iPhone app Dam-wijs

Discussion about development of draughts in the time of computer and Internet.
marcelnijman
Real name: Marcel Nijman

iPhone app Dam-wijs

Post by marcelnijman » Fri Sep 17, 2010 21:43

Beste dammers,

Vandaag is mijn damprogramma Dam-wijs door Apple geaccepteerd in de iTunes App Store. Dat betekent dat bezitters van een iPhone, iPod touch of iPad hem voor €3,99 via iTunes kunnen downloaden.

Uniek aan de app is de interface met Toernooibase. Via een handig menu-systeem is zo de nationale competitie te volgen. Daarnaast staan er een aantal opgaven en damvideo's in, kun je partijen invoeren en emailen, diagrammen maken, en uiteraard een partij spelen (1 of 2 spelers) en analyseren.

De app wordt de komende maanden uitgebreid met een editor waarmee ook zijvarianten en commentaar aan een partij kunnen worden toegevoegd.

Wie eerst even de interface wil uitproberen raad ik aan de gratis versie van Schaak-wijs te downloaden. Die app staat in Nederland momenteel 19e van alle iPhone bordspellen en 506e van alle 250.000 iPhone apps.

Jullie commentaar is van harte welkom, en zal worden gebruikt voor de verdere ontwikkeling. Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Vriendelijke groeten,

Marcel Nijman
marcel@marcelnijman.eu

Rein Halbersma

Re: iPhone app Dam-wijs

Post by Rein Halbersma » Fri Sep 17, 2010 21:53

U
marcelnijman wrote:Beste dammers,

Vandaag is mijn damprogramma Dam-wijs door Apple geaccepteerd in de iTunes App Store. Dat betekent dat bezitters van een iPhone, iPod touch of iPad hem voor €3,99 via iTunes kunnen downloaden.

Uniek aan de app is de interface met Toernooibase. Via een handig menu-systeem is zo de nationale competitie te volgen. Daarnaast staan er een aantal opgaven en damvideo's in, kun je partijen invoeren en emailen, diagrammen maken, en uiteraard een partij spelen (1 of 2 spelers) en analyseren.

De app wordt de komende maanden uitgebreid met een editor waarmee ook zijvarianten en commentaar aan een partij kunnen worden toegevoegd.

Wie eerst even de interface wil uitproberen raad ik aan de gratis versie van Schaak-wijs te downloaden. Die app staat in Nederland momenteel 19e van alle iPhone bordspellen en 506e van alle 250.000 iPhone apps.

Jullie commentaar is van harte welkom, en zal worden gebruikt voor de verdere ontwikkeling. Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Vriendelijke groeten,

Marcel Nijman
marcel@marcelnijman.eu
Mooi initiatief! Is er ook een Android versie?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Sep 19, 2010 21:49

Heeft iemand Dam-wijs al uitgeprobeerd?
Ben wel benieuwd of de interface met Toernooibase (Nationale Competitie) geslaagd is.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

mikkeltje

Post by mikkeltje » Mon Oct 04, 2010 19:36

Gisteren de update van de app binnen gehaald. Lijkt een stuk beter qua niveau (kies dan wel voor spelen zonder klok) . Link naar toernooibase is wel aardig, niet hoogstaand. Via een link naar toernooibase worden de uitslagen getoond, partijen zijn niet ((nog) niet (meer)) na te spelen de notatie inzien wel. Bovendien vereist het altijd een internetverbinding. Het zou leuk zijn als die ook offline te bekijken en direct na te spelen in de app.

Verder een aantal kleine bugs die ik via deze aan de auteur wil rapporteren.

De volgende standen kreeg ik op het bord:

Image

Na 48-39, sloeg zwart 50x46 en pakte en ook de dam op 10 van het bord.

Image

In deze stand volgde 38-33, 50x 46 en zwart pakte eveneens schijf 23 van het bord.

Voorbeelden van vuil spel! :P :evil:

Heads up! Je bent op de goede weg!

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Oct 04, 2010 21:36

Rein Halbersma wrote:

Zou inderdaad wel prettig zijn dat dam-apps niet alleen ontwikkeld worden voor zo'n speelgoedtelefoon, maar ook voor serieuze platforms.
mikkeltje wrote:Verder een aantal kleine bugs die ik via deze aan de auteur wil rapporteren.

Image

't Is voor deze draad natuurlijk niet zo relevant, maar waarom speelt wit eigenlijk 48-39??

mikkeltje

Post by mikkeltje » Mon Oct 04, 2010 22:34

Jan Pieter wrote:
Rein Halbersma wrote:

Zou inderdaad wel prettig zijn dat dam-apps niet alleen ontwikkeld worden voor zo'n speelgoedtelefoon, maar ook voor serieuze platforms.
mikkeltje wrote:Verder een aantal kleine bugs die ik via deze aan de auteur wil rapporteren.

Image

't Is voor deze draad natuurlijk niet zo relevant, maar waarom speelt wit eigenlijk 48-39??
Begrijp je punt. Toen ik de stand uit mijn hoofd terugzette, pakte ik deze stand en deed de app precies hetzelfde. De werkelijke stand was net iets anders. Het lijkt alsof de app links georienteerd is en rechts mee opvreet.

marcelnijman

Post by marcelnijman » Thu Nov 11, 2010 21:49

Bij toeval lees ik jullie reacties, en jullie hebben gelijk wat de illegale zetten betreft.
Maar had me hier even over gemaild, dan was ik er meteen mee aan de slag gegaan!
Dit verklaart waarschijnlijk ook het zwakke speelniveau, want de app Schaak-wijs is op dezelfde engine gebaseerd en die kan ik met mijn 25 jaar schaakervaring nauwelijks verslaan.

Tijdens het bugfixen heb ik de prijs van de app verlaagd van €3,99 tot €2,39.
Ik zal tegelijkertijd de interface naar Toernooibase in versie 1.3 verbeteren.
Verder werk ik aan versie 2.0, die te gebruiken is in alle oriëntaties en ook full-screen, met PDF-export en spelen via Bluetooth.
Als die versie in iTunes staat gaat de prijs weer terug naar €3,99.

Voor een port naar Android heb ik nog geen plannen. Ik zie een beetje op tegen alle schermresoluties die dan ondersteund moeten worden. Verder moet de hele engine daarvoor omgezet worden in Java, wat nog een hele klus is, omdat Java geen "64 bits unsigned int" heeft.

Wie verder nog wensen heeft: mail het me alsjeblieft.

Marcel Nijman

Edit: de fout zat in de zettengenerator. Ik zal de update binnenkort opsturen.

lonniedivers
Real name: lonniedivers

Post by lonniedivers » Wed Nov 24, 2010 11:38

Thanks for sharing the useful information with all.That helped me a lot, it was all very specific.You have done an great job.Such an informative and well formed post!Thanks again for sharing that, it was wonderful of you.

marcelnijman

Post by marcelnijman » Sat Dec 04, 2010 20:22

Vanaf vandaag is update 1.3 te downloaden. De belangrijkste verbetering is dat de zettengenerator gerepareerd is. Daarnaast heb ik een Duitse en Spaanse vertaling toegevoegd. Verder is elke partij nu te versturen als PDF (het invoeren van de PDN-header is geïmplementeerd in versie 1.4 die nog niet beschikbaar is) en kan de app toegestane zetten laten zien door velden op te laten lichten. Handig voor beginners, die niet zo snel de langste slagzet zien.

Graag hoor ik van jullie wat je in de volgende update zou willen zien.

Hoe kan de toegang tot Toernooibase verbeterd worden?
Zoeken op naam?
Bookmarks?

Groeten, Marcel
Last edited by marcelnijman on Sun Dec 05, 2010 07:54, edited 1 time in total.

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Sat Dec 04, 2010 23:23

Ik gebruik geen iPhone maar een Android. Dat heeft voor mij principiële en pragmatische redenen. Deze app zal ik dan ook niet gebruiken zolang die niet voor Android beschikbaar is.

Rdeabreu
Real name: R.C. De Abreu

Post by Rdeabreu » Sun Dec 12, 2010 10:22

Ik heb een iPhone en iPad. Bij beide word ik uit Damwijs geknald als ik in toernooibase een partij probeer te openen waar commentaar op de betreffende partij is gegeven. Behoorlijk irritant.

marcelnijman

Post by marcelnijman » Sun Dec 12, 2010 10:25

Beste Rdeabreu,

Stuur me even een exact voorbeeld, dan fix ik het vandaag nog.

Groeten, Marcel
marcel@marcelnijman.eu

Rdeabreu

Post by Rdeabreu » Sun Dec 12, 2010 10:36

Twee voorbeelden zijn:

- Nationale competitie 2010-2011, 2e klasse D, ronde 5, TDV3-DC Dordrecht 2, de partij R.C. De Abreu tegen Kees Osté.

- Nationale competitie 2010-2011, 2e klasse D, ronde 6, DC Dordrecht 2 - Constant Charlois, de partij Kees Osté tegen Marijn van Drunen.

De zetten zijn wel te zien, maar op het moment dat je erop tapt, word je uit de app geknald. Vanochtend begreep ik dat het wel aan het commentaar moet liggen.

Met commentaar bedoel ik het commentaar dat in toernooibase is gegeven. Dus niet commentaar vanuit een damprogramma o.i.d. is gegeven. Dit commentaar is niet in de app zichtbaar, maar wel op internet, in toernooibase.

marcelnijman

Post by marcelnijman » Sun Dec 12, 2010 11:00

Het komt door het accent op de letter e in de naam Kees Osté. De parser die ik gebruik stond ingesteld op ASCII. Ik heb hem nu op UTF8 gezet, en de genoemde partijen gaan nu goed.

Bedankt voor het melden!
Als je nog tegen andere dingen aanloopt, of bepaalde mogelijkheden geïmplementeerd wilt zien, dan hoor ik het graag.

In de komende update kan ook de PDN-header worden ge-edit, bijv. voor het versturen als PDF of als TXT. Daarnaast is de app ook in het Pools te gebruiken.

Marcel

Rdeabreu

Post by Rdeabreu » Sun Dec 12, 2010 11:30

Bedankt! Komt er dan een update in de app store? Nu merk ik nog niet dat de partijen goed worden weergegeven.

Post Reply