Geloven dammers in God?

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Bestaat God?

Ja, ik geloof in God en dus in een leven na de dood.
36
40%
Nee, ik geloof niet in (een persoonlijke) God, maar wel in een leven na de dood.
20
22%
Nee, ik geloof noch in God, noch in een leven na de dood.
34
38%

Total votes: 90

Mark

Re: 72 maagden

Post by Mark » Thu May 06, 2004 12:08

Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:De Mysticus had een nieuwe ontdekking gedaan, 26936 x 33 = 888888, zes achten.
De Mysticus heeft dus ontdekt dat 888888 deelbaar is door 3 en 11. Briljant!
Wiskundig is te bewijzen:

De som van alle cijfers van een getal is deelbaar door 3 <=>
Het getal is deelbaar door drie

Hieruit volgt eenvoudig dat 888888 (8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 =
6 * 8 = 2 * 3 * 8 is dus deelbaar door 3) deelbaar door drie is.

Evenzo zal 777777 deelbaar door 3 zijn (en door 11, en dus door 33).

Dus briljant is misschien overdreven... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Thu May 06, 2004 14:08

Mark wrote:
Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:De Mysticus had een nieuwe ontdekking gedaan, 26936 x 33 = 888888, zes achten.

Dus briljant is misschien overdreven... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Al met al is alles toch 4!!!
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Thu May 06, 2004 14:48

Mark wrote:
Jan Pieter wrote:

Dus briljant is misschien overdreven...
Jan Pieter toonde juist aan dat het een nogal simpele vondst was (vandaar het ironische 'briljant') en kwam vervolgens met een écht verbluffende vondst.
Tenminste:
de maagden * alle cijfers behalve 8 = allemaal 88
da's toch fraai.
Last edited by Kosmos on Thu May 06, 2004 16:53, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos

Re: De ziel

Post by Kosmos » Thu May 06, 2004 15:12

Eric Sanders wrote:
Kosmos wrote:De bevrijding, de verlossing, het geluk waar mensen hun hele leven naar op zoek zijn breekt aan als je doodgaat.
Om de overgang naar de absolute wereld naadloos te laten verlopen scheiden de hersenen grote hoeveelheden opiaten af, grote gelukzaligheid teweegbrengend. Iemand die overlijdt zal zwaar positief scoren bij een dopingtest.
Ieder die sterft krijgt een tunnel te zien met aan het einde een licht... maar bedenk wel dat de geest van deze persoon nog niet gestorven is!
Er worden dus nog steeds beelden uit het geheugen geprojecteerd.
Dus bijna-dood-ervaring bevatten elementen uit het geheugen van de mens.
Maar inderdaad het geheugn laat je uiteindelijk achter, maar dat is geen probleem, want je krijgt je eigen leven natuurlijk nog ff te zien, zie je wat jouw daden betekenden voor anderen. In de KB heb je je beperkte aardse geheugen niet nodig omdat de kennis daar alomvattend is...
Maar of de ziel de juiste term is weet ik niet, misschien moeten we van een astraal (etherisch?) lichaam spreken dat naar de andere wereld gaat, maar ok we hebben het over een bijzonder fijnstoffelijk lichaam. Laten we het maar het Kosmisch lichaam noemen...
Als je weer naar een leven gaat (op één van de vele planeten in de Kosmos) laat je alle herinneringen aan de KB achter. Anders is de film niet leuk.
Goed, je wilt vrije wil zien als onvoorspelbaarheid in het gedrag door een hoge mate van flexibiliteit? Dat is prima, de functie van de vrije wil die zich hierdoor manifesteert (of lijkt te...) is om de film onvoorspelbaar te maken.
De meest belachelijke geloofsvisie is die van de predestinatie. Deze stroming gaat logisch redenerend uit van een sadistisch opperwezen dat van ieder schepsel dat hij maakt al weet of ze gaan geloven of niet en dus of ze het eeuwig vuur of het eeuwig geluk zullen be-erven!
En je kunt er als mens niks aan veranderen! Fatalistisch en sadistisch.

Maar of mensen in de Kosmos geloven, o wat heerlijk, dat boeit de Kosmos echt niet! God is, immers naar het beeld van de mens geschapen, een jaloers, gewelddadig wezen dat constant bewierrookt wil worden. Uiteraard is de Kosmos verheven boven dergelijke primitiviteiten.
Sorry goeroemoed, misschien heb je helemaal gelijk, maar ik ben nog niet overtuigd.
Ik ben er redelijk van overtuigd dat ik nooit de waarheid zal menen te kennen. Ik benijd de mensen wel eens, die denken te weten hoe het zit, dat geeft toch een hoop zekerheid. Aan de andere kant zou ik niet op dergelijke kortzichtigheid betrapt willen worden.
En bevalt het, je agnostische levenshouding?
Ik heb mezelf ook nog niet helemaal overtuigd hoor.
Soms vrees ik dat de materialisten toch gelijk hebben.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu May 06, 2004 15:21

Kosmos wrote:En bevalt het, je agnostische levenshouding?
Ik kan niet anders.
Ik pak de kaart van de wereld erbij. Ik zie dat op verschillende plekken een bepaalde religie heel erg dominant is. Al deze mensen denken dat ze het enige ware geloof belijden. Dan zeg ik, dat kan niet kloppen. Wie is Achmed dat hij denk dat hij het beter weet dan Jan en Job, en vice versa.
Ik zeg: wederzijdse beinvloeding, neen, nog erger: indoctrinatie.

Ik sluit geheel niet uit dat er "meer is". Maar daar kom ik tezijnertijd dan wel achter.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Kosmos

Post by Kosmos » Thu May 06, 2004 17:04

Eric Sanders wrote:
Kosmos wrote:En bevalt het, je agnostische levenshouding?
Ik kan niet anders.
Ik pak de kaart van de wereld erbij. Ik zie dat op verschillende plekken een bepaalde religie heel erg dominant is. Al deze mensen denken dat ze het enige ware geloof belijden. Dan zeg ik, dat kan niet kloppen. Wie is Achmed dat hij denk dat hij het beter weet dan Jan en Job, en vice versa.
Ik zeg: wederzijdse beinvloeding, neen, nog erger: indoctrinatie.

Ik sluit geheel niet uit dat er "meer is". Maar daar kom ik tezijnertijd dan wel achter.
Als ik jou was zou ik eens gezellig langskomen in het Dampaleis.
Dan spijker ik je even bij over de Kosmos.
Alcohol stond niet op de dopinglijst toch?

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Thu May 06, 2004 17:12

Maar Eric, het is toch juist fijn als je een reden kan aanvoeren om iemand z'n muil open te beuken?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu May 06, 2004 22:47

Kosmos wrote:
Mark wrote:
Jan Pieter wrote: De Mysticus heeft dus ontdekt dat 888888 deelbaar is door 3 en 11. Briljant!

Dus briljant is misschien overdreven...
Jan Pieter toonde juist aan dat het een nogal simpele vondst was (vandaar het ironische 'briljant') en kwam vervolgens met een écht verbluffende vondst.
Tenminste:
de maagden * alle cijfers behalve 8 = allemaal 88
da's toch fraai.
Jan Pieter begreep alleen totaal niet waarom Hans het zo opmerkelijk vond, dat 26936 x 33 = 888888, met zes achten.
Voor Hans is 8 een bijzonder getal. Zo zie je op Tarotkaarten in de grote Arcanum boven het hoofd van kaart 1, De Magiër, meestal een 8 zweven. Niet zomaar.
En 33 is voor Hans, overtuigd christen en fanatiek numeroloog, helemaal iets bijzonders. Maar Hans was om allerlei andere redenen ook nogal verrukt over de vondst. Echt niet omdat hij zo graag briljant wil worden gevonden door een ander.
En natuurlijk heeft Hans die bijoplossing van Truus in het eindspel tegen Presman ook onderkend, maar ja, voor welke winst zou Jan Pieter zelf kiezen als hij beide mogelijkheden zou zien?

Wie had eigenlijk ook alweer die naam puntenneuker bedacht Jan Pieter? Rein of Andries?
Je foto van Jean-Marc tijdens het Paastoernooi blijft trouwens prachtig. Mag hij in het FMJD-Album??

Image
Jean Marc Ndjofang
in de problemen tegen Henk Stoop tijdens het Paastoernooi 2004
Foto: Jan Pieter Drost
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri May 07, 2004 00:53, edited 1 time in total.

Kosmos

Puntenneukerij

Post by Kosmos » Thu May 06, 2004 22:50

Puntenneuker: Wiebo Drost (auteur: E. van Dusseldorp; propagandist van de term: A. Bakker)

Ratingpuntenneuker: JP Drost (Kosmos vrij naar EvD)

Hanco Elenbaas

48=6x8

Post by Hanco Elenbaas » Thu May 06, 2004 22:57

Kosmos wrote:Puntenneuker: Wiebo Drost (auteur: E. van Dusseldorp; propagandist van de term: A. Bakker)

Ratingpuntenneuker: JP Drost (Kosmos vrij naar EvD)
Wanneer heeft Eric dat dan bedacht?
Rein van der Pal en Andries Bakker hadden het er een jaar of tien geleden al over en ik meen ergens gelezen te hebben dat ze het ook over een plein in Nijmegen Wiebo naschreeuwden.
Wiebo is de beste damscheidsrechter die ik heb meegemaakt. Misschien moet een goede scheidsrechter wel een puntenneuker zijn.

DE_PRUTSER

Post by DE_PRUTSER » Fri May 07, 2004 11:21

Kosmos wrote:
Eric Sanders wrote:
Kosmos wrote:De bevrijding, de verlossing, het geluk waar mensen hun hele leven naar op zoek zijn breekt aan als je doodgaat.
Om de overgang naar de absolute wereld naadloos te laten verlopen scheiden de hersenen grote hoeveelheden opiaten af, grote gelukzaligheid teweegbrengend. Iemand die overlijdt zal zwaar positief scoren bij een dopingtest.
Ieder die sterft krijgt een tunnel te zien met aan het einde een licht... maar bedenk wel dat de geest van deze persoon nog niet gestorven is!
Er worden dus nog steeds beelden uit het geheugen geprojecteerd.
Dus bijna-dood-ervaring bevatten elementen uit het geheugen van de mens.
Maar inderdaad het geheugn laat je uiteindelijk achter, maar dat is geen probleem, want je krijgt je eigen leven natuurlijk nog ff te zien, zie je wat jouw daden betekenden voor anderen. In de KB heb je je beperkte aardse geheugen niet nodig omdat de kennis daar alomvattend is...
Maar of de ziel de juiste term is weet ik niet, misschien moeten we van een astraal (etherisch?) lichaam spreken dat naar de andere wereld gaat, maar ok we hebben het over een bijzonder fijnstoffelijk lichaam. Laten we het maar het Kosmisch lichaam noemen...
Als je weer naar een leven gaat (op één van de vele planeten in de Kosmos) laat je alle herinneringen aan de KB achter. Anders is de film niet leuk.
Goed, je wilt vrije wil zien als onvoorspelbaarheid in het gedrag door een hoge mate van flexibiliteit? Dat is prima, de functie van de vrije wil die zich hierdoor manifesteert (of lijkt te...) is om de film onvoorspelbaar te maken.
De meest belachelijke geloofsvisie is die van de predestinatie. Deze stroming gaat logisch redenerend uit van een sadistisch opperwezen dat van ieder schepsel dat hij maakt al weet of ze gaan geloven of niet en dus of ze het eeuwig vuur of het eeuwig geluk zullen be-erven!
En je kunt er als mens niks aan veranderen! Fatalistisch en sadistisch.

Maar of mensen in de Kosmos geloven, o wat heerlijk, dat boeit de Kosmos echt niet! God is, immers naar het beeld van de mens geschapen, een jaloers, gewelddadig wezen dat constant bewierrookt wil worden. Uiteraard is de Kosmos verheven boven dergelijke primitiviteiten.
Sorry goeroemoed, misschien heb je helemaal gelijk, maar ik ben nog niet overtuigd.
Ik ben er redelijk van overtuigd dat ik nooit de waarheid zal menen te kennen. Ik benijd de mensen wel eens, die denken te weten hoe het zit, dat geeft toch een hoop zekerheid. Aan de andere kant zou ik niet op dergelijke kortzichtigheid betrapt willen worden.
En bevalt het, je agnostische levenshouding?
God Houd ook van Tjalling goedemoed,wie hem zoekt zal HEM vinden.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Fri May 07, 2004 11:40

DE_PRUTSER wrote:God Houd ook van Tjalling goedemoed,wie hem zoekt zal HEM vinden.
Je schijnt TJALLING in het dampaleis te kunnen vinden.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Kosmos

Re: God

Post by Kosmos » Fri May 07, 2004 21:59

Eric Sanders wrote:
DE_PRUTSER wrote:God Houd ook van Tjalling goedemoed,wie hem zoekt zal HEM vinden.
Je schijnt TJALLING in het dampaleis te kunnen vinden.
Hij mag ook mailen, hoor.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun May 09, 2004 22:53

Bert Zwart wrote: Macht over een populatie is het makkelijkst te verwerven door middel van angst.

Hoe maak je mensen bang? Door te dreigen om ze iets af te pakken.

En dat doe je weer door eerst net te doen alsof je ze iets geeft.

Voorbeeld 1: "georganiseerd geloof" en leven na de dood (hemel/hel)

Voorbeeld 2: VS en vrijheid.

Dus Bert, ook jij vindt dat met de dood het individueel bestaan eindigt?

(uiteraard is er leven na de dood, maar dat maakt de dode niet mee)

Kosmos

Bestaan

Post by Kosmos » Sun May 09, 2004 23:42

Ben Anoniem wrote:
Bert Zwart wrote: Macht over een populatie is het makkelijkst te verwerven door middel van angst.

Hoe maak je mensen bang? Door te dreigen om ze iets af te pakken.

En dat doe je weer door eerst net te doen alsof je ze iets geeft.

Voorbeeld 1: "georganiseerd geloof" en leven na de dood (hemel/hel)

Voorbeeld 2: VS en vrijheid.

Dus Bert, ook jij vindt dat met de dood het individueel bestaan eindigt?

(uiteraard is er leven na de dood, maar dat maakt de dode niet mee)
Wat gebeurt er volgens jou met het collectief bestaan, Denker?

Post Reply