Een onderlinge competitie is vaak onregelmatig, dat wil zeggen: grote verschillen in speelsterkte, en aantal gespeelde partijen. Een in damkringen welbekend systeem om zo'n competitie te organiseren is het Moyenne-systeem.
De stand wordt bepaald door een combinatie van het eigen percentagescore, de eigen moyenne, en het gemiddelde van de tegenstander moyennes. In toernooibase vinden we na enig zoeken een aantal competities: Amersfoort, Arnhem, Bram Limburg Bokaal Den Haag, Haarlem, Hoogeveen, Oerterp, Zomerrapid 020.
De Zomerrapid 020 heeft aan het systeem nog een specialiteit toegevoegd. Deelnemers moeten ten minste 15 partijen spelen. Indien minder, dan wordt het aantal gespeelde partijen aangevuld met verliespartijen.
Een nadeel van het moyenne systeem is dat er na ca 10 partijen niet zo veel meer veranderd. Dat maakt het aantrekkelijk om niet te spelen, bij een goede score in het begin. Je kunt dit ook als een voordeel zien: de competitie blijft spannend als gevolg van deze kleine verschillen tot in de derde decimaal.
X = IJmuiden
Dit door damclub IJmuiden gebruikte systeem is gebaseerd op spelerswaarden. Afhankelijk van de speelsterkte wordt aan een speler een waarde toegekend. In tegenstelling tot het "Keizer"-systeem blijft de spelerswaarde gedurende de competitie in principe constant. De score van een partij wordt gedefinieerd als (2,1, 10%) maal de spelerswaarde van de tegenstander. De gedachte achter de 10% is dat spelen altijd aantrekkelijker is dan wegblijven. Als alle spelers dezelfde waarde hebben, is dit gelijk aan het oorspronkelijke scoresysteem met uitzondering van de 10% voor verlies.
Spelerswaarde
Hoe bepalen we de spelerswaarde? De spelerswaarde wordt ongeveer gelijk gesteld aan het scorepercentage wat een spelers geacht wordt te scoren, maal 2 voor 10x10 dammen, en 1 voor schaken of Fries-dammen. Wat er gaat gebeuren weten we uiteraard niet. Maar de competitie van vorig jaar kan uitkomst bieden.
Als voorbeeld nemen we de onderlinge van Diemen (2023). We beperken ons tot spelers die meer dan 10 partijen hebben gespeeld.
Max = 2. Min = 0,25 1000 = sterkte competitie (%) ------ Waarde ------ Pl Rating DP We Wi Re Ve Pu Score %Score %Rtg %Elo* 1 KT 1504 504 23 22 1 0 45 98% 1,96 2,00 1,92 2 SO 1303 303 21 15 4 2 34 81% 1,62 1,61 1,71 3 HvW 1109 109 26 12 5 9 29 56% 1,12 1,22 1,30 4 ThW 1300 300 16 11 4 1 26 81% 1,63 1,60 1,71 5 RB 1037 37 17 10 3 4 23 68% 1,35 1,07 1,10 6 MK 983 -17 19 7 6 6 20 53% 1,05 0,97 0,95 7 SP 977 -23 21 6 8 7 20 48% 0,95 0,95 0,94 8 JvdG 1160 160 15 7 5 3 19 63% 1,27 1,32 1,42 9 NK 1061 61 15 5 6 4 16 53% 1,07 1,12 1,17 10 RB 1003 3 12 5 3 4 13 54% 1,08 1,01 1,01 12 RR 858 -142 20 4 5 11 13 33% 0,65 0,72 0,62 15 JET 890 -110 15 4 3 8 11 37% 0,73 0,78 0,70 17 PG 952 -48 13 2 6 5 10 38% 0,77 0,90 0,87 19 SS 770 -230 11 3 2 6 8 36% 0,73 0,54 0,42 23 KK 541 -459 17 2 2 13 6 18% 0,35 0,25 0,25 Gemiddelde=1007 C100% = 1000 Sigma = 2000 / 7Sterkte competitie = 1000 (afgerond gemiddelde).
DP = eigenrating -/- sterkte competitie.
Percentage op basis van lineaire ratingformule:
- P[ThW] = ( DP=300 / C100% + 50% ) = 80%, waarde = 1,60.
We kunnen dezelfde berekening uitvoeren op basis van de Elo tabel / formule.
- P[ThW] = Elo tabel(DP=300) = 85,3%, waarde = 1,71.
Percentage P voor ratingverschil DP:
P = Normale verdeling(DP, mean=0, sigma = 2000/7, cumulatief)
Tenslotte
Met beide systemen kan de competitieleider een aantrekkelijk rooster samenstellen. In de loop van de competitie mogen spelers elkaar meerdere keren ontmoeten. Er is ook ruimte om een mini-match te spelen op een clubavond. Zowel tegen één of meerdere tegenstanders.