Dammer wrote:Kosmos wrote:Een opmerkelijk, verbazingwekkend fenomeen is het eindtijddenken der christenen.
Vanaf Paulus tot nu denkt men dat Jezus in zijn tijd terugkeert. Paulus dacht dat Jezus nog tijdens zijn leven zou terugkeren en was daarom enorm fanatiek bezig zoveel mogelijk mensen te bekeren toto het 'ware geloof'.
De bijbel voorspelt de terugkeer van de Messias in tijden van oorlog en rampen en als de mensen slecht zijn. Kortom de eindtijd wordt door iedere generatie weer verwacht (en zo gaat hjet dan ook) want de Aaarde is ALTIJD in oorlogen verwikkeld en rampen slaan in alle tijden toe! En het lijkt almaar erger te worden! Mensen zijn altijd al slecht geweest (zie de Zondvloed)
Door de geschiedenis heen zijn er talloze voorspellingen geweest van vrome gelovigen over de terugkeer van Jezus. Steeds met voorspelbaar resultaat. Rondom 2000 dacht de vader van een damleerling nog van mij dat de Aarde zou vergaan.
Jan Schippers is niet de enige christen die denkt dat de wederkeer van Christus nabij is.
Zo hebben christenen al 2000 jaar gedacht, zo denken ze nu en zo zullen ze over 2000 jaar nog denken (tenzij het verandert).
De tijden van rampen en oorlogen zijn echter wel steeds sterker geworden. Neem alleen al het simpele voorbeeld van het aantal aardbevingen. Wanneer je dit bekijkt is de toename werkelijk enorm.
Verder ga je toch wel aan een heel aantal bijzondere tekenen voorbij!
Neem Israel: hoe is het te verklaren dat de joden niet gedurende de achterliggende 1800 (!!) jaren voor 1948 zijn opgegaan in de volken waar ze op dat moment waren? En dat inderdaad Israel weer terug is in zijn land?
Iedereen met een beetje bijbelkennis weet dat eerst de joden terug moesten keren naar hun land voordat Jezus terug komt (Jes 2/Ez 37/Op 12/Zef 3 etc).
Neem het machtsblok van Europa: Het vierde rijk van Daniel (Daniel 2 / Daniel 7), het Romeinse rijk, is er weer! Hoe dat tot stand gekomen is? Lees het in Openbaring 17:8, het was er, toen was het er niet meer, maar het zal er weer komen. Op een geheel vrijwillige basis (Op 17:10), en zo is het ook gebeurd.
Ook dit moest volgens de Bijbel eerst gebeuren, voor de terugkomst van Jezus.
Nog een voorbeeld: Openbaring 13:16/17 spreekt van een wereldwijde beheersing, zo sterk dat niemand kan kopen of verkopen. Vers 16 geeft aan hoe: Met een merkteken aan de rechterhand en voorhoofd. Het is nu voor het eerst dat dit daadwerkelijk mogelijk is! Op seminairs over de toekomst wordt al gespeculeerd wanneer iedereen deze chip zal krijgen.
Ook deze wereldwijde beheersing gaat aan de komst van Jezus vooraf, en is nu voor het eerst mogelijk.
Er zouden nog meer voorbeelden te geven zijn.
Al met al zijn er nu dermate veel tekenen aan het uitkomen, die er in vorige generaties niet waren maar er nu wel zijn, dat we twee dingen kunnen concluderen:
Jezus kon eerder nog niet terugkomen omdat deze dingen eerst in vervulling moesten gaan, en, nu deze dingen allemaal in een hoog tempo in vervulling aan het gaan zijn is het duidelijk: Jezus komt spoedig terug!
Een verlate reactie (nuja vergeleken bij Uw eigen reactie valt het voorwaar mee!) op het relaas van ‘Dammer’ vanwege de mijzelf opgelegde ‘radiostilte’ van 3 dagen (Tijd voor bezinning):
Als u mij ervan wilt overtuigen dat er vele pofetieën uitkomen in dit tijdsgewricht, zou ik graag bewijs zien dat het aantal aardbevingen toeneemt, zoals U claimt. Overigens vind ik het verschijnsel aardbeving moeilijk te rijmen met een liefdevolle God. Beelden vanuit (bijv.) Bam roepen bij mij de vraag op: Waarom toch Heer?
U zegt: Het Romeinse Rijk - in Daniel beschreven met zijn strijdwagens en galjoenen - is er weer. Ik denk: Wel erg makkelijk om de EU als het Romeinse Rijk te zien. Ik vind de overeenkomsten niet indrukwekkend.
De profeten voorspelden een spoedige terugkeer van de Isrealieten naar hun land toen de Isrealieten in ballingschap leefden. De profeten gaven de Isrealieten hoop dat hun volk na de Babylonische ballingschap naar hun land mocht terugkeren en in ere hersteld zouden worden. De Heer zou hun vijanden verscheuren. Maar in plaats daarvan keerde een kleine groep terug naar een land dat nooit meer het trotse rijk van honing en melk zou worden als voorheen. (En de glorie van de tempel die volgens Haggai (2:3-4,9) groter zou zijn als ie van de eerste, was in werkelijkheid maar een nogal bescheiden tempel.)
En Jeruzalem, dat nooit meer verwoest zou worden volgens de profeten, werd in 70 na Christus gesloopt en in verhouding met de Holocaust van nazi-Duitsland stierven bij die opstand tegen de Romeinen evenveel joden door kruisiging! (Josephus, geschiedschrijver uit de eerste eeuw vermeldt dat de heuvels rond Jeruzalem letterlijk ontbost waren door de hoeveelheid hout nodig voor al die kruizen…) Overigens was de opstand tegen de Romeinen geïnspireerd door de hoop op een militaire verlosser, zoals bijv. Jesaja en Jeremia de Verlosser afschilderen.
Maar 25 eeuwen later mogen de joden, na enkele Holocausts, dan terug naar een land, maar wel tussen vijanden die zichzelf in bussen en in winkelstraten opblazen, en zonder waardigheid en een wereldopinie die het volk het volk van de Heer noemen. En op de plaats waar de Heer vereerd zou moeten worden staat een machtige Moskee………
Zelfs Uzelf distancieert zich van Israels politiek, ofschoon noodzakelijk om de profetieën 25 eeuwen na dato en een veelvoud van generaties teleurgesteld achterlatend, alsnog uit te laten komen.
Dat de joden nog steeds een volk vormen, is op het eerste gezicht inderdaad wonderbaarlijk. Daarover heeft Arjen al enkele verstandige dingen gezegd. Zelf heb ik te weinig inzicht in de geschiedenis van de joden om te verklaren hoe het komt dat joden, ofschoon versnipperd over de wereld (diaspora) nog steeds een te onderscheiden volk vormen. Maar als ik de profeten lees, constateer ik dat de profetetieën juist niet uitkomen, dat het beloofde eerherstel voor de joden uitblijft en dat Jeruzalem wel vernietigd wordt, ook al zou de Heer zogenaamd Sion sparen. De joden krijgen geen beloofd eigenbestuur, maar worden steeds onderdrukt door andere volkeren, zoals de Romeinen, ook al zeggen de profeten dat de Heer der Heerscharen de vijanden Israels zou verscheuren. De tempel wordt herbouwd, maar is een zwakke afspiegeling van Salomons Tempel.
Wat betreft Openbaringen neemt U een voorschot op de toekomst. Het zou theoretisch kunnen gebeuren dat mensen een teken op hun voorhoofd krijgen, maar dit is geen bewijsvoering, maar speculatie over wat gebeuren gaat.
Deze visie op de profeten is geïnspireerd op
Jezus, een crisis in het leven van God van Jack Miles, wiens eerste boek
God, een biografie, bekroond werd met de Pulitzer Prize.
Nog iets over de profetieën. Ze zijn zo vaag opgesteld dat er al snel iets lijkt uit te komen. Zo staat in het evangelie (excuus, ik doe dit uit mijn hoofd, ik hoop dat mijn geheugen geen fouten bevat) dat de Verlosser Immanuel zou heten hetgeen betekent God is met ons. Nu heet de Verlosser Jezus, maar er wordt trots beweerd dat de profetie uitkomt! Op zo’n manier komt de profetie altijd uit, want uiteraard is de Verlosser synoniem aan “God zij met onsâ€?. Ik zie gewoon dat de Verlosser Jezus heet en geen Immanuel, dus de profetie komt niet uit.
Verder kende Jezus de profetieën en als hij in het evangelie iets doet waarmede een bepaalde voorspelling uitkomt (vaak op nogal zinnebeeldige wijze), heeft dat geen bewijskracht aangezien Jezus (of beter gezegd: de evangelisten - in mijn visie) weet wat Hij moet doen om de profetie uit te laten komen.