Indeling Nationale Competitie 2004/2005

Discussies over damsport (in het Nederlands)
blondegod

Post by blondegod » Mon May 03, 2004 10:54

apeldoorn zal na die gigantische leegloop toch wel degraderen??? [img]images/smilies/icon_surprised.gif[/img]

Ya_Rule

Post by Ya_Rule » Mon May 03, 2004 11:43

Ya_Rule wrote:
Quote:
Hoe bedoel je te sterk. Blijft de zwakste poule met gemiddeld rating 1099. Andere poules gemiddeld 1111.
En wat betreft Den Haag, mijn geheel persoonlijke voorkeur bestaat uit een poule met de 12 sterkste teams, hoe meer leuke wedstrijden hoe beter. Ik weet echter niet hoeveel anderen ik daar in mee krijg....
Voor het indelen van poules zijn nou eenmaal andere criterea meer van belang, waaronder toch zeker ook de sterkte van de teams, en dat lijkt nu toch wat te veel ondergeschikt gemaakt aan de afstand-criteria.

Dus je vind niet dat SNA en Wageningen toch wel DE concurrenten van Den Haag zijn ? Die rating gemiddeldes vind ik niet zo veel zeggen, ze zijn trouwens ook van afgelopen jaar. Wie weet hoe ze er volgend jaar uitzien he

Welk team speel jij eigenlijk, toch niet in 1A hoop ik?
Maar begrijp ik nou dat je vindt dat er niet hoeft te worden gekeken naar de sterkte van teams bij indeling? En als je vindt dat dat wel moet, hoe dacht jij dat dan te doen?
Nee ik speel niet in 1A. Maar ik snap niet echt waarom je de 2 sterkste uit de poule wil hebben. Je bent denk ik met me eens dat deze teamratings voor volgend jaar nooit kloppen ? Neem als voorbeeld RDG he. Ik vind dat de poules wel kloppen om eerlijk te zijn . 1B lijkt op dit moment door die ratings de sterkste, ook gewoon doordat RDG nog op 1208 staat. De poules worden toch niet meer veranderd. En we kunnen kijken of je nog steeds gelijk hebt nadat de nieuwe ratings en transfers bekend zijn.[/quote]

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon May 03, 2004 12:10

Ya_Rule wrote:Je bent denk ik met me eens dat deze teamratings voor volgend jaar nooit kloppen ? Neem als voorbeeld RDG he. Ik vind dat de poules wel kloppen om eerlijk te zijn . 1B lijkt op dit moment door die ratings de sterkste, ook gewoon doordat RDG nog op 1208 staat. De poules worden toch niet meer veranderd. En we kunnen kijken of je nog steeds gelijk hebt nadat de nieuwe ratings en transfers bekend zijn.
Natuurlijk zou het kunnen dat de krachtsverschillen volgend jaar kleiner zijn dan nu het geval lijkt. Maar het zou net zo goed kunnen dat de verschillen groter worden. DVSB bijvoorbeeld schijnt flink in te kopen en daardoor wordt niet alleen het 1e, maar ook het in 1B ingedeelde 2e team sterker.

De waarheid is dat we gewoon niet precies weten hoe de teams er komend jaar uit zullen zien. Het kan alle richtingen op. Maar daarom juist moet je ervoor zorgen dat de poules op grond van de huidige ratings ongeveer in evenwicht zijn. Dan kan het tenminste niet volledig ontsporen als er mutaties plaatsvinden. En de indeling die nu ter tafel ligt, met een ratingverschil van maar liefst 63 punten tussen 1A en 1B, is gewoon onacceptabel.

Ya_Rule

Post by Ya_Rule » Mon May 03, 2004 12:31

Natuurlijk zou het kunnen dat de krachtsverschillen volgend jaar kleiner zijn dan nu het geval lijkt. Maar het zou net zo goed kunnen dat de verschillen groter worden. DVSB bijvoorbeeld schijnt flink in te kopen en daardoor wordt niet alleen het 1e, maar ook het in 1B ingedeelde 2e team sterker.

De waarheid is dat we gewoon niet precies weten hoe de teams er komend jaar uit zullen zien. Het kan alle richtingen op. Maar daarom juist moet je ervoor zorgen dat de poules op grond van de huidige ratings ongeveer in evenwicht zijn. Dan kan het tenminste niet volledig ontsporen als er mutaties plaatsvinden. En de indeling die nu ter tafel ligt, met een ratingverschil van maar liefst 63 punten tussen 1A en 1B, is gewoon onacceptabel.
Waar haal je die 63 punten ineens vandaan dan ? [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
1C is ook een sterke poule daar loopt toch ook niemand te klagen.
Aan het einde zullen de beste toch promoveren

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Mon May 03, 2004 12:44

Ya_Rule wrote:Waar haal je die 63 punten ineens vandaan dan ? [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Eerst de hele draad lezen, dan pas vragen stellen.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon May 03, 2004 12:48

Ya_Rule wrote:Waar haal je die 63 punten ineens vandaan dan ? [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Zoals je eerder in deze thread had kunnen lezen, zijn de gemiddelde ratings op basis van het afgelopen seizoen:

1A: 1072
1B: 1135
1C: 1116

En zoals ook al opgemerkt, gaat het mij niet in de eerste plaats om de promotiekansen, maar om de degradatie. In 1B zitten nu slechts 2 teams met een rating beneden de 1100. Er zijn nu twee mogelijkheden:

1) Deze teams doen wat op grond van hun rating verwacht mag worden. In dat geval hebben zij het recht zich zwaar gepakt te voelen, want in 1A zouden ze alle kansen hebben om zich te handhaven.

2) Een van deze teams, of zelfs beide teams versterken zich of hebben gewoon een goed jaar. In dat geval degradeert een team met rating boven 1100, terwijl er in 1A maar liefst 9(!) teams zijn ingedeeld met een rating beneden de 1100. Volstrekt absurd.

(De preciese regels voor degradatie zijn bij mijn weten nog niet bekend; ik ga er gemakshalve vanuit dat de laagste twee degraderen. Misschien wordt het ook wel ergens een promotie/degradatiewedstrijd, maar voor de argumentatie maakt dat weinig uit.)

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon May 03, 2004 15:24

Jan Pieter wrote:
Zoals je eerder in deze thread had kunnen lezen, zijn de gemiddelde ratings op basis van het afgelopen seizoen:

1A: 1072
1B: 1135
1C: 1116

En zoals ook al opgemerkt, gaat het mij niet in de eerste plaats om de promotiekansen, maar om de degradatie. In 1B zitten nu slechts 2 teams met een rating beneden de 1100. Er zijn nu twee mogelijkheden:

1) Deze teams doen wat op grond van hun rating verwacht mag worden. In dat geval hebben zij het recht zich zwaar gepakt te voelen, want in 1A zouden ze alle kansen hebben om zich te handhaven.

2) Een van deze teams, of zelfs beide teams versterken zich of hebben gewoon een goed jaar. In dat geval degradeert een team met rating boven 1100, terwijl er in 1A maar liefst 9(!) teams zijn ingedeeld met een rating beneden de 1100. Volstrekt absurd.

(De preciese regels voor degradatie zijn bij mijn weten nog niet bekend; ik ga er gemakshalve vanuit dat de laagste twee degraderen. Misschien wordt het ook wel ergens een promotie/degradatiewedstrijd, maar voor de argumentatie maakt dat weinig uit.)
DVSB 2 heeft volgend jaar zeer waarschijnlijk een gemiddelde rating van boven de 1100.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon May 03, 2004 15:25

blondegod wrote:apeldoorn zal na die gigantische leegloop toch wel degraderen??? [img]images/smilies/icon_surprised.gif[/img]
De Stentor van 23 april 2004 wrote:DC Apeldoorn krijgt gestalte

van onze sportredactie

23 APRIL 2004 - APELDOORN - Gerrit Boom speelt ook volgend seizoen voor Damclub Apeldoorn. Daarmee begint het ereklasseteam van DCA behoorlijk gestalte te krijgen.

Nadat sponsor en teamleiding van DC Apeldoorn besloten de ambities vaarwel te zeggen dreigde het team compleet leeg te lopen. Inmiddels is duidelijk geworden dat ook nu het tiental als amateurploeg zal uitkomen, een belangrijk deel van de spelers blijft.

[img]http://www.gelderlander.nl/gfx/gfx_nieu ... 230976.jpg[/img] Gerrit Boom - Foto: Erik van ’t Hullenaar

Oud-WK-deelnemer Boom nam zijn beslissing na afloop van het NK, waarin hij laatste werd. Eerder werd al bekend dat ook de grootmeesters Alexander Presman en Hendrik van der Zee blijven, evenals de subtoppers Gabriël Heerema en Gep Leeflang. Verder komen ex-Russisch kampioene Alla Choroesjenko, Wit-Russisch finalist Dimitri Druzinin en Dick Beking over vanuit het tweede.

GOEDEMOED

Teamcaptain André de Koning kreeg gisteravond ook het ja-woord van Tjalling Goedemoed, die komend seizoen alsnog voor DCA uit zal komen. Een ijlings teruggedraaid royement van de profdammer was afgelopen seizoen de oorzaak van de boosheid van DCA op de KNDB.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

blondegod

Post by blondegod » Mon May 03, 2004 18:42

geen degradatie voor apeldoorn dus [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Polletje

Post by Kosmos » Mon May 03, 2004 22:03

blondegod wrote:geen degradatie voor apeldoorn dus [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Zullen we weer eens gezellig pollen, blondegod?
Heaven is no location, but a state of mind

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Mon May 03, 2004 22:16

Ya_Rule wrote: 1C is ook een sterke poule daar loopt toch ook niemand te klagen.
Welk einde? DC Den Haag wil ook erg graag hogerop en wel nu. We hebben er namelijk de spelers voor. Door die idiote regionale indelingen werden we in het seizoen 2002-2003 in de 2e klasse geblokkeerd door DVSB en Damlust. Damlust won als nr. 2 de nacompetitie en promoveerde samen met nr. 1 DVSB naar de eerste klasse. Beide teams promoveerden vervolgens direct door naar de hoofdklasse. In 2003-2004 werden we uiteraard wel kampioen, maar nu zitten we weer in de sterkste klasse. Met als risico als we niet promoveren dat we onze sterkste spelers kwijt raken. Nu heeft Jan Pieter wel een punt dat de pijn vooral aan de onderkant zit (er zijn geen degradatiekandidaten) en vindt Jaap het wel leuk dat iedere wedstrijd spannend is, maar toch. Waarom niet SNA gewoon in 1A? Volgens mij zijn er volgend seizoen drie 1200+ teams en die moet je proberen te verdelen over de drie klasses.

GuidoB

Post by GuidoB » Mon May 03, 2004 23:53

Gerard de Groot wrote:Waarom niet SNA gewoon in 1A? Volgens mij zijn er volgend seizoen drie 1200+ teams en die moet je proberen te verdelen over de drie klasses.
SNA een 1200+ team? Wie komen daar dan allemaal spelen? Ik heb er niets van gelezen in de thread transfergeruchten. Aan de huidige spelers zal het niet liggen. Hooguit wordt de belachelijke openingsrating van Mike Koopmanschap van 1257 flink naar beneden bijgesteld. 11-12 tegen 1159 schiet natuurlijk niet echt op.

De enige 2 1200 teams, Raes en RDG-DIO, zitten netjes verdeeld in 1B en 1C. Iedereen ging hier toch steeds uit van de ratings en samenstellingen van 2003? Ok, 2004 dan. Niet RDG-DIO, maar Den Haag is 1200+. Ook netjes verdeeld.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue May 04, 2004 00:08

Gerard de Groot wrote:DC Den Haag wil ook erg graag hogerop en wel nu. We hebben er namelijk de spelers voor. Door die idiote regionale indelingen werden we in het seizoen 2002-2003 in de 2e klasse geblokkeerd door DVSB en Damlust. Damlust won als nr. 2 de nacompetitie en promoveerde samen met nr. 1 DVSB naar de eerste klasse. Beide teams promoveerden vervolgens direct door naar de hoofdklasse. In 2003-2004 werden we uiteraard wel kampioen, maar nu zitten we weer in de sterkste klasse.
Niet zo piepen, Gerard. Vergeet niet dat jullie in 2002-2003 helemaal niet zo'n sterk team hadden. Sterker nog, jullie waren maar het 6e team in 2D qua rating. Nauwelijks een kampioenskandidaat dus. In 2003-2004 hadden jullie Jaap van Galen, Jan Kok en Jeroen Kos erbij. Drie hele sterke J's en bovendien zijn jullie jeugdspelers (nog drie j's) in een jaar tijd een behoorlijk stukje sterker geworden.

Jullie zijn natuurlijk helemaal niet opgehouden door andere, heel sterke teams. DVSB was ook zonder Bor, Iljin en Zwart al een heel goed team, maar dat geldt toch echt niet voor Damlust. Die hebben zich pas dit seizoen versterkt met Van Es, Hoogendoorn en Prosman. Daarvoor was het een redelijke ploeg, maar niet meer dan dat. Het Den Haag van het seizoen 2003-2004 zou daar dik van hebben gewonnen. Overigens werden jullie in 2002-2003 slechts 4e, ook nog achter DOS, dat toen nog zonder Weerheijm en Andriessen speelde.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Tue May 04, 2004 19:44

GuidoB wrote:
Gerard de Groot wrote:Waarom niet SNA gewoon in 1A? Volgens mij zijn er volgend seizoen drie 1200+ teams en die moet je proberen te verdelen over de drie klasses.
SNA een 1200+ team? Wie komen daar dan allemaal spelen? Ik heb er niets van gelezen in de thread transfergeruchten. Aan de huidige spelers zal het niet liggen. Hooguit wordt de belachelijke openingsrating van Mike Koopmanschap van 1257 flink naar beneden bijgesteld. 11-12 tegen 1159 schiet natuurlijk niet echt op.

De enige 2 1200 teams, Raes en RDG-DIO, zitten netjes verdeeld in 1B en 1C. Iedereen ging hier toch steeds uit van de ratings en samenstellingen van 2003? Ok, 2004 dan. Niet RDG-DIO, maar Den Haag is 1200+. Ook netjes verdeeld.
Guido, maar vind jij nou serieus dat de drie poules eerlijk verdeeld zijn?
Een grote meerderheid van de degratiekandidaten in 1A, plus van de beste 10 teams qua rating geen enkel team in 1A.
Elk team heeft sportieve doelstellingen, proberen te promoveren of proberen (in elk geval) niet te degraderen. Zuiver kijkend naar die sportieve doelstellingen zou denk ik elk team uit 1B of 1C wel in 1A willen spelen, en geen enkel team uit 1A in 1B of 1C.
Hoezo netjes verdeeld????

GuidoB

Post by GuidoB » Tue May 04, 2004 23:12

Jaap van Galen wrote:Guido, maar vind jij nou serieus dat de drie poules eerlijk verdeeld zijn?
Qua promotiekandidaten is de indeling vrij eerlijk. Niet helemaal ideaal, maar dat was gezien de ligging van de clubs ook niet mogelijk. 1B is de zwakste klasse. En nou niet alleen naar de ratinglijst kijken en hard beginnen te lachen om deze bewering.

Ik heb het al een keertje uitgelegd en dat zal ik dan nog wel een keer doen. Er zitten in de eerste klasse 2 ploegen die het afgelopen seizoen in de hoofdklasse speelden en 10 ploegen die in de eerste klasse speelden. De verdeling van deze ploegen over de klassen A-B-C is respectievelijk 4-3-5. 1B heeft dus de minste van de ploegen die het vorige seizoen het hoogst speelden.

Bij de indeling is niet direct gekeken naar de degradatiekandidaten. Ik vind het logisch klinken dat alle ploegen afkomstig uit de tweede klasse degradatiekandidaten zijn. 1B heeft dus de meeste degradatiekandidaten.

Zo, uitgelachen allemaal? Natuurlijk is de indeling qua rating niet gelijk. Maar dat moet ook niet, vind ik. Een ploeg als Amstelland heeft al jaren een torenhoge rating, maar presteren is er niet bij. Hetzelfde geldt voor Krommenie, nu Zaanstreek 1. Ik zou het als tegenstander heerlijk vinden om tegen Amstelland en Zaanstreek 1 te mogen spelen. Dat is namelijk zeer goed voor mijn eigen rating

De KNDB hecht m.i. zeer terecht veel meer waarde aan zo klein mogelijke reisafstanden. Dit houdt voor de clubs de reiskosten zo laag mogelijk; de meeste clubs vinden dit heel belangrijk. Verder blijft de reistijd beperkt. Zeker op de wat lagere nivo's (tweede en eerste klasse) vinden de spelers dat heel prettig. Denk je nu echt dat Enschede zit te wachten op een reis naar Heerhugowaard?

Post Reply