Jeugdfolder

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Jeugdfolder

Post by Kosmos » Tue Nov 11, 2003 17:02

De KNDB heeft een prachtige kleurenfolder voor de jeugd gamaakt.
De folder DamZ! is gratis (!) verkrijgbaar bij het bondsbureau.
Bij het schooldamtoernooi van Leeuwarden hebben damclubs Huizum en De Oldehove meer dan 100 folders uitgedeeld. Er was bijna niemand die z'n folder liet slingeren, ze werden allemaal meegenomen.
De folder ziet er flitsend uit. Er staat iest in over de spelregels, topsporters, Stefan Stapper (mooie foto van een blije Stefan met haartjes keurig overeind), dammen op Internet, schooldammen, leuke damsites, Heike Verheul en nog veel meer.
De folder telt liefs 16 bladzijden alle in kleur.
Vanuit propagandistisch oogpunt lijkt deze folder mij een voltreffer.
Ook het nieuwe jeugdlogo, de coole dampinguïn is een topper!
De brief die ik kreeg van Nadine met jeugdnieuws zag er erg gelikt uit, prima!

Image

In het hoofdstukje "Toveren op het dambord" wordt het volgende probleempke voorgelegd en uitgelegd.
Heaven is no location, but a state of mind

Mark Hees

Post by Mark Hees » Wed Nov 12, 2003 09:27

Inderdaad, een prachtige folder. We hebben ze hier na het schooldamtoernooi (150 kinderen) en na project scholierensport (50 kinderen) uitgedeeld. Goede reacties gekregen. Iedereen nam het mee. Met een beetje geluk 8-10 nieuwe jeugdleden erbij.

Heb al jaloerse geluiden gehoord van mensen die bij andere organisaties vrijwilliger zijn en moeten betalen voor dit soort promotiemateriaal. Top KNDB!

reiger56

Post by reiger56 » Wed Nov 12, 2003 18:26

Mark Hees wrote:Inderdaad, een prachtige folder. We hebben ze hier na het schooldamtoernooi (150 kinderen) en na project scholierensport (50 kinderen) uitgedeeld. Goede reacties gekregen. Iedereen nam het mee. Met een beetje geluk 8-10 nieuwe jeugdleden erbij.

Heb al jaloerse geluiden gehoord van mensen die bij andere organisaties vrijwilliger zijn en moeten betalen voor dit soort promotiemateriaal. Top KNDB!
In Delft ook bij schooldamtoernooi uitgedeeld. Ook hier veel positieve reacties

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Thu Nov 13, 2003 11:13

het foldertje is wel grappig jah, maar ik snap niet echt Mark, dat de KNDB dan top is... Ik dacht dat ze aan het bezuinigen waren en dan verspreiden ze gratiz boekjes... [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]

kneeltje

Post by kneeltje » Thu Nov 13, 2003 13:09

Dit is onderdeel van het projekt om de jeugd weer aan het dammen te krijgen waar oa Piet Bennink mee bezig is. Dit projekt is al opgestart voor de bezuinigingsmaatregelen bekend waren.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Thu Nov 13, 2003 14:46

kneeltje wrote:Dit is onderdeel van het projekt om de jeugd weer aan het dammen te krijgen waar oa Piet Bennink mee bezig is. Dit projekt is al opgestart voor de bezuinigingsmaatregelen bekend waren.
Nou, damkoningin, kneeltje geeft het antwoord al. Ik dacht dit ook wel even toen ik de folders onder ogen kreeg. Doet nog steeds niets af aan het feit dat ik dit weer iets positiefs vind van de KNDB. We hebben de laatste tijd al genoeg kunnen afgeven op de kNDB (en niet zonder reden), dus af en toe iets positiefs is niet erg. We moeten natuurlijk ook weer niet gaan overdrijven.....

Kosmos

Post by Kosmos » Thu Nov 13, 2003 15:45

Mark Hees wrote:
kneeltje wrote:Dit is onderdeel van het projekt om de jeugd weer aan het dammen te krijgen waar oa Piet Bennink mee bezig is. Dit projekt is al opgestart voor de bezuinigingsmaatregelen bekend waren.
Nou, damkoningin, kneeltje geeft het antwoord al. Ik dacht dit ook wel even toen ik de folders onder ogen kreeg. Doet nog steeds niets af aan het feit dat ik dit weer iets positiefs vind van de KNDB. We hebben de laatste tijd al genoeg kunnen afgeven op de kNDB (en niet zonder reden), dus af en toe iets positiefs is niet erg. We moeten natuurlijk ook weer niet gaan overdrijven.....
Weet iemand of Piet mag blijven, want natuurlijk moet Piet blijven!
Nadine, weet jij het?

kneeltje

Post by kneeltje » Thu Nov 13, 2003 15:56

Volgens mij wordt het plan van aanpak gepresenteerd op het jeugdleiderscongres dat verplaatst is naar 1 mei. Tot zover blijft Piet zeker, voor zover ik weet.

Marcel Kosters

Re: Jeugdfolder

Post by Marcel Kosters » Sun Nov 16, 2003 02:28

Kosmos wrote:De KNDB heeft een prachtige kleurenfolder voor de jeugd gamaakt.
Bij het schooldamtoernooi van Leeuwarden hebben damclubs Huizum en De Oldehove meer dan 100 folders uitgedeeld. Er was bijna niemand die z'n folder liet slingeren, ze werden allemaal meegenomen.
De folder ziet er flitsend uit. Er staat iest in over de spelregels, topsporters, Stefan Stapper (mooie foto van een blije Stefan met haartjes keurig overeind), dammen op Internet, schooldammen, leuke damsites, Heike Verheul en nog veel meer.

Image

In het hoofdstukje "Toveren op het dambord" wordt het volgende probleempke voorgelegd en uitgelegd.
Gisterenavond zag ik voor het eerst DamZ, het ziet er prachtig uit en ik
ben er nog steeds lyrisch over. Goede toonzetting, vormgeving, etc. en
alles in kleur! Complimenten voor Piet, Nadine en alle andere betrokkenen!

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Sun Nov 16, 2003 14:34

Mark Hees wrote:

Jah ok. Ik begrijp je.

steenslag

Post by steenslag » Wed Apr 28, 2004 00:11

De folder ziet er flitsend uit. Er staat iest in over de spelregels, topsporters, Stefan Stapper (mooie foto van een blije Stefan met haartjes keurig overeind)
(...)
Kosmos, ben jij Stefan's trainer? Och,och,och...

Image

Gaat het weer een beetje?

Koops

Post by Koops » Wed Apr 28, 2004 12:07

Is die jeugdfolder hetzelfde als de DAMZ-dingen op de KNDB site? Ik zal wel weer een zeikerd zijn, maar de slag die daar als Coup Phillipe wordt gepresenteerd is het eigenlijk niet.

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Apr 28, 2004 15:49

steenslag wrote:
De folder ziet er flitsend uit. Er staat iest in over de spelregels, topsporters, Stefan Stapper (mooie foto van een blije Stefan met haartjes keurig overeind)
(...)
Kosmos, ben jij Stefan's trainer? Och,och,och...

Image

Gaat het weer een beetje?
Image

Stefan Stapper woont in Den Haag. Hij is 13 jaar en lid van Damclub Den Haag. In 2000 werd hij Nederlands kampioen tot 10 jaar. Dit jaar werd hij in IJmuiden Nederlands Kampioen tot en met 13 jaar. In augustus werd hij in Minsk Europees kampioen tot en met 13 jaar.

Ik geloof dat Stefan getraind wordt door Ron Heusdens .....

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Apr 28, 2004 21:41

De jeugdfolder is inderdaad heel mooi. Uit informatie vanuit de bond blijken de 17.000 exemplaren bijna opgemaakt te zijn.
Maar even een aantal kritische vragen.

Uit de ledenaantallen van de KNDB per 31 december 2003 ten opzichte van de ledenaantallen per 30-6-2003 blijkt het volgende:

Welpen: + 81
Pupillen: +1
Aspiranten: - 45
Junioren: - 17

Jeugdsaldo: + 20

Bron: geactualiseerd Handboek KNDB

In het najaar 2003 is dus de folder DamZ! uitgekomen. Waar ik benieuwd naar ben is het volgende:

a. kunnen we directe ledenwinst bij de welpen aan de in het najaar uitgekomen folder DamZ! toeschrijven of is het daarvoor nog te vroeg? (Zijn de jeugdledenaantallen per 1-1-2004 aanmerkelijk anders of zijn deze dezelfde? Veel verenigingen geven soms nog per 1 januari 2004 op, omdat spelers dan pas met provinciale jeugdwedstrijden mee doen.).
Dus is er bijvoorbeeld een directe relatie te leggen bij nieuw opgegeven jeugdleden door verenigingen en bijvoorbeeld het opvragen van de folders door deze verenigingen?
b. is bij de KNDB sowieso geregistreerd, waar de folders naar toe zijn gegaan?
1. welke scholen?
2. welke verenigingen?
3. …….
c. Is bij de KNDB geregistreerd voor welk doel ze zijn gebruikt?
1. nieuwe initiatieven bijv. schooldamtoernooien of oprichten jeugdclubs
2. bestaande initiatieven bijv. ook schooldamtoernooien of jeugdclubs

En zo kan ik nog wel even dieper gaan:

Is er bij bestellingen door scholen een seintje vanuit de KNDB naar lokale verenigingen of ook Provinciale Bonden gegaan in de trant van: “jongens, school A heeft DamZ! besteld, neem eens contact op als jullie nog geen contacten hebben, misschien dat dit jeugdleden kan opleveren�?
Is er bij bestellingen door verenigingen zonder jeugdleden een seintje naar Provinciale
Bonden gegaan in de trant van: “jongens, vereniging A, zonder jeugdclub heeft DamZ!
besteld, misschien is het handig om een contactje te leggen en ondersteuning te bieden als ze dat willen�?

Misschien dat Nadine, Jeanine of de heren van het Bondsbureau (zij frequenteren waarschijnlijk ook wel dit forum) een antwoord op bovenstaande vragen kunnen geven?

En misschien dat anderen ook kunnen antwoorden op de vraag: “Heeft de folder DamZ! bij jullie vereniging tot ledenwinst geleid, of was het een mooi hebbedingetje dat je op een bestaand schooldamtoernooi of bestaande jeugdclub kon uitreiken?

Het is de bedoeling dat de folder elk jaar opnieuw wordt gedrukt en verspreid. Bij nieuwe reclamecampagnes wordt gemeten of de omzet hierdoor ook toeneemt en of de campagne dus effect heeft. (Soms is ook naamsbekendheid het doel). Meten is weten.
Mocht blijken dat DamZ! ondanks dat het een schitterende folder is, toch niet het effect van jeugdledenwinst heeft, dan moet je misschien je toch meer storten op andere acties (hetgeen nu natuurlijk ook al wordt gedaan met kadercursussen etc.).

En om ook nog wat meer discussie op te starten: “Hoe kunnen we voorkomen (gezien de negatieve aantallen bij aspiranten en junioren – de leeftijd waarop de jeugd vaak bij de senioren hun opwachting kunnen maken) dat jeugdleden ook weer afhaken?
C.q. hoe kunnen we onze senioren overtuigen dat het “time for a change� is! (of is dat te scherp gesteld?).

Alex

Post by Alex » Wed Apr 28, 2004 22:08

Piet Bouma wrote:En om ook nog wat meer discussie op te starten: “Hoe kunnen we voorkomen (gezien de negatieve aantallen bij aspiranten en junioren – de leeftijd waarop de jeugd vaak bij de senioren hun opwachting kunnen maken) dat jeugdleden ook weer afhaken?
Door bijv. naast dam-activiteiten ook andere activiteiten te organiseren.

Post Reply