Nee man.Ben Anoniem wrote:Heb je bij het overtypen nergens een t door een d vervangen?

SB en proloog POLL
-
DT-neuker!Ben Anoniem wrote:Kosmos wrote:Nee man.Ben Anoniem wrote:Heb je bij het overtypen nergens een t door een d vervangen?
Bij "Ja" bevestig je datgene wat in de vraag wordt geopperd.
Bij "Nee" ontken je datgene wat in de vraag wordt geopperd.
Je hebt dus minstens één d door een t vervangen.
Heaven is no location, but a state of mind
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Onzin. Kijk even op http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/620/ , daar wordt je uitgelegd hoe het zit. En als ik jou was, zou ik me maar niet meer aan uitspraken over correct taalgebruik wagen.Ben Anoniem wrote: Bij "Ja" bevestig je datgene wat in de vraag wordt geopperd.
Denkers verzetje
Ach laat die arme Denker toch, hij heeft verder niks te melden. Hij verdient ook een verzetje...Jan Pieter wrote:Onzin. Kijk even op http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/620/ , daar wordt je uitgelegd hoe het zit. En als ik jou was, zou ik me maar niet meer aan uitspraken over correct taalgebruik wagen.Ben Anoniem wrote: Bij "Ja" bevestig je datgene wat in de vraag wordt geopperd.

-
Re: SB en proloog POLL
In vervolg op mijn post uit de topic Weg met de gelijke spelen.
Een totaalaanpak voor o.m. het NK:
1. De 3-0 uitslag komt weer terug.
2. We gaan met versneld tempo spelen (bijv. 50 in 1 ½ uur, daarna een half uur voor de rest van de partij.
3. We spelen een sneldamproloog als 1e ronde. Wat is daar te verdienen: De winnaar krijgt een puntenwaardering iets minder dan 3 wedstrijdpunten.
Voorbeeldje: Kees Thijssen haalde op het laatste NK 17 punten in het normale toernooi. Stel dat hij ook met dezelfde score (gedeeld) winnaar van sneldamproloog is.
Waardering per punt: 3:17 = 0,176. Naar beneden afgerond 0,17.
Zijn score 17 x 0,17 = 2,89. Score Gerrit Boom op zelfde systematiek: 4 x 0,17 =
0,68. Het verschil is gemaakt.
Bij gelijk eindigen van de sneldamproloog. Een ultieme biedbarrage. Niet voor verder verschil, maar om andere redenen. Ik kom hier op terug.
4. We spelen een rode draadronde. Die bestaat uit een aangepaste Delftse puntenoverwinning.
In voorbeeld NK: als een speler 13 puntenoverwinningen (dus eigenlijk allemaal remises in ons huidige spel) behaalt op basis van 3 schijven verschil (De eerder voorgestelde Delftse variant) krijgt hij een score iets minder dan 3 punten. Rekenvoorbeeld 3:13 = 0,2307. Afgerond 0,23 per puntenoverwinning met 3 schijven verschil. 13 x 0,23 = 2,99.
Uitslag puntenoverwinning op basis van 3 schijven verschil wordt dan: 1,23 – 1,00.
Als een speler een puntenoverwinning behaalt op basis van 2 schijven verschil (2 dammen tegen een dam), krijgt hij de helft (naar beneden afgerond) van de puntenoverwinning bij drie schijven.
Dus 0,23/2 = 0,115. Afgerond 0,11. Uitslag puntenoverwinning op basis van 2 schijven: 1,11 – 1,00.
5. Ondanks het voorgaande zou het theoretisch kunnen voorkomen, dat er nog spelers gelijk eindigen op de 1e plaats. Dan gelijk na afloop normale toernooi de ultieme biedbarrage.
6. Tactiek. De koploper (en voor aanvang van de ‘normale’ 1e wedstrijdronde de winnaar van de sneldamproloog) krijgt het recht om de loting te bepalen. Dus hij bepaalt aan de hand van een vooraf vastgesteld wedstrijdschema, welke tegenstander hij krijgt. Maar ook: de tegenstander van een eventuele concurrent. Dat kan ook een keus zijn, om een concurrent op afstand te houden c.q. te zetten.
7. Door het snellere speeltempo kan overwogen worden 2 ronden op 1 dag te spelen.
Mijn motivatie van dit voorstel.
a) Het winstpercentage moet omhoog. Vandaar 3-0, versneld dammen en ook Delftse puntensystematiek.
b) Er moet meer verschil gemaakt kunnen worden. Niet alleen vooraf door een sneldamproloog maar ook nog tijdens de normale wedstrijdrondes. En ook in de laatste ronde. Wanneer er meerdere spelers dichtbij elkaar in het klassement staan, vallen er niet alleen remises maar gaat men ook voor puntenoverwinningen. Het kan dus spannend blijven tot in de laatste ronde(n).
c) Als we het over een finale van het NK hebben moet er een kampioen komen. Geen barrage enkele dagen later of maanden later. Nee, op de laatste wedstrijddag moet de kampioen bekend worden. En met verschil. Bezien we de laatste NK’s, dan valt mij op dat er in ieder geval in zes van de vijftien NK’s sinds 1990 (de bekende vraag: wie weet nog de gegevens van 2001 t/m 2003? Mijn korte termijn geheugen is helemaal weg) men op de 1e plaats gelijk eindigde. Dat is te veel. Een (sneldam)barrage na afloop komt m.i. dan te vaak voor.
d) Spektakel. Sneldammen. Puntenoverwinningen in een versneld eindspel. Ron Heusdens kan met één geslaagde omsingeling, zijn overige vluchten naar nadelige eindspelen goedmaken. Rob Clerc, die door koploper Thijssen het leven zuur gemaakt wordt door een verschrikkelijk lotingsschema. Etc.
Jongens, schieten maar. Kom maar met commentaar. Eentje weet ik al:
Uitslagen met cijfers achter de komma. Wie snapt dat nou?
500 meter schaatsen, 100 meter hardlopen, 50 meter zwemmen. De tijd komt dat we niet eens vreemd opkijken als de tijden in duizenden gemeten worden.
En, ik ben me ervan bewust dat ik Assen(delftse) varianten, Kosmopolitaanse overdenkingen in Zwart & Wit en nog wat andere ideeën gecombineerd heb. Beschuldig me maar van plagiaat.
Een totaalaanpak met alle varianten gecombineerd. Dat is ‘m!!
Zelfs in een WK-match zou je hem uit kunnen voeren.
Een totaalaanpak voor o.m. het NK:
1. De 3-0 uitslag komt weer terug.
2. We gaan met versneld tempo spelen (bijv. 50 in 1 ½ uur, daarna een half uur voor de rest van de partij.
3. We spelen een sneldamproloog als 1e ronde. Wat is daar te verdienen: De winnaar krijgt een puntenwaardering iets minder dan 3 wedstrijdpunten.
Voorbeeldje: Kees Thijssen haalde op het laatste NK 17 punten in het normale toernooi. Stel dat hij ook met dezelfde score (gedeeld) winnaar van sneldamproloog is.
Waardering per punt: 3:17 = 0,176. Naar beneden afgerond 0,17.
Zijn score 17 x 0,17 = 2,89. Score Gerrit Boom op zelfde systematiek: 4 x 0,17 =
0,68. Het verschil is gemaakt.
Bij gelijk eindigen van de sneldamproloog. Een ultieme biedbarrage. Niet voor verder verschil, maar om andere redenen. Ik kom hier op terug.
4. We spelen een rode draadronde. Die bestaat uit een aangepaste Delftse puntenoverwinning.
In voorbeeld NK: als een speler 13 puntenoverwinningen (dus eigenlijk allemaal remises in ons huidige spel) behaalt op basis van 3 schijven verschil (De eerder voorgestelde Delftse variant) krijgt hij een score iets minder dan 3 punten. Rekenvoorbeeld 3:13 = 0,2307. Afgerond 0,23 per puntenoverwinning met 3 schijven verschil. 13 x 0,23 = 2,99.
Uitslag puntenoverwinning op basis van 3 schijven verschil wordt dan: 1,23 – 1,00.
Als een speler een puntenoverwinning behaalt op basis van 2 schijven verschil (2 dammen tegen een dam), krijgt hij de helft (naar beneden afgerond) van de puntenoverwinning bij drie schijven.
Dus 0,23/2 = 0,115. Afgerond 0,11. Uitslag puntenoverwinning op basis van 2 schijven: 1,11 – 1,00.
5. Ondanks het voorgaande zou het theoretisch kunnen voorkomen, dat er nog spelers gelijk eindigen op de 1e plaats. Dan gelijk na afloop normale toernooi de ultieme biedbarrage.
6. Tactiek. De koploper (en voor aanvang van de ‘normale’ 1e wedstrijdronde de winnaar van de sneldamproloog) krijgt het recht om de loting te bepalen. Dus hij bepaalt aan de hand van een vooraf vastgesteld wedstrijdschema, welke tegenstander hij krijgt. Maar ook: de tegenstander van een eventuele concurrent. Dat kan ook een keus zijn, om een concurrent op afstand te houden c.q. te zetten.
7. Door het snellere speeltempo kan overwogen worden 2 ronden op 1 dag te spelen.
Mijn motivatie van dit voorstel.
a) Het winstpercentage moet omhoog. Vandaar 3-0, versneld dammen en ook Delftse puntensystematiek.
b) Er moet meer verschil gemaakt kunnen worden. Niet alleen vooraf door een sneldamproloog maar ook nog tijdens de normale wedstrijdrondes. En ook in de laatste ronde. Wanneer er meerdere spelers dichtbij elkaar in het klassement staan, vallen er niet alleen remises maar gaat men ook voor puntenoverwinningen. Het kan dus spannend blijven tot in de laatste ronde(n).
c) Als we het over een finale van het NK hebben moet er een kampioen komen. Geen barrage enkele dagen later of maanden later. Nee, op de laatste wedstrijddag moet de kampioen bekend worden. En met verschil. Bezien we de laatste NK’s, dan valt mij op dat er in ieder geval in zes van de vijftien NK’s sinds 1990 (de bekende vraag: wie weet nog de gegevens van 2001 t/m 2003? Mijn korte termijn geheugen is helemaal weg) men op de 1e plaats gelijk eindigde. Dat is te veel. Een (sneldam)barrage na afloop komt m.i. dan te vaak voor.
d) Spektakel. Sneldammen. Puntenoverwinningen in een versneld eindspel. Ron Heusdens kan met één geslaagde omsingeling, zijn overige vluchten naar nadelige eindspelen goedmaken. Rob Clerc, die door koploper Thijssen het leven zuur gemaakt wordt door een verschrikkelijk lotingsschema. Etc.
Jongens, schieten maar. Kom maar met commentaar. Eentje weet ik al:
Uitslagen met cijfers achter de komma. Wie snapt dat nou?
500 meter schaatsen, 100 meter hardlopen, 50 meter zwemmen. De tijd komt dat we niet eens vreemd opkijken als de tijden in duizenden gemeten worden.
En, ik ben me ervan bewust dat ik Assen(delftse) varianten, Kosmopolitaanse overdenkingen in Zwart & Wit en nog wat andere ideeën gecombineerd heb. Beschuldig me maar van plagiaat.
Zelfs in een WK-match zou je hem uit kunnen voeren.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Over bijna alle onderdelen van jouw totaalaanpak is al uitgebreid gediscussieerd in de damwereld (alleen punt 6 is nieuw) en steeds blijkt dat de meningen nogal uiteenlopen. Op grond waarvan denk jij dat een nogal willekeurige combinatie van de diverse voorstellen opeens wel omarmd zal worden? Het ligt veel meer voor de hand dat iedereen die tegen 1 of meer onderdelen is, tegen het hele plan zal zijn.Piet Bouma wrote:Jongens, schieten maar. Kom maar met commentaar.
...
Laten we de discussie nou maar gewoon puntsgewijs voeren, dat is al moeilijk genoeg.
-
Het vervelende is dat ik het gevoel heb dat heel veel mensen de remisemarge in het damspel te groot vinden. Vervolgens omarmen ze 1 oplossing/voorstel en storten zich daarna vol verve op de nadelen van andere voorstellen. Hun aanpak is dan de goede en het andere is niks (even chargeren). Dit betekent dat er daardoor nergens een meerderheid voor ontstaat.Jan Pieter wrote:Over bijna alle onderdelen van jouw totaalaanpak is al uitgebreid gediscussieerd in de damwereld (alleen punt 6 is nieuw) en steeds blijkt dat de meningen nogal uiteenlopen. Op grond waarvan denk jij dat een nogal willekeurige combinatie van de diverse voorstellen opeens wel omarmd zal worden? Het ligt veel meer voor de hand dat iedereen die tegen 1 of meer onderdelen is, tegen het hele plan zal zijn.Piet Bouma wrote:Jongens, schieten maar. Kom maar met commentaar.
...
Laten we de discussie nou maar gewoon puntsgewijs voeren, dat is al moeilijk genoeg.
Mijn totaalaanpak is een compromis. Dit betekent dat velen een onderdeel zullen herkennen en daar hun zin in krijgen.
Daarnaast zal men zich dan ook moeten schikken in onderdelen, die men minder 'leuk' vind.
Tja, en dat is weer het ultieme Nederlandse polderlandschap.
Overigens heb ik zelf vanmiddag de remisemarge wel heel opvallend geslecht:

In deze dia speel ik rucksichlos 22-28???
Remisemarge
Na 22-27! zou zwart bij demotiedammen verliezen door overmacht.
Als ik de ingewikkelde lijst regelwijzigingen lees, ben ik alleen maar meer overtuigd van de zegeningen die demotie het damspel te bieden heeft.
Het enige bezwaar dat Piet noemt, is dat er dan te veel beslissingen vallen...................
Ik geef toe, het is waarschijnlijk wennen, dat 5% beslissingen tussen grootmeesters 95% beslissing wordt.
Verder zijn de regels doodeenvoudig. Alles blijft hetzelfde, behalve dat een dam stopt als de dam als laatste stuk een dam slaat.
Uitslagen: 2-0 1-1 en 0-2.
Remise aanbieden wordt aangeschaft.
Alleen bij elk 1 dam is het reglementair remise.
De partij zal altijd binnen 4 uur afgelopen zijn.
Anderhalf uur voor x aantal zetten (moet ander vastgesteld worden hoeveel, maximaal 50) en dan 20 + 10 om de partij uit te spelen.
Een gouden recept, alleen de damwereld zal het afwijzen.
No worry, als de tijd rijp is richten we onze eigen bond wel op.
Als ik de ingewikkelde lijst regelwijzigingen lees, ben ik alleen maar meer overtuigd van de zegeningen die demotie het damspel te bieden heeft.
Het enige bezwaar dat Piet noemt, is dat er dan te veel beslissingen vallen...................
Ik geef toe, het is waarschijnlijk wennen, dat 5% beslissingen tussen grootmeesters 95% beslissing wordt.
Verder zijn de regels doodeenvoudig. Alles blijft hetzelfde, behalve dat een dam stopt als de dam als laatste stuk een dam slaat.
Anderhalf uur voor x aantal zetten (moet ander vastgesteld worden hoeveel, maximaal 50) en dan 20 + 10 om de partij uit te spelen.
-
Re: Remisemarge
Waarom wil je, behalve de demotiedam invoeren, ook nog de bedenktijd beperken? Dat lijkt me dan dus nergens voor nodig.Kosmos wrote:Na 22-27! zou zwart bij demotiedammen verliezen door overmacht.
Als ik de ingewikkelde lijst regelwijzigingen lees, ben ik alleen maar meer overtuigd van de zegeningen die demotie het damspel te beiden heeft.
-
Kom op, Tjalling zo ingewikkeld is het nou ook weer niet.Kosmos wrote: Als ik de ingewikkelde lijst regelwijzigingen lees, ben ik alleen maar meer overtuigd van de zegeningen die demotie het damspel te beiden heeft.
Gewoon wat eenvoudige wiskunde van 3 punten verdelen en ervoor zorgen dat de echte overwinning nog het zwaarste telt. Was jij in een eerder leven niet wiskundeleraar....?
De Woldouby stand is ingewikkelder.
En het bezwaar tegen demotiedammen haal ik uit de totaal niet representatieve enquete bij weg met gelijke spelen. Nu doe je net of ik het zelf een levensgroot bezwaar vind.
Scoor jij bij die enquete trouwens wel 95%??
Het recept demotiedammen is inderdaad goud en simpel. Alleen de tijd is nog niet rijp .................
Het was NB in dit leven dat ik een jaar wiskundeleraar ben geweest alvorens ik de wijze stap nam om damleraar te worden (veel leukere leerlingen).Piet Bouma wrote:Kom op, Tjalling zo ingewikkeld is het nou ook weer niet.Kosmos wrote: Als ik de ingewikkelde lijst regelwijzigingen lees, ben ik alleen maar meer overtuigd van de zegeningen die demotie het damspel te beiden heeft.
Gewoon wat eenvoudige wiskunde van 3 punten verdelen en ervoor zorgen dat de echte overwinning nog het zwaarste telt. Was jij in een eerder leven niet wiskundeleraar....?
De Woldouby stand is ingewikkelder.
En het bezwaar tegen demotiedammen haal ik uit de totaal niet representatieve enquete bij weg met gelijke spelen. Nu doe je net of ik het zelf een levensgroot bezwaar vind.
Scoor jij bij die enquete trouwens wel 95%??
Het recept demotiedammen is inderdaad goud en simpel. Alleen de tijd is nog niet rijp .................
Maar een uitslag bepalen moet naar mijn smaak simpel zijn, totaal onvergelijkbaar met de Woldouby.
De regels moeten simpel zijn en het spel moet moeilijk zijn, dat is de kracht van het damspel.
Ik doe niet alsof jij het een levensgroot gevaar vindt. Maar de getallen zijn toch minimum-scores?
Ik gaf 50% aan als minumum. Maar bij demotie wordt remise zeldzaam.
Wat een kans om onze achterstandspositie op het schaakspel in te halen,
zeker nu schakers ok blijken te klagen over de remisemarge in hun spel.
Ik zal je dit vertellen, Piet.
Er komt een WK demotie geheel buiten de KNDB om.
IK wil sport.
Ik wil publieksgericht zijn.
Ik wil mediagericht zijn.
Ik wil sponsorgericht zijn.
Ik wil dammen!
In deze dia speel ik rucksichlos 22-28???
Tja je bent me voor Piet! [img]images/smilies/encolere.gif[/img] Uilskuiken hoe kan een altijd op ons spel vittende man zo een stand verliezen!!!! HE HE Deze stand zult gij nog vaak zien Pietje..
Tja je bent me voor Piet! [img]images/smilies/encolere.gif[/img] Uilskuiken hoe kan een altijd op ons spel vittende man zo een stand verliezen!!!! HE HE Deze stand zult gij nog vaak zien Pietje..
Wie geen hersens heeft om te denken, werke!
Marge = afstomper
De Marge stompt de hersenen volledig af, Katje.......ktarinus wrote:In deze dia speel ik rucksichlos 22-28???