarlijk het kampioenschap verprutste.Piet Bouma wrote: Triest om te constateren dat VAD en Apeldoorn, die in mijn ogen toch tot de aansprekende verenigingen van Nederland behoren (VAD op grond van historie en Apeldoorn als runner up in de Ereklasse), geen onderlinge competitie meer hebben.
Op de Onderlinge kwamen gemiddeld 40 spelers. Het was er ongelooflijk gezellig, na afloop van de clubavond stappen tot de volgende ochtend of naar de sociëteit van de gebroeders Van Westerloo, boven hun toenmalige lijstenmakerij.
Maar dammen verloor aan populariteit, velen kozen voor hun carrière en stopten met dammen of verhuisden. De bindende factor Piet van Heerde overleed, clubs als Huissen, RDG, IJmuiden, DAVO, Amersfoort kochten de sterkste spelers weg.
Zelf slaagde VAD er niet in een sponsor te vinden ondanks verschillende pogingen.
VAD werd na het oprichtingsjaar 1969 nog twee keer kampioen van Nederland, in 1986 en 1987, maar daarna was het over. De beste spelers verdwenen.
De ijverigste dammer van VAD, Herman van Westerloo, stopte zijn energie in dambladen als DB en Hoofdlijn en hij werd ook nog competitieleider van de KNDB.
Dammende studenten kozen niet meer voor Amsterdam. Noeste pogingen van Hans Vermeulen en Christian van der Schaaf om een jeugdafdeling op te zetten mislukten.
De druppel was dat Hiltex/Amsterdam '80 in 1990 promoveerde naar de Ereklasse. Hiltex haalde Casper van der Tak terug en ook de laatste sterke speler die nog bij VAD was achtergebleven, Paul Oudshoorn.
Met vereende krachten wisten de resterende waterdragers zich nog een paar seizoenen te handhaven in de Ereklasse, maar in 1994 moesten ze toch buigen voor de onvermijdelijke degradatie.
Ook niet bevorderlijk voor VAD was dat er regelmatig moest worden veranderd van speelzaal.
VAD heeft nog een tijdje met twee teams in de competitie gespeeld, maar de animo voor het tweede was niet echt groot. Als je de mensen bijeen probeerde te krijgen, kreeg je vaak het gevoel dat iemand je een grote gunst verleende als hij toezegde weer een wedstrijdje te komen meespelen.
Vanaf 1998 heeft VAD nog maar één team en sinds 2000 wordt er geen onderlinge meer gespeeld. Wat overgebleven is bij VAD is een hecht gezelschap rond Herman van Westerloo. Deze jongens zullen het beslist nog wel een paar jaar volhouden.
En misschien keert de wind en wordt dammen wel weer een populaire sport in de komende crisisjaren en kan ook VAD daarvan meeprofiteren.
Zeker is dat als er geen VAD meer zou zijn, de meeste overgebleven VAD-ers er geen moeite mee zullen hebben om met dammen kappen.
-
Waren er pogingen om een sponsor te vinden? Volgens mij was/is Herman van Westerloo altijd een fervent tegenstander van sportsponsoring geweest. Hem is immer halsstarrigheid op dit punt verweten.Hanco Elenbaas wrote: (...)
Zelf slaagde VAD er niet in een sponsor te vinden ondanks verschillende pogingen.
(...)
-
Misschien moeten we heel voorzichtig toch denken aan een verschuiving van dammen op een doordeweekse avond naar het weekend en de vakantieperiodes.Piet Bouma wrote: De clubavond/onderlinge competitie is m.i. de ruggegraat van een vereniging (hoort eigenlijk bij een andere topic).
Die verschuiving is er eigenlijk al.
Verenigingen die nog maar enkele leden als vaste clubavondbezoeker hebben, kunnen vaak nog wel een tiental of achttal op de been brengen.
Zomertoernooien zijn al jaren goed tot uitstekend bezet. Dammen in Salou is populair. Ook andere toernooien die in aaneengesloten (vrije) periodes worden georganiseerd, zoals het Amsterdam Paastoernooi en het Bunschotense Barnsteentoernooi, lopen heel goed. Soms moeten deelnemers zelfs worden teleurgesteld, omdat er geen plaats meer is!
Kennelijk vindt 'men' het wel leuk om te dammen, maar is diezelfde 'men' een beetje uitgekeken op die clubavond.
Voor mezelf gesproken -en nu ga ik stoute dingen zeggen- ben ik de afgelopen tien jaar nauwelijks meer op een clubavond geweest. Toch kan ik het dammen niet missen.
Vroeger, dertig jaar tot verder terug, had men gewoon een baantje van negen tot vijf, en er hoefde niet altijd 'groei' te zijn in iemands functioneren. Ook mijn vader, die ergens baas van was, werkte echt niet langer dan van negen tot vijf. Dan vond hij lang genoeg.
Tegenwoordig is het presteren en nog eens presteren. Je collega's zijn je concurrenten. Functioneringsgesprekken, beoordelingsgesprekken, intervisiegesprekken, etc., alles is erop gericht om de groei in het functioneren van een medewerker te bewaken. Overwerk is normaal geworden, omdat iedereen elkaar tegenwoordig zit op te jagen en allerlei 'deadlines' dus gehaald moeten worden. Geen wonder dat mensen tegenwoordig geen puf meer hebben om 's avonds te dammen.
Misschien is het een uitdaging voor de toekomst, om een verschuiving van dammen op de doordeweekse avonden naar de weekenden en vrije periodes goed vorm te geven.
- Hanco Elenbaas
In 1977-78 zat ik met Wim Jurg in de sponsorcommissie van VAD, die door de ledenvergadering was aangesteld, nadat Rob Clerc was weggekocht door Huissen.Eric van Dusseldorp wrote:Waren er pogingen om een sponsor te vinden? Volgens mij was/is Herman van Westerloo altijd een fervent tegenstander van sportsponsoring geweest. Hem is immer halsstarrigheid op dit punt verweten.Hanco Elenbaas wrote: (...)
(...)
En later zijn er ook nog pogingen geweest.
Herman had in de jaren '70 en '80 natuurlijk nog niet zoveel invloed als tegenwoordig.
Over tegenstanders van sponsoring gesproken.
Kun je je nog herinneren hoe boos Hein en Paul zich konden maken op Piet Roozenburg in de tijd dat deze president van de FMJD was?
Roozenburg's idee over sponsoring was namelijk: "Wij moesten vroeger op de fiets naar de wedstrijden, met een broodtrommeltje onder de snelbinders. Ik zie niet in waarom die spelers van tegenwoordig dat niet ook kunnen!"
Misschien is Herman wel een tijdje bij Piet Roozenburg in de leer geweest.
-
Jeugdclub
Wat een verschrikkelijk boeiende discussie over het al of niet runnen van een jeugdclub.
Mijn ervaring is dat een jeugdclub jarenlang een bloeiend bestaan kan leiden en dan toch plotseling ter ziele kan gaan, als de grote leider stopt en er geen opvolgers zijn.
De bekende voorbeelden in Friesland zijn: Oranjewoud (Wisman), Warga (Koopman), Bergum (Van der Let), Nagele (Koene) en ongetwijfeld zijn er nog veel meer.
Damtrainers krijgen tegenwoordig vaak een vergoeding. Misschien zouden jeugdleiders ook betaald moeten worden. Grote clubs met een eigen clublokaal kunnen dat gemakkelijk opbrengen. Ik hoop dat deze discussie nog een tijdje wordt voortgezet.
Kunnen de e-mailadressen van de bondsraadsleden niet op dit forum verschijnen? Of is dat in strijd met de privacy? Net als kamerleden of gemeenteraadsleden zouden zij door de kiezers, in casu de KNDB-leden ter verantwoording geroepen moeten worden. Zo'n bondsraadscommissie zou trouwens samen met het toegevoegde bestuurlid op een bepaald beleidsterrein best een denktank kunnen vormen. Het gaat er toch niet om om bestuursleden voortdurend op kleine en grote tekortkomingen te wijzen, maar om ervoor te zorgen dat zij hun taken in de meest ruime zin zo goed mogelijk uitvoeren.
Wat een verschrikkelijk boeiende discussie over het al of niet runnen van een jeugdclub.
Mijn ervaring is dat een jeugdclub jarenlang een bloeiend bestaan kan leiden en dan toch plotseling ter ziele kan gaan, als de grote leider stopt en er geen opvolgers zijn.
De bekende voorbeelden in Friesland zijn: Oranjewoud (Wisman), Warga (Koopman), Bergum (Van der Let), Nagele (Koene) en ongetwijfeld zijn er nog veel meer.
Damtrainers krijgen tegenwoordig vaak een vergoeding. Misschien zouden jeugdleiders ook betaald moeten worden. Grote clubs met een eigen clublokaal kunnen dat gemakkelijk opbrengen. Ik hoop dat deze discussie nog een tijdje wordt voortgezet.
Kunnen de e-mailadressen van de bondsraadsleden niet op dit forum verschijnen? Of is dat in strijd met de privacy? Net als kamerleden of gemeenteraadsleden zouden zij door de kiezers, in casu de KNDB-leden ter verantwoording geroepen moeten worden. Zo'n bondsraadscommissie zou trouwens samen met het toegevoegde bestuurlid op een bepaald beleidsterrein best een denktank kunnen vormen. Het gaat er toch niet om om bestuursleden voortdurend op kleine en grote tekortkomingen te wijzen, maar om ervoor te zorgen dat zij hun taken in de meest ruime zin zo goed mogelijk uitvoeren.
-
Een stukje geschiedschrijving als antwoord op de verhalen van Piet en Hanco. In Apeldoorn is er sinds 1926 een vorm van georganiseerd dammen. In de jaren 30 werd er een ledenstop ingesteld omdat het aantal boven de 80 bedroeg. Er was ook nog een tweede vereniging met meer dan 60 leden. In 1963 is de boel gefuseerd maar zelfs eind jaren 70 was er nog een vereniging met bijna 60 senioren en 30 jeugdleden. Toch was er al wel iets kenmerkends aan de hand. In de rij nabij de deur speelden de toppers en hoe verder je in de zaal kwam hoe lager het nivo werd. Een kruk moest niet de moed hebben om aan een tafel in de rij der toppers te gaan zitten. Iemand die zich niet plaatste via de onderlinge kwam er simpelweg niet in. Daar is het ook al fout gegaan denk ik. De vaste kern regelde onderling wel dat het team ongewijzigd bleef. Aan het einde van het seizoen regende het altijd remises en vreemde uitslagen. Dreigende kampioenschappen werden altijd verhinderd om vooral maar niet landelijk verre reizen te hoeven maken. De jaarlijkse bingo werd overigens wel fanatiek gespeeld. Topspelers als Van Gerrevink, Meijer en Hartgers waren geen lid en werden ook vooral niet benaderd. Wie wilde dammen moest zelf maar komen zo vond men. De zaal was altijd propvol, vergaderingen een enorme chaos en de belangrijkste klus was snel te spelen zodat men nog kon klaverjassen. Indien er dan toch iemand van de vaste kern uit het tiental afviel bedankte hij meestal ook als lid of "was voorlopig toevallig verhinderd". Toen begin jaren 80 de jeugd sterk kwam opzetten en de gevestigde orde klappen opliep werd de interesse minder. Feitelijk is de boel ten onder gegaan aan een gebrek aan kommunikatie. De mentaliteit van we doen het al jaren zo dus waarom moet het anders. De weinigen die zijn overgebleven hebben niet meer de moed om er nog iets aan te doen. Het hele sponsorgebeuren van nu heeft alleen zin als tijdelijk tijdrekmiddel om te overleven. Als je de tijd die je zo wint niet wenst te gebruiken om aan jeugd, sfeer, rekreatiedammen etc te werken dan is het einde verhaal. Persoonlijk was ik een voorstander om dmv sponsoring het voortbestaan te rekken maar dan als middel en niet als doel. De huidige vorm is volkomen zinloos.Ik denk dat het verhaal lijkt op de situatie bij Vad.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
In het Handboek KNDB staat een overzicht van de bondsraadleden met hun e-mailadressen (bijgewerkt t/m maart 2004).anton schotanus wrote:Kunnen de e-mailadressen van de bondsraadsleden niet op dit forum verschijnen?
Op te vragen via www.kndb.nl ;klik op KNDB, Handboek, B4 Bondsraad.
-