Wat is de functie van een damclub?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Wat is de functie van een damclub?

Post by Kosmos » Thu Jul 01, 2004 15:23

Anton Schotanus vroeg zich af wat mensen denken wat de functie van een damclub is.
Wat trekt mensen naar een club?
Ik denk dat naast het dammen zelf de sociale factor belangrijk is.
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Thu Jul 01, 2004 16:18

Damkoningin wrote:Wat ik vind dat onze damclub (Witte van Moort) te bieden heeft is:
1. Gezelligheid
2. Onderlinge contacten
3. Je hoort wat er met de medemens gebeurt (zie ook punt 2)
4. Er worden gezellige toernooien gehouden bij ons : NK junioren Halve finale en finale en de Damn8.
5. Achter de computer zitten en alleen daar maar dammen gaat saai worden. Bij een damclub gebeurt er meestal altijd wat nieuws.
6. Je zit toch niet voor niets bij een damclub, ga er dan ook heen. Als je toch alleen maar achter de computer zit te dammen, waarom ben je dan ergens lid van????
Heaven is no location, but a state of mind

Dieter

Post by Dieter » Thu Jul 01, 2004 17:08

In de statuten van onze club staat zoiets als:
Doelsteling van de vereniging is het promoten van de damsport. Leden te bekwamen in het damspel en het organiseren van competities.

Naar mijn mening is een damclub een bindende factor voor dammers, starters vinden er de gelegenheid kennis te maken met de sport en voor alle niveaus hoort een vereniging een gezellig punt van samenkomst te zijn. behalve dammen is er dan ook elk jaar een feestavond, en het laatste uurtje van de clubavond aan de bar is zeker ook niet het onbelangrijkste moment.

Braintag

Post by Braintag » Thu Jul 01, 2004 17:54

Dieter wrote:In de statuten van onze club staat zoiets als:
Doelsteling van de vereniging is het promoten van de damsport. Leden te bekwamen in het damspel en het organiseren van competities.

Naar mijn mening is een damclub een bindende factor voor dammers, starters vinden er de gelegenheid kennis te maken met de sport en voor alle niveaus hoort een vereniging een gezellig punt van samenkomst te zijn.
Dat van die dammers wil ik wel gelon. Voor starters zijn de meeste damclubs echter niet geschikt. Er heerst doorgaans een wat gesloten cultuur. Het niveau-verschil is doorgaans schier onoverbrugbaar, althans, na een 12-tal verliespartijen hebben zelfs de grootste bikkels het wel weer gezien. Starters zouden, net als kinderen, collectief geworven moeten worden zodat ze zich aan elkaar kunnen optrekken. Maar het praktische probleem is natuurlijk dat oudere starters niet meer gezellig samen naar school gaan. Het zijn individuen. Vroeger was er in amsterdam een damclub voor politie-agenten geloof ik. Misschien moet je probreren een hele beroepsgroep binnen te halen, of ipv schooldamwedstrijden wedstrijden tussen bedrijven of ambtenaren van verschillende gemeentes organiseren. Ook in bejaardenhuizen zou wel wat te halen moeten zijn. Advertenties bij het CWI of de sociale dienst zouden ook wel eens vruchten af kunnen werpen.

Oftewel; damverenigingen zijn niet open genoeg. Het zijn sterfhuizen voor een snel slinkend aantal fanatici.

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Fri Jul 02, 2004 11:38

In de volgende volgorde:
1. dammen;
2. ontmoeten;
3. organiseren.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Jul 03, 2004 22:38

Moet een damclub (verplicht) jeugd opleiden? Daarover ging het in onderstaande discussie, die ik maar even in deze thread plaats, omdat hij hier beter past dan in de thread 'Wie moet de nieuwe voorzitter worden van de KNDB'
Piet Bouma wrote:
Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:Als een damvereniging alleen maar uit leden bestaat, die graag een partijtje (nationaal) wil spelen en verder niks, dan heeft die wat mij betreft geen bestaansrecht.
Ik denk dat we met bovenstaande uitspraak wel de kern van ons meningsverschil te pakken hebben. Ik vind namelijk dat deze verenigingen wel bestaansrecht hebben, sterker, ik ben zeer blij met deze clubs en hun leden.

Want ook als een club niet actief opleidt, dan nog steunt hij simpelweg door zijn bestaan de damsport. Er komt eens een buurman of een kennis mee naar de club, de vereniging biedt onderdak voor een dammer die verhuisd is, de leden steunen de KNDB dmv hun contributie, de club publiceert in de plaatselijke pers en houdt zo de aandacht voor het dammen warm, etc. Natuurlijk is het mooi als er nog meer gebeurt, maar als ik moet kiezen tussen een club waar de mensen alleen maar hun partijtje spelen of geen club, dan weet ik het wel.
De kern hebben we inderdaad wel te pakken. Maar hoe zie je de lange termijn van zo'n club?
De buurman of een kennis, die op latere leeftijd met de damsport in aanraking komt, zie ik maar al te vaak afhaken. En dat omdat we allemaal ons partijtje spelen en voor die buurman en kennis geen tijd hebben om ook daarvoor een stukje opleiding in het leven te roepen. (Wat dat betreft hebben de bridgers, die de doelgroep senioren aangeboord hebben, het beter voor elkaar. Introductiecursussen, begeleiding etc. het is vaak pico bello geregeld).
De contributie is een goed motief. Daar ben ik het met je eens. De clubs moeten vooral blijven bestaan. Maar hoelang?
De dammer, die verhuisd is. Opgeleid bij de jeugd van een andere club?
En uiteraard, ik kies ook voor een club waar je een partijtje kunt spelen dan geen club.
Maar nogmaals Jan Pieter, hoe zie je de lange termijn van zo'n club?
Ik denk dat een sportclub (dus niet per se een damclub) die op zo'n manier bezig is ook op lange termijn bestaansrecht heeft, op voorwaarde althans dat het niet bergafwaarts gaat met de sport als geheel.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sat Jul 03, 2004 22:46

kneeltje wrote:In de 22 jaar dat ik lid ben van RDC is er nog nooit iemand binnen gelopen die nog nooit gedamd had maar toch lid wil worden.
Vreemd, want in de 25 jaar die ik bij Amstelland speel, hebben wij (naar schatting) een tiental leden gekregen (ik heb het over ouderen; een aantal is helaas alweer overleden) die daarvoor nog nooit bij een club gedamd hadden. Hoe zit dat bij andere clubs?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jul 03, 2004 22:58

Jan Pieter wrote:Ik denk dat een sportclub (dus niet per se een damclub) die op zo'n manier bezig is ook op lange termijn bestaansrecht heeft, op voorwaarde althans dat het niet bergafwaarts gaat met de sport als geheel.
Oke, Jan Pieter, ik switch ook even van thread.

Waar zou het aan liggen dat het bergafwaarts gaat met de damsport als geheel?
(Ik bedoel dan met name het ledenverlies).

Opleiding?, imago?, resultaten (in 2003 3 wereldkampioenen!!)?
Misschien dat jij een heldere analyse kunt geven.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jul 03, 2004 23:12

Jan Pieter wrote:
kneeltje wrote:In de 22 jaar dat ik lid ben van RDC is er nog nooit iemand binnen gelopen die nog nooit gedamd had maar toch lid wil worden.
Vreemd, want in de 25 jaar die ik bij Amstelland speel, hebben wij (naar schatting) een tiental leden gekregen (ik heb het over ouderen; een aantal is helaas alweer overleden) die daarvoor nog nooit bij een club gedamd hadden. Hoe zit dat bij andere clubs?
In de twee periodes dat ik bij Huizum dam (1986-1988, 1996-2004), zijn er inderdaad ook mensen binnengekomen (ik schat een stuk of 6), die nog nooit bij een club hadden gedamd. Zij zijn vrijwel allemaal weer afgehaakt. Een van deze mensen is nog steeds lid, maar komt niet meer op de clubavond. Heeft het altijd te druk. Toch zijn we blij dat hij ons dan nog financieel ondersteunt (moeten we daar echt blij mee zijn?).

Jan Pieter, een vraagje: Deden jullie bij die binnenkomende mensen dan wel iets extra's aan opleiding, begeleiding etc?"

kneeltje

Post by kneeltje » Sat Jul 03, 2004 23:46

Jan Pieter wrote:
Ok, gelukkig bij jullie wel, maar hoe zie jij Amstelland over 10 jaar? Wat is jullie beleid op dat gebied?

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sun Jul 04, 2004 12:38

Piet Bouma wrote:Waar zou het aan liggen dat het bergafwaarts gaat met de damsport als geheel?
(Ik bedoel dan met name het ledenverlies).

Opleiding?, imago?, resultaten (in 2003 3 wereldkampioenen!!)?
Misschien dat jij een heldere analyse kunt geven.
Bij mijn weten was het ledental van de KNDB redelijk constant tussen 1900 en 1970, en het paradoxale is dat er juist toen niets aan opleiding werd gedaan. Damboeken waren er amper en toppers uit die tijd kunnen vertellen hoe moeilijk het voor hen was om als jeugdlid toegelaten te worden tot een club.

De clubs hadden veel meer een sociale functie en aanwas kwam voor een groot deel via prive-contacten tot stand: zoons die (niet te jong!) met hun vader meegingen, de buurman, een vriend, een kennis, etc.

Sinds 1970 wordt er veel meer aan opleiding gedaan en daarmee trek je vooral prestatiegerichte dammers aan. De Nationale Competitie is groter dan ooit en als je een match zou kunnen spelen tussen de 500 sterkste dammers van 2004 tegen de top-500 van 1970 dan zouden de huidige dammers een verpletterende overwinning boeken. Een beetje informatiemanager zou dat vast wel kunnen verkopen als een groot succes.

De waarheid is echter dat het sinds 1970 neerwaarts gaat. Die trend treft meer sporten, maar de dambond krijgt er wel erg van langs. De verleiding is groot om de schuld daarvan aan TV en PC te geven, maar dat is mij te makkelijk. In de afgelopen tien jaar is de bridgebond namelijk gegroeid van bijna niets tot 100.000 leden. Ook de moderne mens heeft dus nog wel behoefte aan een avondje in de week (denk)sport.

Het probleem is vooral dat de damsport de recreatiespeler niet meer aanspreekt. De speler die gewoon een avondje wil dammen en verder geen flauwekul: geen opleiding, geen boeken, geen clubcompetitie. De recreatiespeler heeft namelijk andere behoeftes dan vroeger. Voor 1970 waren er veel intelligente mensen met een suf baantje. Die wilden 's avonds dolgraag hun hersens een keer aan het werk zetten. Tegenwoordig is iedereen hoogopgeleid en druk, druk, druk. Sportclubs moeten dus veel meer ontspanning dan inspanning bieden. Bridge, met zijn meerdere sessies op een avond en veel drinkpauses voldoet daaraan uitstekend. Maar wie gaat er na een zware werkdag nu 4 uur zitten denken achter een dambord? Alleen de allerfanatieksten toch?

Ik vind dus dat de damclub veel sneller en gezelliger moet. Bedenktijd tenminste halveren, en duidelijk maken dat ook mindere goden van harte welkom zijn. Opleiding is prima, maar we moeten ons vooral op de recreatiespelers richten. Daar zit het ledenverlies, niet bij de damfanaten.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sun Jul 04, 2004 12:50

Piet Bouma wrote:Jan Pieter, een vraagje: Deden jullie bij die binnenkomende mensen dan wel iets extra's aan opleiding, begeleiding etc?"
We deden vooral niets aan opleiding. Daarmee zouden we slechts het beeld creeren dat dammen alleen geschikt is voor mensen die hard willen studeren. Wel hebben we er altijd naar gestreefd om een gezellige clubavond te hebben. De lokatie is daarbij van groot belang. Als ik de bedrijfskantines en de kerkzaaltjes zie waar sommige clubs zitten, daar ga je toch niet voor je plezier naartoe.

Jo Gorissen

Post by Jo Gorissen » Sun Jul 04, 2004 13:00

Helemaal mee eens Jan Pieter.
Damfanaten weten hun weg toch wel te vinden, maar de mensen die gewoon een plezieige avond willen hebben en daarbij ook nog een gezellig potje willen dammen, worden vaak de club uit gekeken. Het wordt bijna als vanzelfsprekend geacht, dat je ook deelneemt aan een of andere wedstrijdcompetitie. Daar hebben veel receanten niet zoveel interesse in. Dan ben je binnen de kortste keren zo'n lid kwijt. Mijn mening is, dat je niet steeds naar de kwaliteit moet kijken, maar ook naar kwantiteit. Als mensen zich bij 'n club thuis voelen dan blijven die ook op de clubavond komen. Dan heb je echt een bloeiende vereniging en dat hoeft m.i. dan niets met de kwaliteit van de dammer te maken te hebben.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jul 04, 2004 14:02

De waarheid is echter dat het sinds 1970 neerwaarts gaat. Die trend treft meer sporten, maar de dambond krijgt er wel erg van langs. De verleiding is groot om de schuld daarvan aan TV en PC te geven, maar dat is mij te makkelijk. In de afgelopen tien jaar is de bridgebond namelijk gegroeid van bijna niets tot 100.000 leden. Ook de moderne mens heeft dus nog wel behoefte aan een avondje in de week (denk)sport.

Het probleem is vooral dat de damsport de recreatiespeler niet meer aanspreekt. De speler die gewoon een avondje wil dammen en verder geen flauwekul: geen opleiding, geen boeken, geen clubcompetitie. De recreatiespeler heeft namelijk andere behoeftes dan vroeger. Voor 1970 waren er veel intelligente mensen met een suf baantje. Die wilden 's avonds dolgraag hun hersens een keer aan het werk zetten. Tegenwoordig is iedereen hoogopgeleid en druk, druk, druk. Sportclubs moeten dus veel meer ontspanning dan inspanning bieden. Bridge, met zijn meerdere sessies op een avond en veel drinkpauses voldoet daaraan uitstekend. Maar wie gaat er na een zware werkdag nu 4 uur zitten denken achter een dambord? Alleen de allerfanatieksten toch?
Jan Pieter,

Grotendeels kan ik met je meegaan. De recreatiespelers, die zijn we kwijtgeraakt. Ik ben eens naar de site van de bridgebond gegaan.
www.bridge.nl. Een aanrader. Op ICT-gebied hebben we ook nog flink wat te doen.
Bij de link historie staat het volgende:

Lang bleef bridge dat elitaire karakter behouden en het ledental van de bond bleef tussen 10- en vijftienduizend hangen. Totdat in de jaren zeventig bridge een zeer populaire sport werd en het ledental van de bond explodeerde. Ook bridgers in spijkerbroek deden hun intrede.
De Nederlandse Bridge Bond behoort tot de snelle groeiers. In 1980 telde de bond 40.000 leden. In 1995 werd, mede door het succes van de van Start tot Finish-lesmethode, de 100.000-mijlpaal bereikt, verdeeld over zo'n 1000 clubs. In 2000 waren er 110.000 leden. De Nederlandse Bridge Bond hoort tot de elf grootste sportbonden van Nederland en is, na de Amerikaanse de tweede bridgebond ter wereld.

We hebben de slag dus in de periode 1970-2000 op een of andere manier gemist. De vraag is nu:
Hoe halen we die in?

Als ik het zo bekijk moet de clubavond dus drastisch omgegooid worden.
Zelf heb ik in Het Damspel al eens een voorzetje gegeven. Waarschijnlijk moet het nog veel rigoureuzer. Moeten we veeleer niet naar sneldamcompetities. Parencompetities?? (Willen we niet veeleer met onze partner recreëren?). Ook bij bridge blijft het competitieve element wel voorop staan. Maar het lijkt veeleer op een ontspannende manier te verlopen.

Laten we eens verder brainstormen. Kom op jongens, reageren! En let op: In de komende jaren (2010-2015) komt er een golf aan senioren, met vrije tijd! Een doelgroep, die we misschien nog bij de lurven kunnen pakken.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Jul 04, 2004 16:10

Ik weet wel een leuk compromis tussen het standpunt van Piet Bouma en dat van Jan Pieter: bij bekerdammen gaat bij 4-4 de club met de meeste jeugdleden verder naar de volgende ronde. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Post Reply